Gå til innhold

Spørsmål om lån fra Lånekassen

Anbefalte innlegg

Gjest fattig student
Skrevet

Jeg er heltidsstudent og mottar 6000 i måneden i lån fra Lånekassen. 3200 kr av disse blir jo gjort om til stipend etter hver bestått eksamen.

Jeg lurer på å kjøpe meg en leilighet nå, men får neppe tatt opp så stort lån selv. Den vil derfor bli stående i foreldrene mine sitt navn. Synes jeg kan huske å ha hørt at når jeg bor i en av foreldrene mine sin bolig mister jeg stipendet - er dette sant?

Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å få meg en leilighet da..

skorpionfisken
Skrevet

Hvis du er student over videregående og er over 19 år så er du ikke behovsprøvd mot foreldrene. Da heter det ikke borteboerstipend.

Om du er under 19 og bor på annen adresse enn foreldrene hvis foreldrene bor en viss avstand fra skolen (sånn at det blir en betydelig ulempe å bo hos foreldrene så langt fra skolen) så får du borteboerstipend. Det har ikke noe å si hvem som eier boligen, det er adressen som ikke er samme som foreldrene som gjelder.

Skrevet

"4.1.1

Søker som bor sammen med foreldrene, kan ikke få utdanningsstipend.

Som søker som bor sammen med foreldrene blir også regnet:

* søker som bor i samme bolig som foreldrene

* søker som har egen boenhet i huset der foreldrene bor

* søker som bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor

* Søker som er gift og/eller har barn, kan likevel få utdanningsstipend selv om han/hun bor sammen med foreldrene."

Står ingenting om "bolig som tilhører foreldre", bare det kan dokumenteres med utskrifter fra folkeregisteret at dere står registrert bosatte på helt forskjellige adresser.

Gjest fattig student
Skrevet

"4.1.1

Søker som bor sammen med foreldrene, kan ikke få utdanningsstipend.

Som søker som bor sammen med foreldrene blir også regnet:

* søker som bor i samme bolig som foreldrene

* søker som har egen boenhet i huset der foreldrene bor

* søker som bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor