Gå til innhold

Spørsmål om lån fra Lånekassen

Anbefalte innlegg

Gjest fattig student
Skrevet

Jeg er heltidsstudent og mottar 6000 i måneden i lån fra Lånekassen. 3200 kr av disse blir jo gjort om til stipend etter hver bestått eksamen.

Jeg lurer på å kjøpe meg en leilighet nå, men får neppe tatt opp så stort lån selv. Den vil derfor bli stående i foreldrene mine sitt navn. Synes jeg kan huske å ha hørt at når jeg bor i en av foreldrene mine sin bolig mister jeg stipendet - er dette sant?

Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å få meg en leilighet da..

skorpionfisken
Skrevet

Hvis du er student over videregående og er over 19 år så er du ikke behovsprøvd mot foreldrene. Da heter det ikke borteboerstipend.

Om du er under 19 og bor på annen adresse enn foreldrene hvis foreldrene bor en viss avstand fra skolen (sånn at det blir en betydelig ulempe å bo hos foreldrene så langt fra skolen) så får du borteboerstipend. Det har ikke noe å si hvem som eier boligen, det er adressen som ikke er samme som foreldrene som gjelder.

Skrevet

"4.1.1

Søker som bor sammen med foreldrene, kan ikke få utdanningsstipend.

Som søker som bor sammen med foreldrene blir også regnet:

* søker som bor i samme bolig som foreldrene

* søker som har egen boenhet i huset der foreldrene bor

* søker som bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor

* Søker som er gift og/eller har barn, kan likevel få utdanningsstipend selv om han/hun bor sammen med foreldrene."

Står ingenting om "bolig som tilhører foreldre", bare det kan dokumenteres med utskrifter fra folkeregisteret at dere står registrert bosatte på helt forskjellige adresser.

Gjest fattig student
Skrevet

"4.1.1

Søker som bor sammen med foreldrene, kan ikke få utdanningsstipend.

Som søker som bor sammen med foreldrene blir også regnet:

* søker som bor i samme bolig som foreldrene

* søker som har egen boenhet i huset der foreldrene bor

* søker som bor i boenhet som hører til huset der foreldrene bor

* Søker som er gift og/eller har barn, kan likevel få utdanningsstipend selv om han/hun bor sammen med foreldrene."

Står ingenting om "bolig som tilhører foreldre", bare det kan dokumenteres med utskrifter fra folkeregisteret at dere står registrert bosatte på helt forskjellige adresser.

Tusen takk for svaret ditt! Hvis ikke det står der, kan de heller ikke ta fra meg stipendet..

Jippi :-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Man får ikke stipend når man bor i foreldrens bolig nei.

Skrevet

Hvis du leier, og har en godkjent leiekontrakt, så burde det vel ikke være noe problem.

"..................................."

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hvis du leier, og har en godkjent leiekontrakt, så burde det vel ikke være noe problem.

"..................................."

Ikke når det er fra foreldrene..

Iallfall får ikke noen jeg kjenner, fordi de leier av foreldrene =)

Skrevet

Ikke når det er fra foreldrene..

Iallfall får ikke noen jeg kjenner, fordi de leier av foreldrene =)

Hmmm...og du er sikker på at det er et offentlig leieforhold? Det er jo ingen juridisk forskjell etter hvem som eier leiligheten.

"...................................."

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hmmm...og du er sikker på at det er et offentlig leieforhold? Det er jo ingen juridisk forskjell etter hvem som eier leiligheten.

Ble usikker nå..Mulig det ikke er det altså..

Skrevet

Ble usikker nå..Mulig det ikke er det altså..

Jeg skal ikke påstå noe hvis andre vet helt sikkert, men jeg ser ikke noe problem med at huseier er en eller flere av foreldrene, så lenge man har en godkjent leiekontrakt.

Skrevet

Du kan evt få foreldrene dine til å kausjonere for deg. Det er riktig at du ikke får stipend når du bor i hus eid av foreldrene dine.

Men: får du kun 6000 kr om måneden? Jeg får 8000.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Du kan evt få foreldrene dine til å kausjonere for deg. Det er riktig at du ikke får stipend når du bor i hus eid av foreldrene dine.

Men: får du kun 6000 kr om måneden? Jeg får 8000.

Hvofor får du 8000??

Skrevet

Hvofor får du 8000??

Fordi jeg er heltidsstudent. Alle heltidsstudenter har da rett til den (med mindre de tjener for mange penger ved siden av). 3200 kr blir gjort om til stipend når eksamen er bestått.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hvofor får du 8000??

Regner man med de 16.000 som blir utbetalt i beynnelsen av hvert semester, kan man si at man får 8000,- i måneden.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Fordi jeg er heltidsstudent. Alle heltidsstudenter har da rett til den (med mindre de tjener for mange penger ved siden av). 3200 kr blir gjort om til stipend når eksamen er bestått.

Jeg har vært heltidsstudent i 3 år nå, har ikke jobb ved siden av. Jeg får 6250 utbetalt i mnd. Å jeg bor mange mange mil hjemmefra!

Urettferdig! Kjenner ingen andre som får så mye heller :(

Gjest M.Angelica
Skrevet

Regner man med de 16.000 som blir utbetalt i beynnelsen av hvert semester, kan man si at man får 8000,- i måneden.

Å sånn ja. Jeg trodde hun mente hun fikk 8000 utbetalt fast hver mnd + utbetalingen ved semesterstart.

Takk for oppklaringen =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...