Gå til innhold

Luftkondisjoneringsdings, diger men sikkert bra når det blir varmt til sommern

Anbefalte innlegg

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Jeg har lyst på en slik, men jeg lurer på om noen har erfaringer eller peiling?

http://adexi-melissa-kitchen.tripnet.se/product.aspx?id=968&menuid=10

For meg ser det ut som den suger luft fra rommet og lemper ut, at den gjenvinner varmeenergien fra den lufta tilbake i samme rommet.

Så da suges det friskluft inn gjennom andre åpninger i huset.

Så kan den i motsatt modus ta energi fra lufta i rommet og sende ut med utlufta, og fjerne varmeenergien fra rommet den er i og lempe den ut, dermed blir det kaldt inne.

Men siden den suger luft inn i huset gjenom ventiler og sprekker, hva er ulempen med det? Fordelen er frisk luft inn selvsagt.

Den suger jo også litt av den kjølte eller oppvarmede lufta den selv har behandlet inn igjen og lemper ut, hva skjer da? Er det en ulempe?

Alternativet er å kjøpe en full varmeveksler av vanlig type med inne- og utedel. Men den er DYR.

Selgeren sier det er greit hvis jeg vil ha frisk luft inn i huset, og at ventiler er der for å skaffe frisk luft. Da får jeg luftet uten å ha vinduer oppe, og taper ikke så mye varme om vinteren ved å lufte. Det gjenvinner ca 80% av varmen fra lufta den pumper ut ved ideelle forhold.

margerita1365380476
Skrevet

Vi har en som ligner. Kjøpte på smartclub til 4000kr i fjor. Ser de har den i år også.

Den er kjempefin. Vi setter den på et par timer før vi legger oss på soverommet, da er det deilig å kjølig der.

Også er det hjul på den, så du kan flytte den fra rom til rom. På vinteren kan du bruke den som varmovn. Den anbefales.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Vi har en som ligner. Kjøpte på smartclub til 4000kr i fjor. Ser de har den i år også.

Den er kjempefin. Vi setter den på et par timer før vi legger oss på soverommet, da er det deilig å kjølig der.

Også er det hjul på den, så du kan flytte den fra rom til rom. På vinteren kan du bruke den som varmovn. Den anbefales.

Bra.

Jeg skal be dem starte den opp i butikken for å høre hvor mye den suser, jeg syns 50 db er mye, men dataystemet her suser også med 10-15 db, så jeg hører vel ikke kjølemaskinen når dørene er lukket.

Jeg ser for meg at det blir kaldere i de rommene med åpne ventiler når den går om vinteren.

Frisk luft er veldig viktig her i huset, og det er maskinen bra til å skaffe tipper jeg. 350 kbm i timen er en del.

Varmen er plagsom om sommeren når man skal sove eller jobbe.

Hvor lang tid bruker den å kjøle ned 4-5 grader, og hvor stort er soverommet deres?

Jeg tenkte å lage et gedigent høl i stueveggen å dytte utluft-røret gjennom, men der ute er grillplassen, så da blir jeg vel populær når parykker, servietter og papptallerkner blir blåst vekk?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

For at den skal fungere opptimalt må du evakuere vamlufta ut gjennom ventil.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

For at den skal fungere opptimalt må du evakuere vamlufta ut gjennom ventil.

Ja.

Tenkte bore et høl på soverommet og et på stua i samme høyde som uttaket. 125 mm er digert, men det ofrer jeg for å få det til å virke. Gardiner dekker det meste. Ved å flytte den og åpne og lukke dører og ventiler etter en liten planlegging får jeg vel kontroll over temperaturer og luft.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja.

Tenkte bore et høl på soverommet og et på stua i samme høyde som uttaket. 125 mm er digert, men det ofrer jeg for å få det til å virke. Gardiner dekker det meste. Ved å flytte den og åpne og lukke dører og ventiler etter en liten planlegging får jeg vel kontroll over temperaturer og luft.

Du kan jo bruke eksisterende ventiler oppe på veggen.

Jeg har nettopp satt opp to slike på kommunens serverrom.

De trekker litt strøm, den ene drar 2,5 kw, mens den andre nøyer seg med ca 1 kw. Men det er på full mugge.

Det er tre trinn + termostat på dem.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Du kan jo bruke eksisterende ventiler oppe på veggen.

Jeg har nettopp satt opp to slike på kommunens serverrom.

De trekker litt strøm, den ene drar 2,5 kw, mens den andre nøyer seg med ca 1 kw. Men det er på full mugge.

Det er tre trinn + termostat på dem.

Instruksjonsboka sier at hølet ikke må være høyere enn 125 cm oppe. Antagelig mest pga luftmotstanden i røret.

Jeg syns det er greit å bore i veggene, det er ikke så mange ventiler her likevel, og gardinene er der alltid og dekker dem når maskinen ikke er der.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Instruksjonsboka sier at hølet ikke må være høyere enn 125 cm oppe. Antagelig mest pga luftmotstanden i røret.

Jeg syns det er greit å bore i veggene, det er ikke så mange ventiler her likevel, og gardinene er der alltid og dekker dem når maskinen ikke er der.

Ok. Jeg har kjøpt disse gjennom URD-klima, og har brukt eksisterende ventiler.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Ok. Jeg har kjøpt disse gjennom URD-klima, og har brukt eksisterende ventiler.

Nå er den på plass, det var bare noen meter til butikken. Vi borra høler ned i krypekjellern, så da slipper grillplassene å bli blåst bort. Masse og susing og luft i kjellern er ikke problem. Så får vi se hvor kaldt det kan bli? Med rimfrost på puta skulle det være kaldt nok :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Nå er den på plass, det var bare noen meter til butikken. Vi borra høler ned i krypekjellern, så da slipper grillplassene å bli blåst bort. Masse og susing og luft i kjellern er ikke problem. Så får vi se hvor kaldt det kan bli? Med rimfrost på puta skulle det være kaldt nok :-)

Kos deg:-)

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Kos deg:-)

Det var 22 og ble 17 grader til nå og da vil maskinen ikke gi mer. Så får vi se hva som skjer når jeg åpner dører, men dette ser bra ut. Bortsett fra at den suger lukta fra do og videre innover huset :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Det var 22 og ble 17 grader til nå og da vil maskinen ikke gi mer. Så får vi se hva som skjer når jeg åpner dører, men dette ser bra ut. Bortsett fra at den suger lukta fra do og videre innover huset :-)

På maskinene jeg har er det et ratt for trinn - og et for termostat.

Har du alt på full-mugge?

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

På maskinene jeg har er det et ratt for trinn - og et for termostat.

Har du alt på full-mugge?

Masse knapper, og fjernkontroll! Jiippii. En innstillig for Auto og termostat fra 17 til 30, hvem vil ha 30?? Viftestyrke, kjøl, varme, tørk og bare vifte. Når jeg blir lei av alle knappene og mulighetene :-) så kanskje den får fred til å virke.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Masse knapper, og fjernkontroll! Jiippii. En innstillig for Auto og termostat fra 17 til 30, hvem vil ha 30?? Viftestyrke, kjøl, varme, tørk og bare vifte. Når jeg blir lei av alle knappene og mulighetene :-) så kanskje den får fred til å virke.

Pass så du ikke blir forkjøla:-)

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Pass så du ikke blir forkjøla:-)

En gluping sier nå at maskinen tørker lufta, og dermed slimhinnene i nesa, noe som gjør at virus og bakterier får lettere adgang.

Dæffor blir man forkjøla når man tar flyet til syden, den megatørre lufta i flyet og et par-tre nysende virusspredere på to bein, så har man 100 forkjøla turister. Myten sier at det er "temperaturforandringen". Ingen vil røpe at flyet er et "drivhus" for sjukdommer.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

En gluping sier nå at maskinen tørker lufta, og dermed slimhinnene i nesa, noe som gjør at virus og bakterier får lettere adgang.

Dæffor blir man forkjøla når man tar flyet til syden, den megatørre lufta i flyet og et par-tre nysende virusspredere på to bein, så har man 100 forkjøla turister. Myten sier at det er "temperaturforandringen". Ingen vil røpe at flyet er et "drivhus" for sjukdommer.

Der røk Rhodosturen min.

margerita1365380476
Skrevet

Bra.

Jeg skal be dem starte den opp i butikken for å høre hvor mye den suser, jeg syns 50 db er mye, men dataystemet her suser også med 10-15 db, så jeg hører vel ikke kjølemaskinen når dørene er lukket.

Jeg ser for meg at det blir kaldere i de rommene med åpne ventiler når den går om vinteren.

Frisk luft er veldig viktig her i huset, og det er maskinen bra til å skaffe tipper jeg. 350 kbm i timen er en del.

Varmen er plagsom om sommeren når man skal sove eller jobbe.

Hvor lang tid bruker den å kjøle ned 4-5 grader, og hvor stort er soverommet deres?

Jeg tenkte å lage et gedigent høl i stueveggen å dytte utluft-røret gjennom, men der ute er grillplassen, så da blir jeg vel populær når parykker, servietter og papptallerkner blir blåst vekk?

Soverommet er 15 kvm. Tar ca en time å få det deilig og kaldt. Har ventilen ut av vinduet.

Den bråker litt, men ikke verre enn et jeg sovner til den. DEn trenger ikke stå og dure hele natta, så vi stiller den inn slik at den slår seg av ca en time etter vi har sovna.

Men det er bare hvis vi har glemt å slå den på en stund før vi legger oss.

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Soverommet er 15 kvm. Tar ca en time å få det deilig og kaldt. Har ventilen ut av vinduet.

Den bråker litt, men ikke verre enn et jeg sovner til den. DEn trenger ikke stå og dure hele natta, så vi stiller den inn slik at den slår seg av ca en time etter vi har sovna.

Men det er bare hvis vi har glemt å slå den på en stund før vi legger oss.

Det blei 17 grader her og det funker utmerket.

Da dodøra og luka på do sto oppe, kom lukta fra do pilende inn på soverommet, men ble fort borte. Hm.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...