Gå til innhold

Barn og fotball - spilletid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva dere mener om barn som spiller fotball og fordeling av spilletid.

Jeg har en datter på 9 år som er veldig fotballinteresert.Hun er ivrig å trene, flink til å jobbe begge veier, toppscorer på laget, men samtidig ikke en selvopptatt unge. Hun er inneforstått med at alle skal få spille, men synes det er urettferdig at alle skal få spille like mye.... Ikke for at noen er dårligere enn andre, men for at de ikke møter opp til trening - kun kamper!!!

Jeg mener at dersom ungene ikke kommer på trening, (og kun møter opp til kamper) ikke har rett til å få spille like mye som de som møter på trening regelmessig. Selvfølgelig er det lov å gi beskjed om at man ikke kan trene nå og da...men ikke uten gyldig grunn.

Etter mitt syn skal unger som er flinke til å møte opp på trening belønnes for det? Eller hva mener du?

Gjest sandex
Skrevet

Synes at alle bør få lik spilletid uansett. Det er slett ikke sikkert det er barnet sin feil heller - at h*n ikke møter på trening...

Skrevet

Er enig med deg, hvis barna kun dukker opp på kamper og ikke på treninger.

Det beste hadde jo vært å få alle barna med på treningene, så dette er jo trenerens ansvar da.

Jeg hadde i alle fall sagt ifra til treneren om at det er dårlig å komme kun på kamper, og at han som trener må ta noen grep for å få med alle på treningene.

Skrevet

Synes at alle bør få lik spilletid uansett. Det er slett ikke sikkert det er barnet sin feil heller - at h*n ikke møter på trening...

Hva lærer man ungene da?

At det er helt greit å ikke møte opp på trening, man får spille uansett?

Kan ikke være mer uenig? Her hvor vi bor er det gåavstand til fotballbanen. En 9-åring bør kunne klare å huske at det er trening hver mandag kl. 6, Tror heller det frister å gjøre noe annet, trening er ikke like spennende som kamp.

Gjest sandex
Skrevet

Hva lærer man ungene da?

At det er helt greit å ikke møte opp på trening, man får spille uansett?

Kan ikke være mer uenig? Her hvor vi bor er det gåavstand til fotballbanen. En 9-åring bør kunne klare å huske at det er trening hver mandag kl. 6, Tror heller det frister å gjøre noe annet, trening er ikke like spennende som kamp.

Ja, ja - da er vi enige om å være uenig :) For å få sagt det - så møter vi selv opp (min 6-åring) hver eneste trening - men får ikke være med på kamp før han begynner på skolen.. DET er urettferdig det :)

Skrevet

På lappen fra guttungens trenere (ungene er 9år) står det at spilletid i kamper får de ut fra oppmøte på trening og innsats.

Skrevet

Det kommer an på formålet dere har med fotballaget. Skal dere ha med flest mulig ? Skal det være mulig å kombinere fotballsesongen med andre aktiviteter som går over hele året ? Ønsker dere å holde bredden oppover i aldersklassene ? Ønsker dere å spisse tilbudet for de som vil satse i en alder av 9 år ?

Skrevet

Det kommer an på formålet dere har med fotballaget. Skal dere ha med flest mulig ? Skal det være mulig å kombinere fotballsesongen med andre aktiviteter som går over hele året ? Ønsker dere å holde bredden oppover i aldersklassene ? Ønsker dere å spisse tilbudet for de som vil satse i en alder av 9 år ?

Du har mange gode poeng. Vi bor på en liten plass, og stort sett alle i klassen dvs. 16 stykker er med på laget. Flere av barna har andre hobbyer i tillegg, og det blir fult ut akseptert av de velger å delta på andre treninger. De fleste går annenhver gang på fotball og for eks. ballett. Det er klart at det må være lov å gjøre andre ting enn å spille fotball. Men det er ikke disse barna det er snakk om.

De jeg sikter til er de som sitter hjemme foran datamaskinen, tv, playstation..og som ikke gidder å trene.

Selvfølgelig er det bare unger vi snakker om. Men for min datter er det veldig viktig ikke bare å delta, men faktisk også å vinne - av og til!

Ingen blir bedre å spille fotball dersom de ikke trener, så det går jo ut over laget. Mener at alle som driver lagidrett burde trene, ikke bare for sin egen del- men for hele laget sitt beste.

Skrevet

Eldstemann ble et år kåret til årets spiller på laget. Ikke fordi han hadde skåret flest mål men fordi han hadde møtt opp på alle treningene. Så på hans lag var det i hvert fall ansett som viktig at gutta møtte opp.

Skrevet

Du har mange gode poeng. Vi bor på en liten plass, og stort sett alle i klassen dvs. 16 stykker er med på laget. Flere av barna har andre hobbyer i tillegg, og det blir fult ut akseptert av de velger å delta på andre treninger. De fleste går annenhver gang på fotball og for eks. ballett. Det er klart at det må være lov å gjøre andre ting enn å spille fotball. Men det er ikke disse barna det er snakk om.

De jeg sikter til er de som sitter hjemme foran datamaskinen, tv, playstation..og som ikke gidder å trene.

Selvfølgelig er det bare unger vi snakker om. Men for min datter er det veldig viktig ikke bare å delta, men faktisk også å vinne - av og til!

Ingen blir bedre å spille fotball dersom de ikke trener, så det går jo ut over laget. Mener at alle som driver lagidrett burde trene, ikke bare for sin egen del- men for hele laget sitt beste.

Jeg skjønner at det er en konflikt. Jeg tror det er en ganske vanlig problemstilling også.

Det man må ta stilling til, er hva man ønsker å gjøre for de som velger playstation framfor trening. Hvis de får følelsen av å være uønsket på kampene (litt overdrevet), risikerer man at de velger bort hele aktiviteten. Kanskje de da velger playstation på heltid i stedet.

Dersom målet er å holde flest mulig barn i fysisk aktivitet, er dette en dårlig løsning. Men dersom man ønsker å tilby mest mulig og best mulig fotball for de som er veldig interessert, er det en bra løsning.

Det er uansett uheldig hvis gruppene står mot hverandre. Da blir det ikke mye lagfølelse og teamfølelse. Jeg synes derfor at lederene må fortelle hva de gjør og hvorfor de gjør det slik. Så får dere som er voksne prøve å støtte opp om den avgjørelsen som er tatt.

Skrevet

Mannen min er lagleder for et lag med 11-åringer, og jobber tett sammen med de to trenerene. På det laget har alle fått spille likt, selv om det var noen få som deltok sjeldnere på treninger enn andre i en periode. Det ble diskutert og vurdert, og konklusjonen ble altså at alle får lik spilletid uansett (men jeg aner at problemet her er mindre enn hos dere).

Det skal ikke være barnas ansvar og skyld om de slurver med oppmøte på trening når de er så pass små, i alle fall ikke alene.

Slik jeg ser det, så er dette mest et foreldreansvar. Snakk med lagleder/trener og få dem til å kalle inn til et foreldremøte der de banker inn forståelsen av hvor viktig treningene er. Her kan man også ta en diskusjon om problematikken. Og be også foreldrene være med på treningene (ikke bare kamper). Hos oss er det nesten full foreldreoppslutning både på treninger og kamper, og ungene setter helt tydelig stor pris på det. (Og foreldrene koser seg og får et godt samhold også.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...