Gå til innhold

barnespykriatisk, hva skal til?

Anbefalte innlegg

Gjest LittReddog Usikker
Skrevet

Hva skal til for at et barn blir innlagt på barnespykriatisk vandeling på et sykehus? Bare ordet er så grusomt at det skremmer meg. Grunnen til at jeg spør er at han jeg er sammen med nå sier at han bodde der sammen med ene foreldrene i ca 6 mnd da han var ungdomsskolegutt for ca 8år siden.

Han mener selv at det var pga at han hadde lese og skrivevansker, han klarte ikke å være på skolen og de ville finne ut hvorfor. Jeg tror ikke han lyger for meg, men det det er da svært alvorlig å legge inn et barn på barnespyriatisk avdeling i 6 mnd for noe 1 av 10 nordmenn har! Men det kan tenkes at hans foreldre ikke har fortalt han alt, han er ikke så intresert i å kjenne sin historie eller barkgrunn og vet feks at han som barn ble opperert, men ikke hvorfor. (det var lenge før dette og ikke i hodet så de har ingen sammengeng)

Kjenner mange med lese og skrivevansker, tilogmed add og adhd, her blir ppt, ekstralærere og barneværnet koblet inn, har aldri hørt om noen som har blitt innlagt på barnepsykriatisk for noe slikt. Og jeg kjenner til mange ville og umulige barn og barn med lærevansker.

Noen som vet hva som skal til før man bestemmer seg for å legge inn et barn på barnespykriatisk avdeling? De fikk visst en slags leilighet og han fikk undervisning på sykehuset, de bodde der de fleste helger da skolen var stengt og var generelt svært lite ute av sykehuset.

Gjest LittReddog Usikker
Skrevet

Ville bare føre til at han i dag ikke er i kontakt med psykiatrien og ser ikke ut til å ha store mentale problemer, det er ikke det som skremmer meg, men at han som barn var "låst" inne i 6mnd for noe som er helt vanlig.

Skrevet

Ville bare føre til at han i dag ikke er i kontakt med psykiatrien og ser ikke ut til å ha store mentale problemer, det er ikke det som skremmer meg, men at han som barn var "låst" inne i 6mnd for noe som er helt vanlig.

Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling er på ingen måte nødvendigvis ensbetydende med å være "låst inne".

"................................."

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Det trenger ikke være så alvorlig. Ikke sjelden legges en hel familie inn for å bo i avdelingen (egen liten leilighet i insitusjonen) slik at fagfolk kan observere familiedynamikken og oppdage eventuelle atferdsproblemer hos et/ flere barn. De får daglige samtaler med fagfolk og de oppholder seg mye i arealer som er felles slik at de oppfører seg mest mulig normalt. Det er ikke overvåking i leiligheten.

Skrevet

Hei,

jeg tror nok du skal stole på kjæresten din og det han forteller. Det er slik at ADHD hører med under barnepsykiatrien, og det er egne behandlingsopplegg. Ofte går dette over lang tid. Du kan eks finne frem til Sogn Senter for barne og ungdomspsyk., Nic Waals Institutt, eller via psykiatri ullevåls sider og lese litt mer. Man trenger på ingen måte være "gale" for å bli innlagt her. Alvorlige psykiatriske diagnoser hos unge barn er ikke vanlig, disse kommer oftest i ungdomsalder. Hos barn er det stort sett ADHD og visse atferdsforstyrrelser som dominerer. Og tvangstanker og tvangslidelse. Så ikke bekymre deg mer for dette.

http://www.ssbu.no/

http://www.ulleval.no/modules/module_123/news_template_avdeling.asp?iCategoryId=570

Gjest psykopatjente på 11 år
Skrevet

Jeg var innlagt i to uker da jeg var 11 år sammen med mamma. Fikk aldri vite hvorfor ,de sa bare noe med at de ville se på hvordan jeg og mamma hadde det sammen. Da jeg leste journalene fra dette flere år senere så jeg at jeg var erklært psykopat i en alder av 11 år.

Og fire mnd senere var diagnosen skiftet til at jeg var i puberteten.

Skrevet

Det kan jo ha vært noen andre i familien som egentlig "var innlagt", og hele familien fikk hjelp fordi det påvirker dem (f.eks. ga kjæresten din vansker på skolen). Nå var han nok ikke "innlagt" på den måten at de var innelåst på en lukket psykiatrisk avdeling og holdt sengen det meste av tiden, slik det virker som om du tror. Hvorfor synes du dette er så skremmende, hvis han er helt frisk og fin i dag?

Gjest LittReddog Usikker
Skrevet

Hei,

jeg tror nok du skal stole på kjæresten din og det han forteller. Det er slik at ADHD hører med under barnepsykiatrien, og det er egne behandlingsopplegg. Ofte går dette over lang tid. Du kan eks finne frem til Sogn Senter for barne og ungdomspsyk., Nic Waals Institutt, eller via psykiatri ullevåls sider og lese litt mer. Man trenger på ingen måte være "gale" for å bli innlagt her. Alvorlige psykiatriske diagnoser hos unge barn er ikke vanlig, disse kommer oftest i ungdomsalder. Hos barn er det stort sett ADHD og visse atferdsforstyrrelser som dominerer. Og tvangstanker og tvangslidelse. Så ikke bekymre deg mer for dette.

http://www.ssbu.no/

http://www.ulleval.no/modules/module_123/news_template_avdeling.asp?iCategoryId=570

Men han har ikke adhd, han har kun lese og skrivevansker. Men ikke alvorlig, klarer å lese bev han får i posten, aviser, reklame og skrive sms han må skrive litt på jobben også, men ikke mye.

jeg kjenner folk med adhd, og jeg kjenner mange med lese og skrivevansker, men ingen av disse har blitt lagt inne på psykriatisk avdeling på et sykehus. De har fått hjelp ja, feks av ppt.

Gjest LittReddog Usikker
Skrevet

Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling er på ingen måte nødvendigvis ensbetydende med å være "låst inne".

"................................."

Det vet jeg egentlig, derfor skrev jeg "". Han ble ikke spennet til sengen i skinnremmer akkurat, men han var inlagt på et sykehus. Og for den grunnen han selv har fått oppgitt at han var der, synest jeg ikke var holdbar til å "låse" han inne der. Han har kun lese og skrivevansker, var ikke suecidal eller psykopat. Men fordi om han har denne plagen (som svært mange andre har, uten at de havner på sykehus) så fungerer han normalt, han kan lese trafikk skilt, klarte å lese + ta teoriprøven til bil, han skiver sms og leser aviser så jeg det jeg ville formidle var et jeg synest det var rart at et barn har vært på psykriatisk i et halvt år for noe som nesten regnes som normalt.

Gjest LittReddog Usikker
Skrevet

Det kan jo ha vært noen andre i familien som egentlig "var innlagt", og hele familien fikk hjelp fordi det påvirker dem (f.eks. ga kjæresten din vansker på skolen). Nå var han nok ikke "innlagt" på den måten at de var innelåst på en lukket psykiatrisk avdeling og holdt sengen det meste av tiden, slik det virker som om du tror. Hvorfor synes du dette er så skremmende, hvis han er helt frisk og fin i dag?

Som jeg skrev til Prozak så skrev jeg "låst inne" nettopp fordi jeg vet han ikke var sperret inne med jerndør og skinremmer på sengen, men han var innlagt ja.

Tusen takk for svaret ditt. Så du tror det er mulig han var det pga noen andre, men ble fortalt av foreldret at det var pga hans problemer?

Jeg vet at denne foreldret (hva er foreldre i entall?) har litt egne problemer, angst blant annet, men innlegger sykehusene dem da inn på barnespykriatisk sammen med barna sine? Det finnes jo avdelinger for voksne også? Jeg vet ikke helt hvordan det funger, så jeg lurer på om du vet det?

Jeg er skremt over det faktum at jeg har en kjæreste som han vært innlagt ja, men han funger jo helt fint nå (til og med lese og skrivingen) Hadde han feks vært innlagt fordi han som barn hadde drept et annet barn eller var psykopat så hadde jeg nok ikke vært sammen med han, men pga han har lese og skrivevansker og var innlagt er ingen grunn for meg å dumpe han. Jeg har mange venner med lese og skrivevansker men også mye verre ting og de var aldri innlagt og fungerer like bra som han. Jo mer jeg tenker på det jo merkligere synest jeg det er, jeg gikk i klasse med en gutt som prøve å knivstikke en lærer + flere elever (men misslykktes heldigvis) han var i synestemet før og fortsatte etter hendelsen, men han ble aldri innlagt på en psykriatisk avdeling, han fortsatte i klassen. Min kjæreste gjorde ikke noe slikt, han hadde problemer med fag på skolen og ville ikke gå dit. Jeg har en kompis i samme bydel som heller ikke fungerte på skolen, han fikk hjemmeundervisning.

Jeg synest synd på han som mistet et halvt år av sitt liv, de oppholdt seg for det meste der og det var lite å gjøre, særlig i helgene.

Skrevet

Men han har ikke adhd, han har kun lese og skrivevansker. Men ikke alvorlig, klarer å lese bev han får i posten, aviser, reklame og skrive sms han må skrive litt på jobben også, men ikke mye.

jeg kjenner folk med adhd, og jeg kjenner mange med lese og skrivevansker, men ingen av disse har blitt lagt inne på psykriatisk avdeling på et sykehus. De har fått hjelp ja, feks av ppt.

Hei igjen

beklager at jeg leste innlegget ditt litt for fort. Det kan være mange grunner til at kjæresten din ble innlagt, det trenger ikke være så alvorlig som du frykter. Ofte har ressurssterke foreldre mye å si, de kjemper seg til et tilbud til sine barn som sliter. Bostedsadresse kan også avgjøre hvor godt tilbud barna får. Dessverre er det mange barn som trenger barnepsykiatrien som ikke blir henvist.

Ofte er det slik at lese og skrivevansker ofte opptrer sammen med andre problemer av ulik art. Kanskje noen var bekymret for utviklingen hos kjæresten din? Ofte legger man inn hele familien til observasjon, som kan være nyttig i både utredning og behandling.

Det virker på meg som at kjæresten din fungerer veldig godt til daglig og da synes jeg du skal være veldig fornøyd med det. De fleste med slike problemer i barnealderen vokser det av seg, skriveproblemer henger ofte igjen.

Hvis du fortsatt ikke får ro på deg, kan du evnt be kjæresten din om at han får tilsendt kopi av journalen sin?

med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...