pandus1365380869 Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Prøver meg med et spørsmål, det er ganske generelt og dreier seg om helsefare ved røyking: Er en mann på 38, generelt frisk og i god form. Jeg har røyka fast og forholdsvis mye tidligere, men de siste åra har jeg kutta kraftig ned. Har merket mange helsegevinster selv om jeg ikke har slutta helt, bedre kondis, bedret smakssans og jeg er aldri syk lenger. Røyker nå kun tre sigaretter om dagen av mildeste sort. Til kaffekoppen etter frokost og middag, og en på terassen litt før leggetid. Dette nivået vil jeg gjerne holde, er lite motivert for å slutte helt da disse tre gir stor nytelse og glede. Håper på en leges vurdering av dette nivået, hvor farlig er det kontra det å slutte helt..? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186424-helsefare-ved-minimal-el-moderat-r%C3%B8yking/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det gode liv Skrevet 1. juni 2005 Del Skrevet 1. juni 2005 Nå er ikke jeg lege. Men jeg har noen tanker omkring det du spør om. Jeg tror ikke det finnes noen fasit på hvor mange røyk so mer helsefarlig. Dette ligger antakelig som genbestemt for hvert enkelt menneske. Er du disponert for sykdom så vil kanskje en røyk i uka gi deg kreft. Er du det ikke så kan du røyke 40 om dagen resten av livet. (slik noen gjør uten å bli syk) Dette vet man ikke. Derfor er totalavhold eneste mulighet for ikke å bli syk av DET i alle fall. Men, så er det noe med livsglede. Nytelse som du sa. Det er helsefarlig å hoppe ut av et fullt brukelig fly også, spør man meg! Hvor er sjansen på å dø størst, og hva er viktigst for akkurat DEG? Skal du bruke hverdagen din resten av livet på å BEKYMRE deg syk, eller skal du nyte det som for deg er livets goder? Faren ved å holde på de tre sigarettene, er vel at det skal bli 40 om dagen over tid. Men hvis du holder på de TRE, så tror jeg egentlig ikke at du blir sykere av det, enn en tur ut på en eksosfylt dag. Sånn sett. Særlig om du ellers lever sundt, er fysisk aktiv og spiser bra. Til syvende og sist er det bare DU som kan avgjøre. Er du engstelig slik at nytelsen forsvinner i angst. Så kutter u det ut. Hvis ikke, så fortsetter du å nyte dine tre, med god samvittighet, og uten å blåse det i trynet på andre! ;0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186424-helsefare-ved-minimal-el-moderat-r%C3%B8yking/#findComment-1277254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. juni 2005 Del Skrevet 2. juni 2005 Har dessverre ingen direkte statistikk å vise til, men det kan du evt skaffe ved å kontakte Statens tobakkskaderåd. Det som er sikkert, er at du kraftig har redusert risikoen for hjertesykdommer, høyt blodtrykk og fare for røkeben. Derimot er det slik at selv det sigarettnivået du har gir en STOR avleiring i lungene av tjære ( og mange hundre andre kreftfremkallende stoffer) sammenliknet med en ikke-røker. Du får tenke litt over om det er selve ritualet med røykingen som gir deg mye, eller om det er selve nikotin-effekten du koser deg med. I sistnevnte tilfelle vil snus eller nikotin-tyggegummi være mye sunnere enn sigaretter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186424-helsefare-ved-minimal-el-moderat-r%C3%B8yking/#findComment-1279027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.