Lourdes1365380870 Skrevet 1. juni 2005 Skrevet 1. juni 2005 Har en jente på 15 år som har begynt å bruke kontaktlinser. Har vært til undersøkelse hos øyenlege og det var ikke noe i vegen for å bruke linser. Da hun kjøpte linsene, som er av en vanlig kvalitet, fikk hun beskjed om å ikke bruke dem mer enn 8 timer om gangen. Problemet er at hun bruker dem i 16-18 timer enkelte ganger. Det jeg lurer på er: hvilke skader kan dette medføre? Bør jeg ta fra henne linsene? Hvordan merkes for lang bruk av linser? v/smerter,sviing,hevelse, irritasjon på øynene osv? mvh Lourdes 0 Siter
Gjest Saigon Skrevet 1. juni 2005 Skrevet 1. juni 2005 Øynene får for lite oksygen og blir rød og betent. I verste fall etter langtids bruk blir øynene så betent at man aldri mer kan bruke linser. Det er lurt å ha noen linsefrie dager i løpet av en uke. 0 Siter
Gjest Shave my poodle Skrevet 1. juni 2005 Skrevet 1. juni 2005 Det er urealistisk å si at hun bare skal ha på linsene i max 8 timer. Det hun kan gjöre er å ta dem ut noen timer f.eks etter skolen, for så å ta dem på igjen om hun skal ut på kvelden (trene el.l). Jeg har brukt linser i flere år, og har ikke tatt skade av å ha dem hele dagen (fra 8 om morgenen til jeg legger meg..). Får eventuellt törre öyne noen ganger, som ikke er spesiellt behagelig. 0 Siter
Lourdes1365380870 Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Skrevet 2. juni 2005 Øynene får for lite oksygen og blir rød og betent. I verste fall etter langtids bruk blir øynene så betent at man aldri mer kan bruke linser. Det er lurt å ha noen linsefrie dager i løpet av en uke. Takker for svar. Jeg får fortelle henne dette, så får vi se. mvh 0 Siter
Cumbria Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Jeg ville tro hun selv merker når hun har hatt dem på for lenge, det gjør iallefall jeg. Blir som sandpapir i øya, og da må de bare ut. Dagens linser er av så bra kvalitet og noen av dem "puster", så jeg skjønner ikke hvorfor de hun har er begrenset tl 8 timer. Bytt merke? 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 hva med å bytte til døgnlinser? linser man har på 24t døgnet i en måned. jeg bruker det, og er veldig fornøyd. men da er det ekstra viktig at hun tar de ut hvis hun f.eks er forkjølet, blir irritert på øyet o.l. koster en hundrings mer i halvåret enn dagslinser. når jeg brukte dagslinser ble det vel en 14-16timer dagen, det gikk fint, ble bare litt tørr på øynene. har forstått det sånn hos optikern at dagens dagslinser skal fint gå an å bruke så lenge. (ca 7 år siden jeg gjorde det) 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Er du sikker på at hun/dere ikke har misforstått, og at optikeren mente at hun skulle bruke den maks 8 timer de første dagene bare? Da jeg begynte med kontaktlinser da jeg var like gammel som din datter fikk jeg beskjed om å bruke dem bare noen timer daglig de første dagene, men etter en ukes tid kunne jeg bruke dem 'vanlig' (altså den tiden man er våken). De anbefaler å gå uten noen timer nå og da, men det gjør jeg egentlig aldri. Det hender jeg 'synder' og sover med dem dersom jeg bare skal sove noen få timer etter nattevakt også, og dermed er de på halvannet døgn. Men jeg synes iallfall det høres rart ut om det finnes linser som bare kan brukes åtte timer daglig... 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Jeg leste innlegget til Saigon nå. Det -kan- skje, men jeg vil ikke tro det er vanlig. Jeg bruker som sagt linsene 'hele tiden', men jeg får alltid bare positiv tilbakemelding når jeg er hos optikeren hver 6. mnd. Men dersom hun skulle begynne å bli irritert/tørr på øynene, -da- må hun være mer forsiktig 0 Siter
Sofline Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Øynene får for lite oksygen og blir rød og betent. I verste fall etter langtids bruk blir øynene så betent at man aldri mer kan bruke linser. Det er lurt å ha noen linsefrie dager i løpet av en uke. Det er da normalt å bruke dem mens man er våken... Kjæresten min bruker linser og går med dem hele dagen. Han tar dem ut et par timer før sengetid. 0 Siter
Lourdes1365380870 Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Skrevet 2. juni 2005 Jeg leste innlegget til Saigon nå. Det -kan- skje, men jeg vil ikke tro det er vanlig. Jeg bruker som sagt linsene 'hele tiden', men jeg får alltid bare positiv tilbakemelding når jeg er hos optikeren hver 6. mnd. Men dersom hun skulle begynne å bli irritert/tørr på øynene, -da- må hun være mer forsiktig Takk for tilbakemeldingene. Får sjekke om det er bedre/sikrere merker å få tak i. mvh 0 Siter
Gjest Shave my poodle Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Det er urealistisk å si at hun bare skal ha på linsene i max 8 timer. Det hun kan gjöre er å ta dem ut noen timer f.eks etter skolen, for så å ta dem på igjen om hun skal ut på kvelden (trene el.l). Jeg har brukt linser i flere år, og har ikke tatt skade av å ha dem hele dagen (fra 8 om morgenen til jeg legger meg..). Får eventuellt törre öyne noen ganger, som ikke er spesiellt behagelig. Ville bare legge til at det er viktig at hun går til kontroll jevnlig (helst 2 ganger i året) hos optiker. De vil også anbefale merker som passer hennes bruk, f.eks finnes det linser som skal väre fine mot törre öyne o.l. Sier dette for jeg fikk inntrykk av at hun bare har gått til öyenlege, og så kjöpt linser på egen hånd. På nettet el.l. Vil på det sterkeste anbefale å gå til en fast optiker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.