Gå til innhold

Gallestein, erfaringer noen?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Har en venninne som plages mye med dette.

Jeg har trålt internett for og se om jeg finner lister over hva hun bør spise og IKKE spise, men finner nesten ingenting.

Er det noen som har erfaring og vet hva om hjelper, eller hva hun bør holde seg unna?

Andre gode råd?

Operasjon for og fjerne er uaktuelt akkurat nå, så det er ikke ett alternativ.

Skrevet

Dette står her på en side i Doktor Online:

Gallestein er en folkesykdom som forekommer oftere hos kvinner enn hos menn. Vanligvis finner vi gallestein hos middelaldrende og overvektige kvinner. Det er ganske uvanlig å ha gallesten allerede i 20-årene. Årsaken til gallesten har med kjønn, arvbarhet og kosthold å gjøre. Når først gallesteinene er tilstede i galleblæra vil et fettrikt måltid kunne utløse et smerteanfall og derfor frarådes fet mat. Innen alternativ behandling har man vært opptatt av noe som kalles enterohepatisk sirkulasjon. Kort forklart betyr det at det dannes galle hele tiden som skilles ut til tarmen og blant annet bidrar til fordøyelse av fett. Gallegangen munner ut øverst i tynntarmen og det meste av gallen blir derfor tatt opp av tarmen og fraktes tilbake til leveren. Her må gallen skilles ut på ny og slik sirkulerer gallen mange ganger før den forlater kroppen bundet til fiber i maten. Dette kretsløpet kan føre til en konsentrert galle som er overmettet med gallesalter og kalk. For å motvirke prosessen kan man spise en svært fiberrik kost (ca 40 g dgl) med rikelig grønnsaker og grove kornprodukter. Fint mel og raffinerte kullhydrater bør unngås. Som fettkilde er det beste oljer som er flytende ved værelsestempratur, for eksempel rapsolje. Et glass vin om dagen kan være sunt og tilskudd av mariatistel og artisjokk kan stimulere til økt produksjon av tyntflytende galle. Enkeltundersøkelser viser også at vitamin C og E kan være gunstig som tilskudd. Det er bedre med hyppige og mindre måltider fremfor sjeldne og store måltider.

-Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Skrevet

Holde seg unna fett!

Epler er også kjent for å provosere frem slike smerter. Spise lite, men ofte.

Har hørt et kjerringråd fra "pålitelige kilder" om at en liten klunk Cognac skal stoppe anfallene.

Gjest Shira12
Skrevet

Holde seg unna fett!

Har hørt et kjerringråd fra "pålitelige kilder" om at en liten klunk Cognac skal stoppe anfallene.

Skal si det til henne, men Cognac er nok uaktuaelt, hun er nemlig gravis :-)

Men noterer meg kjerringrådet :-)

Gjest Shira12
Skrevet

Dette står her på en side i Doktor Online:

Gallestein er en folkesykdom som forekommer oftere hos kvinner enn hos menn. Vanligvis finner vi gallestein hos middelaldrende og overvektige kvinner. Det er ganske uvanlig å ha gallesten allerede i 20-årene. Årsaken til gallesten har med kjønn, arvbarhet og kosthold å gjøre. Når først gallesteinene er tilstede i galleblæra vil et fettrikt måltid kunne utløse et smerteanfall og derfor frarådes fet mat. Innen alternativ behandling har man vært opptatt av noe som kalles enterohepatisk sirkulasjon. Kort forklart betyr det at det dannes galle hele tiden som skilles ut til tarmen og blant annet bidrar til fordøyelse av fett. Gallegangen munner ut øverst i tynntarmen og det meste av gallen blir derfor tatt opp av tarmen og fraktes tilbake til leveren. Her må gallen skilles ut på ny og slik sirkulerer gallen mange ganger før den forlater kroppen bundet til fiber i maten. Dette kretsløpet kan føre til en konsentrert galle som er overmettet med gallesalter og kalk. For å motvirke prosessen kan man spise en svært fiberrik kost (ca 40 g dgl) med rikelig grønnsaker og grove kornprodukter. Fint mel og raffinerte kullhydrater bør unngås. Som fettkilde er det beste oljer som er flytende ved værelsestempratur, for eksempel rapsolje. Et glass vin om dagen kan være sunt og tilskudd av mariatistel og artisjokk kan stimulere til økt produksjon av tyntflytende galle. Enkeltundersøkelser viser også at vitamin C og E kan være gunstig som tilskudd. Det er bedre med hyppige og mindre måltider fremfor sjeldne og store måltider.

-Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Tusen takk!

Gjest Shira12
Skrevet

Holde seg unna fett!

Øh...Litt mange skriveleifer der ja... Sånn går det når jeg skal prate i tlf, drikke kaffe og svare deg samtidig *flau*

Mente at det var uaktuelt siden hun var gravid :-)

Skrevet

Øh...Litt mange skriveleifer der ja... Sånn går det når jeg skal prate i tlf, drikke kaffe og svare deg samtidig *flau*

Mente at det var uaktuelt siden hun var gravid :-)

Skjønte det da ;-)

Styre unna fett og epler og kål (kom jeg på nå) går jo uansett graviditet eller ikke!

Hils god bedring, da :-)

Gjest amparro
Skrevet

Jeg har hatt gallestein (ille) og fikk fjernet galleblæren nå i april. Det er bare helt herlig :-)

For meg hadde det ingenting med mat å gjøre. Legen på sykehuset sa også at det ikke nødvendigvis hang sammen med det. Mange som har fastet mye kan også få gallestein.

Jeg fikk annfall til alle tider, når jeg hadde spist usunn, fet mat og når jeg levde sunt og bra.

Utrolig vondt!!!!!

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg har hatt gallestein (ille) og fikk fjernet galleblæren nå i april. Det er bare helt herlig :-)

For meg hadde det ingenting med mat å gjøre. Legen på sykehuset sa også at det ikke nødvendigvis hang sammen med det. Mange som har fastet mye kan også få gallestein.

Jeg fikk annfall til alle tider, når jeg hadde spist usunn, fet mat og når jeg levde sunt og bra.

Utrolig vondt!!!!!

Jeg har skjønt på henne at dette er vondt.

Hun skal ta operasjon senere, men det går ikke nå.

Hun ser sammenheng med maten, virker som hun tåler mindre og mindre etter som tiden går.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Ikke spis store fettholdige måltider.

Spis små måltider og ofte. Spis sunt.

Fjernet galleblæren for noen år siden. Gallesteinsanfall er helt for jævlig vondt.

Skrevet

Tusen takk!

Hei!

Fjernet galleblæren for fire år siden. Hadde kvalmeproblemer når jeg spiste fet mat. Etter at jeg begynte å ta "cypar" artisjokkapsler i forbindelse m fet mat er jeg mye bedre. Anbefales på det varmeste. :) Finnes i helsekostbutikker. Lykke til

Gjest Shira12
Skrevet

Hei!

Fjernet galleblæren for fire år siden. Hadde kvalmeproblemer når jeg spiste fet mat. Etter at jeg begynte å ta "cypar" artisjokkapsler i forbindelse m fet mat er jeg mye bedre. Anbefales på det varmeste. :) Finnes i helsekostbutikker. Lykke til

Bør hun ta dette selv om hun ikke har hatt operasjonen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...