Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Har fra og til (98-dd) vært plaget med noe hjertebank og påfølgende, hurtig puls når jeg legger meg om kvelden. Denne pulsen (kjennes ut som at hjertet løper løpsk og sprer impulsene utover muskulaturen) brer seg fra området bryst og ofte til kjeve/hake - av og til kan de hurtige sammentrekningene også gå til skuldre (kjennes ut som puls i 250). Dette skjer i fasen før innsovning, og kan vare i 1-4 timer hvis jeg ikke står opp. Kan også få de hurtige slagene/rykningene bort ved å mentalt fokusere på hjerteslagene. Hjerterytmen er imidlertid normal når jeg tar den f.eks. i halsområdet. Har sjekket hjertet i -99 med EKG over en natt. Ingen funn, men heller ikke plager denne natten.Dette er ikke vondt, men plagsomt - en ubehagelig følelse - og virker dessuten negativt inn på nattesøvnen siden jeg forsterker situasjonen ved å vente på at tilstanden skal inntreffe. Kona mi kan kjenne risting i senga. Er dette flimmer aktivitet, eller bare noen skjelett-muskelsammentrekninger som kan være nervøst styrt? Er 41 år og trener relativt regelmessig - ikke overvektig og også i god psykisk balanse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186457-noe-galt-med-hjertet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Idro.

Det er litt forvirrende at du opplever at hjertet går i 250, mens pulsen på halsen er normal. Det gir mistanke om at de slag/rykninger du kjenner er forårsaket av annen muskulatur enn hjertet, men det er selvsagt umulig å ha noen mening uten å registrere deg mens det pågår.

En Holter-monitorering (langtidsregistrering av EKG) uten at man har symptomer, er verdiløs i denne forbindelsen. Hvis du har dine symptomer ofte, og det fortsatt er mistanke om at det er rask hjerterytme du har, bør du monitoreres helt til du har hatt et "anfall". Bare på den måten vil man kunne sikre en eventuell hjerterytmediagnose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186457-noe-galt-med-hjertet/#findComment-1279126
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...