Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse


Gjest glupingen

Anbefalte innlegg

Gjest glupingen

Hei!

Lurte på en ting: Kan man gå til gynekologen selv om man har mensen? (veit det er litt teit spm, men jeg har aldri vært der før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ring og hør

Ja, man kan gå til gynekologen selv om man blør, men det er ikke så mye hun får sett hvis det er fullt av blod.

Men mange ganger er det jo pga langvarige / store blødninger man går til legen, og da må man jo selvsagt gå mens man har blødning.

Det beste er å ringe, og høre med forværelset om du skal bytte time eller komme til tross for blødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glupingen

Helst ikke. Det er ikke så lett å se noe der inne, eller ta prøver om du blør.

så jeg bør helst avlyse timen? er egentlig litt letta i såfall, for dette er noe jeg har grua meg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ja, bestill en ny

så jeg bør helst avlyse timen? er egentlig litt letta i såfall, for dette er noe jeg har grua meg til!

Du ringer og sier hvordan det er, og så får du en ny time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Ring og spør.

Vet noen gynekologer ikke vil gjennomføre undersøkelser hvis du har mensen.

Men ta en tlf og spør du, det er ikke ett teit spm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cityrella

så jeg bør helst avlyse timen? er egentlig litt letta i såfall, for dette er noe jeg har grua meg til!

Ring og spør dem du, det beste er nok å komme utenom mens. Men du, jeg vet at gynekologisk undersøkelse ikke frister så mye, men det er ikke så ekkelt som du tror:) Og de som utfører den, de er så vant med sånn at de tenker ikke over at det ikke er halsen din de ser i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel hva man skal der. Til en vanlig rutinekrontroll pleier jeg alltid å bestille to timer med to ukers mellomrom. Da er jeg helgardert for en av datoene er jeg mensfri.

Sliter man med blødninger og går dit av den grunn så får man ikke gjort mye med det.

Kom på en vits:

Endelig helg sa gynekologen. Nå skal det bli godt å se folk i øynene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest falturiltura

Hos spesialist (gynekolog) tror jeg ikke det gjør noe. Jeg har vært det med mensen et par ganger og han sier at han har nå sett det meste så det gjør ingenting....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glupingen

Kom på en ekstra liten ting som kanskje kan gjøre det vanskelig å ha undersøkelse.. jeg er jomfru. Har det noe å si eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubal-kandidat

Kom på en ekstra liten ting som kanskje kan gjøre det vanskelig å ha undersøkelse.. jeg er jomfru. Har det noe å si eller?

Hmm, er det noen spesiell grunn til at du skal undersøkes? Hvis du er ung, ikke er seksuelt aktiv (og selv da, hvis du har én fast partner, og ingen plager) er det ikke noen automatikk i at du må til gynekolog jevnlig. Bare så det er sagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sinai

Hmm, er det noen spesiell grunn til at du skal undersøkes? Hvis du er ung, ikke er seksuelt aktiv (og selv da, hvis du har én fast partner, og ingen plager) er det ikke noen automatikk i at du må til gynekolog jevnlig. Bare så det er sagt. :)

Man bør undersøke seg med jevne mellomrom hvis man er seksuelt aktiv, uansett om det er fast partner. Dessuten må man undersøkes før man begynner på p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubal-kandidat

Man bør undersøke seg med jevne mellomrom hvis man er seksuelt aktiv, uansett om det er fast partner. Dessuten må man undersøkes før man begynner på p-piller.

Man må ikke undersøkes for å få prevensjon, nei - selv om man selvsagt kan det, om det er ønskelig. Men leger gjør det normalt ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sinai

Man må ikke undersøkes for å få prevensjon, nei - selv om man selvsagt kan det, om det er ønskelig. Men leger gjør det normalt ikke lenger.

ok, men det stemmer ikke at du ikke trenger undersøkes jevnlig hvis du har fast partner.

Fikk foresten et brev fra kreftregisteret (sendes til alle over 25) med oppfordring om å undersøkes hvert tredje år. Det står videre at i Norge er livmorhalskreft er den vanligste kreftformen for kvinner under 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tubal-kandidat

ok, men det stemmer ikke at du ikke trenger undersøkes jevnlig hvis du har fast partner.

Fikk foresten et brev fra kreftregisteret (sendes til alle over 25) med oppfordring om å undersøkes hvert tredje år. Det står videre at i Norge er livmorhalskreft er den vanligste kreftformen for kvinner under 35.

Ja, de fleste av oss har vel fått de der i posten - glupingen sa ikke hvor gammel hun var, dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Går så bra så!

Vet faktisk ikke.... Men du kan jo ringe å si at "når jeg tenker etter så har jeg mensturasjon på det tidspunktet jeg har fått time, så jeg bør kanskje få time en annen dag?"

Dermed ber du om ny time kun dersom de mener det trengs.

Og ordet mensturasjon....det har de nok hørt mange mange ganger pr tlf på gynekologens kontor.

Lykke til!

Og ps: ikke noe å grue seg for, det er gynekologens jobb, de undersøker jo oss kvinner hele arbeidsdagen sin, og de har nok erfart det meste fra pasientene sine. Men det føles ikke så festelig å skulle ligge der som om det var det mest naturlige som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er kanskje litt sent ute med svar?

Kom på en ekstra liten ting som kanskje kan gjøre det vanskelig å ha undersøkelse.. jeg er jomfru. Har det noe å si eller?

Kjenner ei som skulle ta selleprøve, hun var jomfru... legen uttaler; "oi, du er jo jomfru..." mente at da var det ikke nødvendig med celleprøve...sa at du måtte hatt sex for å evnt få livmorhalskreft. vet ikke om det stemmer, men???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Kjenner ei som skulle ta selleprøve, hun var jomfru... legen uttaler; "oi, du er jo jomfru..." mente at da var det ikke nødvendig med celleprøve...sa at du måtte hatt sex for å evnt få livmorhalskreft. vet ikke om det stemmer, men???

Akkurat det tviler jeg på at stemmer, tror ikke sex er kreftfremkallende. Med andre ord - tror like gjerne man kan få kreft om man aldri har hatt sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Akkurat det tviler jeg på at stemmer, tror ikke sex er kreftfremkallende. Med andre ord - tror like gjerne man kan få kreft om man aldri har hatt sex.

Jo, det har noe med at man er seksuellt aktiv.

"kreft i livmorhalsen skyldes infeksjon med humant papillomavirus (HPV), en hyppig konsekvens av å være seksuelt aktiv."

http://www.kreftregisteret.no/om_kreftregisteret/registrering/masseundersokelser_etc/livmorhalskreft.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...