Gå til innhold

Formaldehyd ?

Anbefalte innlegg

Hei

Det gikk en lang stund før jeg fant ut hva jeg reagerte på. Var innom hudleger og tok tester, men de fant ingenting.

Jeg hadde utslett rundt øyner, ører, nese og munn. Huden ble varm,rød, stram og hoven. Av og til gikk ikke øynene opp. Jeg fikk ofte vondt i halsen, nesten som en halsbetendelse, rundt samme tiden. Fikk mange penicillin-kurer.

Jeg har nå funnet ut at dette kommer ved bruk av enkelte shampoer, hårsprayer og spesielt neglelakk.

Etter at jeg fant ut dette har jeg nesten ikke vært syk.

Kan det være stoffet "formaldehyd" (?), er ikke helt sikker på om det heter det... Men i så fall, hva finner jeg det i? Eller er det andre stoffer i de tingene som jeg nevnte, som er vanlig å reagere på?

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18667-formaldehyd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Lind@.

Formaldehyd finnes som sporstoff i enkelte apretur-stoffer som gjør nye klesplagg glatte og blanke. Forsvinner gjerne etter ett par vaskeomganger. Enkelte limtyper likeledes og det var nok bl.a. medvirkende årsak til at mange reagerte på sponplater inntil 10-15 år siden, inntil dette ble skiftet.

I enkelte industrier har nok også arbeiderne kommet i kontakt med formaldehyd som har gitt problemer.

Lappetesting som hudlegene utfører vil kunne bekrefte/avkrefte om dette foreligger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18667-formaldehyd/#findComment-83504
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...