carma Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Om en uke er jeg ferdig utdannet...(Juhuuu!!)... og arbeidsledig... Jeg må jo bare springe på Aetat og melde meg arbeidsledig men regner ikke med å få noen jobb før til høsten igjen. Etter hva jeg skjønner så regnes dagpengene ut fra inntekten siste året eller gjennomsnittlig inntekt av de tre siste årene. Stemmer det? Året før dette studieåret gikk jeg en stund arbeidsledig og fikk dagpenger. Det vil si at de tre siste årene har jeg jobbet ett år, fått dagpenger deler av ett år, og studert ett år. Regnes dagpengene jeg fikk som inntekt på lik linje med lønn som regnes inn i de tre årene som denne rundens dagpenger skal... eh...regnes ut ifra? Man skatter jo av dagpengene også, så noe må det jo gå til...? Dette er så innviklet at eksamenshuet mitt ikke en gang skjønner mine egne setninger! :-p Hjelp? (Innlegget er kopiert fra forum om trygdespørsmål i håp om at jeg kanskje får mer respons her :-p) 0 Siter
tiliti Skrevet 2. juni 2005 Skrevet 2. juni 2005 Ja, det beregnes etter fjoråret eller snittet av tre siste år. Nei, dagpengene regnes ikke med i dette - altså: "Krav til minsteinntekt: Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år. Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2004 utgjør det kr 58 778). Inntekter som ikke regnes som arbeidsinntekt i denne sammen-heng: Sykepenger og fødselspenger. Lønn fra arbeidsmarkedstiltak (med unntak for lønns-tilskudd og lønn fra arbeidsmarkedsbedrifter.) Selvstendig næringsinntekt. Personer over 64 år kan på visse vilkår få slik inntekt medregnet. Én og samme arbeidsinntekt gir bare rett til dagpenger i en full stønadsperiode, dvs. i 52 eller 104 uker. Dette betyr at dersom du har mottatt dagpenger i en full stønadsperiode, vil ikke samme arbeidsinntekt gi rett til en ny stønadsperiode, selv om inntekten ble utbetalt i løpet av de tre siste kalenderårene. Nydimitterte vernepliktige som har tjenestegjort minimum tre måneder de siste 12 månedene har krav på dagpenger i inntil 26 uker, uavhengig av tidligere arbeidsinntekt. Trygde- og arbeidsperioder i de fleste europeiske land kan på visse vilkår gi rett til dagpenger i Norge, se brosjyren “Ytelser under arbeidsløshet i EØS-land”." Men dersom du tilfredsstiller kravet om minst 3G tilsammen de siste 3 årene, så vil også dagpengene taes med når man beregner HVOR MYE du vil få utbetalt. 0 Siter
carma Skrevet 4. juni 2005 Forfatter Skrevet 4. juni 2005 Ja, det beregnes etter fjoråret eller snittet av tre siste år. Nei, dagpengene regnes ikke med i dette - altså: "Krav til minsteinntekt: Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år. Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2004 utgjør det kr 58 778). Inntekter som ikke regnes som arbeidsinntekt i denne sammen-heng: Sykepenger og fødselspenger. Lønn fra arbeidsmarkedstiltak (med unntak for lønns-tilskudd og lønn fra arbeidsmarkedsbedrifter.) Selvstendig næringsinntekt. Personer over 64 år kan på visse vilkår få slik inntekt medregnet. Én og samme arbeidsinntekt gir bare rett til dagpenger i en full stønadsperiode, dvs. i 52 eller 104 uker. Dette betyr at dersom du har mottatt dagpenger i en full stønadsperiode, vil ikke samme arbeidsinntekt gi rett til en ny stønadsperiode, selv om inntekten ble utbetalt i løpet av de tre siste kalenderårene. Nydimitterte vernepliktige som har tjenestegjort minimum tre måneder de siste 12 månedene har krav på dagpenger i inntil 26 uker, uavhengig av tidligere arbeidsinntekt. Trygde- og arbeidsperioder i de fleste europeiske land kan på visse vilkår gi rett til dagpenger i Norge, se brosjyren “Ytelser under arbeidsløshet i EØS-land”." Men dersom du tilfredsstiller kravet om minst 3G tilsammen de siste 3 årene, så vil også dagpengene taes med når man beregner HVOR MYE du vil få utbetalt. Takk for svar! Selv om jeg gjerne skulle hatt et annet :-p 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.