Sofline Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 ...før de ikke er gode lenger? Jeg oppbevarer dem mørkt, i romtemperatur. Holder de seg lenger i kjøleskap? (Jeg har ikke kjeller e.l. og de gode 10 grader). Jeg kjøpte noen nypoteter i går, men har mer lyst på en pastarett i tråden "Kjære DOL-kokker)". Smaker de like godt og nye i morgen eller på lørdag? 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 De kan i hvertfall ligge i grønnsaksskuffen en uke. 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Så lenge de ligger i plussgrader og mørkt holder de seg lenge, men det er jo bedre jo færre plussgrader det er. Fryser de så blir de ødelagte. Nederst i kjøleskapet skulle dermed gå helt fint. 0 Siter
Sofline Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Skrevet 2. juni 2005 De kan i hvertfall ligge i grønnsaksskuffen en uke. Så jeg bør altså flytte dem fra kjøkkenskapet og inn i kjøleskapet? 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Så jeg bør altså flytte dem fra kjøkkenskapet og inn i kjøleskapet? ja, jeg tror de vil holde seg bedre der. Grønnsaksskuffen skal jo være litt lunere enn resten av kjøleskapet. Pleier å ha tomater og løk der også hvis det er lenge til de skal brukes:) 0 Siter
Sofline Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Skrevet 2. juni 2005 ja, jeg tror de vil holde seg bedre der. Grønnsaksskuffen skal jo være litt lunere enn resten av kjøleskapet. Pleier å ha tomater og løk der også hvis det er lenge til de skal brukes:) Jeg oppbevarer løken i romtemperatur. Der holder den seg fint. Jeg oppbevarte den i kjøleskapet før, men har flyttet dem ut for å spare plass (har bare to knøttsmå grønnsaksskuffer nå). 0 Siter
Lillemus Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 ja, jeg tror de vil holde seg bedre der. Grønnsaksskuffen skal jo være litt lunere enn resten av kjøleskapet. Pleier å ha tomater og løk der også hvis det er lenge til de skal brukes:) Det er helt feil. Det er kaldest nederst i kjøleskapet der grønnsaksskuffen vanligvis er. Varm luft stiger oppover og det er ikke uten grunn man graver en "kuldegrop" om man må grave seg ned i snøen. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Poteter holder seg da i flere mndr??? De nypotetene blir litt mjuke etter noen uker, men de er spiselige. De skal ha det kaldt og mørkt, hvis de får lys på seg blir de grønne, og det grønne er giftig. 0 Siter
Sofline Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Skrevet 2. juni 2005 Det er helt feil. Det er kaldest nederst i kjøleskapet der grønnsaksskuffen vanligvis er. Varm luft stiger oppover og det er ikke uten grunn man graver en "kuldegrop" om man må grave seg ned i snøen. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn men i kjøleskapet er det altså varmest nederst (det er jo derfor grønnsaksskuffene er der). Jeg har nettopp gjort ferdig faget kjøleteknikk på skolen... 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Det er helt feil. Det er kaldest nederst i kjøleskapet der grønnsaksskuffen vanligvis er. Varm luft stiger oppover og det er ikke uten grunn man graver en "kuldegrop" om man må grave seg ned i snøen. hørt om snøhule, blir varmt der også Jeg vet at varme stiger opp, men regnet bare med at kjøleskapet er innredet funksjonelt. Hvorfor er ikke skuffen øverst da? 0 Siter
Sofline Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Skrevet 2. juni 2005 Poteter holder seg da i flere mndr??? De nypotetene blir litt mjuke etter noen uker, men de er spiselige. De skal ha det kaldt og mørkt, hvis de får lys på seg blir de grønne, og det grønne er giftig. Jeg synes bare de blir smakløse etter noen uker. Og selv om de kan spises, betyr det jo ikke at de er gode. Ingen grunn til å kjøpe dyre nypoteter for å la dem ligge hvis de blir "vonde" etter noen dager. 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Jeg vet ikke hvorfor det er sånn men i kjøleskapet er det altså varmest nederst (det er jo derfor grønnsaksskuffene er der). Jeg har nettopp gjort ferdig faget kjøleteknikk på skolen... Kan det ha noe med plassering av kjøleutslipp til kjøleskapet? Tror det er helt øverst i mitt, for der er det rim. Hvis noe blir stående inntil veggen blir det frossent! 0 Siter
Sofline Skrevet 2. juni 2005 Forfatter Skrevet 2. juni 2005 Kan det ha noe med plassering av kjøleutslipp til kjøleskapet? Tror det er helt øverst i mitt, for der er det rim. Hvis noe blir stående inntil veggen blir det frossent! Det er den platen på bakveggen inne i kjøleskapet (fordamperen) som trekker varmen ut av varene i kjøleskapet. Den virker selvsagt bedre jo nærmere man kommer den, så det er derfor det man stiller opp mot bakveggen kan fryse. Jeg vet ikke med kjøleutslipp og sånn (har ikke hørt om det-det er et 12-timerskurs jeg har hatt), men kanskje virker fordamperen bedre øverst i kjøleskapet? Jeg har blitt nysgjerrig nå og holder på å måle temperaturen i toppen og bunnen av kjøleskapet nå. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 De tidligste nypotetene holder seg godt bare noen få dager. De har lite tørrstoffinnhold, dvs inneholder mye vann, og de blir vasne fort. Som en her skrev, det er ingen grunn til å betale dyrt for tidligpoteter hvis en lar dem ligge og bli dårlige! Men hvis en skal ha et gourmet-måltid, kan en jo fint betale en del for flotte nypoteter! Om noen få uker er de norske på markedet, og de er knallgode! Jeg har nemlig tjuvsmakt :-) Poteter bør oppbevares mellom 2-6 grader, tror jeg. Vi har dem ute i en bod som er adskillig varmere, og har noen få i kjøleskapet. Dette er gamle poteter. Når min kjære kommer hjem fra jobb med nypoteter i tida fremover, puttes de rett i gryta eller oppbevares i kjøleskapet noen få dager. 0 Siter
Gjest det er ikke godt. Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Poteter holder seg da i flere mndr??? De nypotetene blir litt mjuke etter noen uker, men de er spiselige. De skal ha det kaldt og mørkt, hvis de får lys på seg blir de grønne, og det grønne er giftig. Poteter skal ikke oppbevares veldig kaldt, da utvikles stivelsen og potetene blir søtere. 0 Siter
Sofline Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 De tidligste nypotetene holder seg godt bare noen få dager. De har lite tørrstoffinnhold, dvs inneholder mye vann, og de blir vasne fort. Som en her skrev, det er ingen grunn til å betale dyrt for tidligpoteter hvis en lar dem ligge og bli dårlige! Men hvis en skal ha et gourmet-måltid, kan en jo fint betale en del for flotte nypoteter! Om noen få uker er de norske på markedet, og de er knallgode! Jeg har nemlig tjuvsmakt :-) Poteter bør oppbevares mellom 2-6 grader, tror jeg. Vi har dem ute i en bod som er adskillig varmere, og har noen få i kjøleskapet. Dette er gamle poteter. Når min kjære kommer hjem fra jobb med nypoteter i tida fremover, puttes de rett i gryta eller oppbevares i kjøleskapet noen få dager. Det var vist jeg som sa det med ingen grunn til å kjøpe for å ligge lenge hvis de blir dårlige med det samme. Her i Danmark har nypotetene kommet allerede, og de smakte i hvert fall godt sist jeg smakte. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.