Gjest eco Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Har kommet i en svært fortvilet situasjon. Mottar attføring, men det er ikke nok til å få det til å gå rundt, så egentlig så er jeg avhengig av hjelp ifra sosialkontoret, kommer under det minstebeløpet de har der, men så er det det at jeg har en BSU-konto, og det blir jo regnet som formue, og da får jeg jo ikke noe hjelp der. Så da må jeg vel bruke av BSU-kontoen, men da må jeg jo betale tilbake tusner i skatt når jeg ikke bruker pengene til bolig. Surt. Skulle gjærne ha kjøpt meg en bolig, men får jo ikke noe lån når jeg mottar trygd. Noen som har noen råd om hva jeg kan gjøre? Forslag til muligheter jeg ikke har sett. Har ihvertfall lært at å spare lønner seg ikke, det er best å bruke opp alt med en gang:( 0 Siter
pausefisken Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Hei! Forstår godt at du er fortvilet. Det synes urettferdig å måtte bruke hardt oppsparte og øremerkede midler til noe så kjedelig som livsopphold. Jeg har jobbet på sosialkontor og der pleide vi å bruke et romslig skjønn når det hjalp BSU-midler. Dersom vi så at en person ville kunne komme i arbeid fort og få annen inntekt enn sosialhjelp, holdt vi ofte BSU-midlene utenom. Kan selvsagt ikke garantere hvordan ditt sosialkontor vurderer det. Det er forøvrig ille at attføringen din er så lav at du trenger supplerende sosialhjelp. Er du sikker på at du får alt du har krav på fra Aetat? Har du undersøkt om du har rett til bostøtte? Lykke til! Mvh 0 Siter
tiliti Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Hei! Forstår godt at du er fortvilet. Det synes urettferdig å måtte bruke hardt oppsparte og øremerkede midler til noe så kjedelig som livsopphold. Jeg har jobbet på sosialkontor og der pleide vi å bruke et romslig skjønn når det hjalp BSU-midler. Dersom vi så at en person ville kunne komme i arbeid fort og få annen inntekt enn sosialhjelp, holdt vi ofte BSU-midlene utenom. Kan selvsagt ikke garantere hvordan ditt sosialkontor vurderer det. Det er forøvrig ille at attføringen din er så lav at du trenger supplerende sosialhjelp. Er du sikker på at du får alt du har krav på fra Aetat? Har du undersøkt om du har rett til bostøtte? Lykke til! Mvh Når jeg begynte på attføring var beskjeden fra aetat "dette er ikke nok til å leve av, du kommer til å trenge noe supplerende". Så det er nok ikke unormalt. Jeg har 6300 kr mnd. 0 Siter
Gjest samme prob.stilling Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Når jeg begynte på attføring var beskjeden fra aetat "dette er ikke nok til å leve av, du kommer til å trenge noe supplerende". Så det er nok ikke unormalt. Jeg har 6300 kr mnd. Hva mener du med supplerende? Hvor mener de at vi skal få det fra? 0 Siter
tiliti Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Hva mener du med supplerende? Hvor mener de at vi skal få det fra? Sosialkontoret. Med mindre man studerer på attføring og kan ha rett på studielån/stipend. Da blir dette supplerende i stedet. Ev. bostøtte fra husbanken. 0 Siter
Gjest printa Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Sosialkontoret. Med mindre man studerer på attføring og kan ha rett på studielån/stipend. Da blir dette supplerende i stedet. Ev. bostøtte fra husbanken. Du kan få bostøtte fra aetat om du må bo borte fra hjemmet for å få gjennomført attføringen. Slik var det da jeg startet i 2003, men er litt usikker på om dette fortsatt gjelder. Bostøtte fra kommunen kan kanskje være en mulighet. 0 Siter
tiliti Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Du kan få bostøtte fra aetat om du må bo borte fra hjemmet for å få gjennomført attføringen. Slik var det da jeg startet i 2003, men er litt usikker på om dette fortsatt gjelder. Bostøtte fra kommunen kan kanskje være en mulighet. Det er veldig få kommuner som har slik ordning lengre, man blir nesten alltid henvist til husbanken. Bostøtten fra aetat får man bare dersom man er nødt å holde to husholdninger (to boliger). 0 Siter
Gjest eco Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Hei! Forstår godt at du er fortvilet. Det synes urettferdig å måtte bruke hardt oppsparte og øremerkede midler til noe så kjedelig som livsopphold. Jeg har jobbet på sosialkontor og der pleide vi å bruke et romslig skjønn når det hjalp BSU-midler. Dersom vi så at en person ville kunne komme i arbeid fort og få annen inntekt enn sosialhjelp, holdt vi ofte BSU-midlene utenom. Kan selvsagt ikke garantere hvordan ditt sosialkontor vurderer det. Det er forøvrig ille at attføringen din er så lav at du trenger supplerende sosialhjelp. Er du sikker på at du får alt du har krav på fra Aetat? Har du undersøkt om du har rett til bostøtte? Lykke til! Mvh Da var de på sosialkontoret du jobbet på mer allrighte enn på det i min kommune. Avslag på alt. Ikke en gang depositumsgarant kunne de gi... Problemet med bostøtte er jo at det tar en fire-fem måneder ifra en søker til en får utbetalt noe, og da får en jo ikke etterbetalt noe heller såvidt jeg har fått med meg... 0 Siter
Gjest eco Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Du kan få bostøtte fra aetat om du må bo borte fra hjemmet for å få gjennomført attføringen. Slik var det da jeg startet i 2003, men er litt usikker på om dette fortsatt gjelder. Bostøtte fra kommunen kan kanskje være en mulighet. Kommunal bostøtte er det vel sosialkontoret som administerer? 0 Siter
Clue1365380406 Skrevet 24. juni 2005 Skrevet 24. juni 2005 Har du tidligere jobbet innenfor stat eller kommune? Da har du i så fall krav på utbetaling fra KLP eller Statens Pensjonskasse i hele den tiden du går på attføring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.