Gå til innhold

Kan det lønne seg å melde utflytting til utlandet?

Anbefalte innlegg

Gjest ny i livet
Skrevet

Hei. Er det noen som vet om hvordan man forholder seg til norsk lov og skatt når man bosetter seg i Storbritannia? Jeg studerer for tiden, men har kjøpt felles bolig med samboer, og alt ser ut til at jeg blir boende i Storbritannia fremover. Hvordan skal man da forholde seg til norsk skattemyndighet? Jeg har forstått at selv med lavere inntekter (som er vanlig her), må jeg likevel betale lik sum til lånekassen. Men skal jeg betale noe eiemdomsskatt til norge ved eie av bolig her? Hva skjer når jeg får meg jobb, må jeg betale skatt til norge også da? Kan det lønne seg å melde utflytting? Har fortsatt adresse hjemme hos foreldre hvorpå post fortsatt kommer dit. Er det noen som vet? Jeg klarer iallefall ikke å finne noe forklarende informasjon for en som er total ny og uvitende i den slags.

Gjest ffu - utenlandssaker
Skrevet

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=utland&path=om_mrffu

Ta kontakt med folketrygdkontoret for utenlandssaker. Det er vikig at du, ved mer enn 11 mnd (?) opphold i utlandet, opprettholder kontakten med norsk trygdevesen, hvis du ønsker å en dag kunne komme tilbake til Norge og feks ha barn her (som skal gå i bhg, skole osv), ha rett til helsetjenester osv.

Og at folketrygden / pensjonsrettighetene dine beholdes.

Du skal ikke betale eiendomsskatt osv til Norge så lenge du ikke bor her. men en liten trygdeavgift for å beholde "linken". Det kan være ganske framatisk å kutte alle bånd, hvis du plutselig er i en situasjon du øsnker å reise hjem og trenger hjelp fra det offentlige.

Jeg har sett mange som har fått problemer, som feks har bodd i Spania med små barn, og så øsnker de at barna skal begynne på norsk skolen og så har de ingen automatiske rettigheter lenger..

Gjest bebba
Skrevet

Du må i hvert fall ha bostedsadresse i England. Hvis du får en jobb så skatter du der så lenge du ikke er ansatt av norske myndigheter ihvert fall. Hvis du har kjøpt leilighet og satser på å bli boende så må du melde flytting før eller siden. Det har med rettigheter i det landet du bor i å gjøre. Jeg ville sjekket med trygdekontoret for utenlandssaker om ditt ståsted så lenge du er norsk student. Du betaler lån i det landet du tar lånet i så studielån betaler du videre i Norge akkurat som om du hadde bodd her.

Skrevet

Du er globalt skattepliktig til Norge. De skal ha skattepengene sine om du så bosetter deg i indre Timbuktu. Om du skatter i utlandet blir det hele fullstendig kaotisk.

Heldigvis flyttet jeg ut FØR de nye reglene kom i 2003.

Ble det ikke slutt på eiendomskatten i Norge?

Skrevet

Jeg bor også i utlandet og vet en del om dette.

Du er skattepliktig (det kalles skattemessig bosatt) til Norge det året du flytter ut, pluss de neste tre årene. Først og fremst skal du betale skatt i Storbritania, men du skal også betale skatt i Norge.

For å unngå dobbeltbeskatning kommer Norge til å trekke pengene du skatter i Storbritania fra det du skal skatte i Norge. Hvis du f.eks. betaler kr 50 000 i skatt i Storbritania og skal betale 60 000 i Norge, kommer til reelt til å betale 10 000 i Norge. Du kommer med andre ord ikke til å tjene på å melde flytting, men du kommer heller ikke til å tape på det (det blir bare vanskeligere å fylle ut selvangivelsen).

Har du eiendom i Norge, skal du betale skatt av den til Norge.

Skrevet

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=utland&path=om_mrffu

Ta kontakt med folketrygdkontoret for utenlandssaker. Det er vikig at du, ved mer enn 11 mnd (?) opphold i utlandet, opprettholder kontakten med norsk trygdevesen, hvis du ønsker å en dag kunne komme tilbake til Norge og feks ha barn her (som skal gå i bhg, skole osv), ha rett til helsetjenester osv.

Og at folketrygden / pensjonsrettighetene dine beholdes.

Du skal ikke betale eiendomsskatt osv til Norge så lenge du ikke bor her. men en liten trygdeavgift for å beholde "linken". Det kan være ganske framatisk å kutte alle bånd, hvis du plutselig er i en situasjon du øsnker å reise hjem og trenger hjelp fra det offentlige.

Jeg har sett mange som har fått problemer, som feks har bodd i Spania med små barn, og så øsnker de at barna skal begynne på norsk skolen og så har de ingen automatiske rettigheter lenger..

Det er ikke riktig. Alle som kommer flyttende til Norge blir automatisk medlemmer av folketrygden med alle rettigheter det innebærer.

Gjest ny i livet
Skrevet

Jeg bor også i utlandet og vet en del om dette.

Du er skattepliktig (det kalles skattemessig bosatt) til Norge det året du flytter ut, pluss de neste tre årene. Først og fremst skal du betale skatt i Storbritania, men du skal også betale skatt i Norge.

For å unngå dobbeltbeskatning kommer Norge til å trekke pengene du skatter i Storbritania fra det du skal skatte i Norge. Hvis du f.eks. betaler kr 50 000 i skatt i Storbritania og skal betale 60 000 i Norge, kommer til reelt til å betale 10 000 i Norge. Du kommer med andre ord ikke til å tjene på å melde flytting, men du kommer heller ikke til å tape på det (det blir bare vanskeligere å fylle ut selvangivelsen).

Har du eiendom i Norge, skal du betale skatt av den til Norge.

Takk for svar. Så når jeg har bodd her i tre år (som student uten inntekter) skal jeg ikke skatte til Norge når jeg begynner i jobb eller starter denne treårsregelen først etter jeg har fått meg fast jobb?? Må dette meldes fra, eller går det automatikk i det?

Skrevet

Takk for svar. Så når jeg har bodd her i tre år (som student uten inntekter) skal jeg ikke skatte til Norge når jeg begynner i jobb eller starter denne treårsregelen først etter jeg har fått meg fast jobb?? Må dette meldes fra, eller går det automatikk i det?

Jeg mener de sier du selv skal melde det for å være sikker på at de får det med seg. Husk på at hvis du melder flytting nå, er du skattepliktig til Norge i år, 2006, 2007 og 2008. Skatteplikten forsvinner heller ikke hvis du oppholder deg for mye i Norge (jeg husker ikke hvor grensen er, men den er ganske høy). Men snakk med skatteetaten for sikkerhets skyld!

Skrevet

Jeg mener de sier du selv skal melde det for å være sikker på at de får det med seg. Husk på at hvis du melder flytting nå, er du skattepliktig til Norge i år, 2006, 2007 og 2008. Skatteplikten forsvinner heller ikke hvis du oppholder deg for mye i Norge (jeg husker ikke hvor grensen er, men den er ganske høy). Men snakk med skatteetaten for sikkerhets skyld!

Er du sikker? Jeg mener du må være ute minst 5 år nå for å bli ansett som emigrert, og dermed ikke skattepliktig til Norge.

Skrevet

Er du sikker? Jeg mener du må være ute minst 5 år nå for å bli ansett som emigrert, og dermed ikke skattepliktig til Norge.

Det er tre år. Jeg sjekket det da jeg skulle skrive selvangivelse i april, for jeg flyttet ut for et år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...