Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105099

Det er galt hvis man bare sjekker småjenter av innvandrere. Det er galt hvis man sjekker alle småjenter.

Og det er galt om man i en slik sjekke skulle være nødt til å berøre kjønnsorganene.

Hva er galt med et samfunn der alt er galt fordi man er så livredd for å gjøre noe som kan opprøre noen få (og da som regel de som har noe å sjule?

Jeg får helt fnatt av slikt som dette. Når jeg var liten gutt så måtte vi alle til legen for at de skulle se OG føle på våre kjønnsorganer for å sjekke om alt var ok (spesielt testiklene).

Så vidt jeg vet tok ingen smågutter skade av det den gang. Så hvorfor skal småjenter ta skade av det nå?

Hensikten er jo å avdekke missbruk/kjønnslemlestelse - vilket kan gi vesentlig værre skader for resten av livet enn om en av mine teskikler ikke var helt ok i sin tid?

Vi er blitt så utrolig redde for å gjøre noe som noen kan "misslike", at vi helt har mistet fokuset på det som jo er VIKTIG.

Slik det nå er så virker det som om man skal ta vesentlig mer hensyn til noen voksnes potensielle krenkede følelser, enn til alle de små barn som blir ofre for voksnes overgrep.

Erna faller stadig lenger ned på min popularitetsliste......

Skrevet

det er stor forskjell på en jente som må ligge og sprike - flere ganger - om det skal ha nooen som helst mening - i løpet av oppveksten - enn en gutt som står rett opp og ned og blir forklart at det er normalt å finne ut om steinene har ramlet ned.

Hvordan forklarer du det for jentene?

Legen skal se om vi har omskjært deg, om mamma og pappa er kriminelle. For det er faktisk forbudt med omskjæring!

30.000 jenter blir født hvert år - skal de inne hvert år - hvert annet år? Skal det være en gynekolog som utfører det - fordi ikke alle leger vet hvordan et "normalt" underliv skal se ut?

Jeg er rystet!

Dette kommer jeg til å lenke meg til en elv mot!

Gjest dypt uenig.
Skrevet

det er stor forskjell på en jente som må ligge og sprike - flere ganger - om det skal ha nooen som helst mening - i løpet av oppveksten - enn en gutt som står rett opp og ned og blir forklart at det er normalt å finne ut om steinene har ramlet ned.

Legen skal se om vi har omskjært deg, om mamma og pappa er kriminelle. For det er faktisk forbudt med omskjæring!

30.000 jenter blir født hvert år - skal de inne hvert år - hvert annet år? Skal det være en gynekolog som utfører det - fordi ikke alle leger vet hvordan et "normalt" underliv skal se ut?

Jeg er rystet!

Et stort tøv, flisa. Man skal ikke ta fra de små rettsvernet på grunn av sånt tåkeprat. Mange er ikke en gang i stand til å si fra selv. Det finnes ingen andre måter å bevise eventuelt overgrep på.

Så får kvinnelige gynekologer ta seg av det. Dit må de så likevel en eller annen gang. Gjør ikke vondt om de går noen år før.

Gjest Ramina
Skrevet

Jeg har ikke helt greie på dette jeg - naturlig nok kanskje - men er det feil når jeg hele tiden har trodd at dette synes utenfra?

Altså at man kan se det før man må ligge der og skreve?

Skrevet

Et stort tøv, flisa. Man skal ikke ta fra de små rettsvernet på grunn av sånt tåkeprat. Mange er ikke en gang i stand til å si fra selv. Det finnes ingen andre måter å bevise eventuelt overgrep på.

Så får kvinnelige gynekologer ta seg av det. Dit må de så likevel en eller annen gang. Gjør ikke vondt om de går noen år før.

Tåkeprat???? Norge har ingen tradisjon for omskjæring av jenter overhode. Dette er overgrep både overfor foreldre og barn. Hvor ofte skal jente inn? - hvert år? - hvert halvår? - og hvor lenge? til de begynner på skolen, - blir 16 (nedre grense for frivillig sex)

Storebror ser deg!

Sykt og helt meningsløst!

Hva da om de finner 1 eller 2 jenter i året som er omskjært? - de får jo ikke omgjort udåden? - hjelper det å sende foreldrene i fengsel? - barnet kan ha blitt omskjært fra før de kom til landet etc. etc. Hvordan kan du mene at jeg skal si til min 8-åring at hun skal til gynekologisk undersøkelse? Og hvorfor?

Gjest dypt uenig
Skrevet

Tåkeprat???? Norge har ingen tradisjon for omskjæring av jenter overhode. Dette er overgrep både overfor foreldre og barn. Hvor ofte skal jente inn? - hvert år? - hvert halvår? - og hvor lenge? til de begynner på skolen, - blir 16 (nedre grense for frivillig sex)

Storebror ser deg!

Sykt og helt meningsløst!

Hva da om de finner 1 eller 2 jenter i året som er omskjært? - de får jo ikke omgjort udåden? - hjelper det å sende foreldrene i fengsel? - barnet kan ha blitt omskjært fra før de kom til landet etc. etc. Hvordan kan du mene at jeg skal si til min 8-åring at hun skal til gynekologisk undersøkelse? Og hvorfor?

"Tåkeprat???? "

Du tåkelegger problemet.

"Norge har ingen tradisjon for omskjæring av jenter overhode."

Det finnes i veldig rikt mon blandt afrikanske flyktninger. Visste du ikke det, flisa ???????

" Dette er overgrep både overfor foreldre og barn."

Krokodilletårer og sammenblanding av hvem som er ofre: Det er døtrene som er ofre, ikke foreldrene som begår overgrep.

" Hvor ofte skal jente inn? - hvert år? - hvert halvår? - og hvor lenge? til de begynner på skolen, - blir 16 (nedre grense for frivillig sex) "

Undersøkelse straks de kommer hit til landet. Og deretter sammen med vanlige helseundersøkelser.

"Storebror ser deg!"

Ja, det var jammen på høy tid at noen bryr seg om ofrene for overgrep !

"Sykt og helt meningsløst!"

Sykt ? Det må være i underlivet til ofrene som fikk _livsfarlige_ infeksjoner etter kjønnslemlestingen. Det gror ikke så fort må du tro.

"Hva da om de finner 1 eller 2 jenter i året som er omskjært? - de får jo ikke omgjort udåden? "

1 eller 2 ???? Det er vel snakk om den helt store majoriteten av jenter fra enkelte land, særlig afrikanske, spesielt Somalia. Deres problemer kan være _livsfarlige_ infeksjoner de skammer seg for å spørre om. Og så skal de ikke få hjelp ?

"- hjelper det å sende foreldrene i fengsel?"

Ja, de har muligens ikke rukket å omskjære alle døtrene. De fortjener ikke foreldrerett om de gjør sånt. Værre enn voldtekt.

" - barnet kan ha blitt omskjært fra før de kom til landet etc. etc. "

Så blir de nektet statsborgerskap. Norske skattebetalere skal ikke svi for at de fortsetter uskikken her.

"Hvordan kan du mene at jeg skal si til min 8-åring at hun skal til gynekologisk undersøkelse? Og hvorfor? "

Har hun mer vondt av det enn du ? Neppe, i hvert fall ikke om det foregår i ordentlige former.

Skrevet

"Tåkeprat???? "

Du tåkelegger problemet.

"Norge har ingen tradisjon for omskjæring av jenter overhode."

Det finnes i veldig rikt mon blandt afrikanske flyktninger. Visste du ikke det, flisa ???????

" Dette er overgrep både overfor foreldre og barn."

Krokodilletårer og sammenblanding av hvem som er ofre: Det er døtrene som er ofre, ikke foreldrene som begår overgrep.

" Hvor ofte skal jente inn? - hvert år? - hvert halvår? - og hvor lenge? til de begynner på skolen, - blir 16 (nedre grense for frivillig sex) "

Undersøkelse straks de kommer hit til landet. Og deretter sammen med vanlige helseundersøkelser.

"Storebror ser deg!"

Ja, det var jammen på høy tid at noen bryr seg om ofrene for overgrep !

"Sykt og helt meningsløst!"

Sykt ? Det må være i underlivet til ofrene som fikk _livsfarlige_ infeksjoner etter kjønnslemlestingen. Det gror ikke så fort må du tro.

"Hva da om de finner 1 eller 2 jenter i året som er omskjært? - de får jo ikke omgjort udåden? "

1 eller 2 ???? Det er vel snakk om den helt store majoriteten av jenter fra enkelte land, særlig afrikanske, spesielt Somalia. Deres problemer kan være _livsfarlige_ infeksjoner de skammer seg for å spørre om. Og så skal de ikke få hjelp ?

"- hjelper det å sende foreldrene i fengsel?"

Ja, de har muligens ikke rukket å omskjære alle døtrene. De fortjener ikke foreldrerett om de gjør sånt. Værre enn voldtekt.

" - barnet kan ha blitt omskjært fra før de kom til landet etc. etc. "

Så blir de nektet statsborgerskap. Norske skattebetalere skal ikke svi for at de fortsetter uskikken her.

"Hvordan kan du mene at jeg skal si til min 8-åring at hun skal til gynekologisk undersøkelse? Og hvorfor? "

Har hun mer vondt av det enn du ? Neppe, i hvert fall ikke om det foregår i ordentlige former.

*Det finnes i veldig rikt mon blandt afrikanske flyktninger. Visste du ikke det, flisa ???????

*

Men mine unger er da for pokker ikke afrikanske flyktninger!!!!

Det er jo snakk om ALLE jenter i Norge.!!!

Gjest dypt uenig
Skrevet

*Det finnes i veldig rikt mon blandt afrikanske flyktninger. Visste du ikke det, flisa ???????

*

Men mine unger er da for pokker ikke afrikanske flyktninger!!!!

Det er jo snakk om ALLE jenter i Norge.!!!

*LOL* Jeg klart visst å få trekt deg opp, flisa. :-D

*Det finnes i veldig rikt mon blandt afrikanske flyktninger. Visste du ikke det, flisa ??????? *

"Men mine unger er da for pokker ikke afrikanske flyktninger!!!!

Det er jo snakk om ALLE jenter i Norge.!!! "

Og hva så ? :-) Du, jeg tok det for aldeles selvfølgelig at kontroll ikke skulle omfalle alle. Derfor gadd jeg ikke nevne det en gang. Kontrollen trenger selvfølgelig bare omfatte de som kommer fra land med det svineriet, ikke andre. Det er vondt å gjøre forskjell, men nødvendig. Ingen små jenter skal behøve å ha _livsfarlige_ infeksjoner om de kan slippe. Og de må få slippe smertene.

Skrevet

*LOL* Jeg klart visst å få trekt deg opp, flisa. :-D

*Det finnes i veldig rikt mon blandt afrikanske flyktninger. Visste du ikke det, flisa ??????? *

"Men mine unger er da for pokker ikke afrikanske flyktninger!!!!

Det er jo snakk om ALLE jenter i Norge.!!! "

Og hva så ? :-) Du, jeg tok det for aldeles selvfølgelig at kontroll ikke skulle omfalle alle. Derfor gadd jeg ikke nevne det en gang. Kontrollen trenger selvfølgelig bare omfatte de som kommer fra land med det svineriet, ikke andre. Det er vondt å gjøre forskjell, men nødvendig. Ingen små jenter skal behøve å ha _livsfarlige_ infeksjoner om de kan slippe. Og de må få slippe smertene.

Da har du jo ikke satt deg inni saken i det hele tatt: Se hva Frp skriver:

*Lengst går Frp, som allerede slår fast at undersøkelsen skal være obligatorisk.

- Hvis jentebarna ikke møter til undersøkelsen etter flere purringer, bør det skrives en bekymringsmelding, for eksempel til barnevernet. I verste fall må barna hentes med tvang for å bli undersøkt. Men det må selvfølgelig være basert på skjønn, sier Per Sandberg, Frps fraksjonsleder i kommunalkomiteen.

*

Og dette skjønnet - skal det være da at ungen er 17.generasjon hedmarking eller noe?

Se selv i denne artikkelen:

Gjest dypt uenig
Skrevet

Da har du jo ikke satt deg inni saken i det hele tatt: Se hva Frp skriver:

*Lengst går Frp, som allerede slår fast at undersøkelsen skal være obligatorisk.

- Hvis jentebarna ikke møter til undersøkelsen etter flere purringer, bør det skrives en bekymringsmelding, for eksempel til barnevernet. I verste fall må barna hentes med tvang for å bli undersøkt. Men det må selvfølgelig være basert på skjønn, sier Per Sandberg, Frps fraksjonsleder i kommunalkomiteen.

*

Og dette skjønnet - skal det være da at ungen er 17.generasjon hedmarking eller noe?

Se selv i denne artikkelen:

Hva så ? Bortsett fra det er unødvendig å innkalle alle, har FrP for en gangs skyld et veldig bra poeng.

Skrevet

Hva så ? Bortsett fra det er unødvendig å innkalle alle, har FrP for en gangs skyld et veldig bra poeng.

DET er jeg enig med deg i - men det er jo det som er teit - ALLE SKAL for ikke å tråkke noen imamer på tærne. Nå er jeg så varmt at jeg tror jeg må til legen sjøl og jekke om jeg er kommet i overgangsalderen! hehe

Gjest dypt uenig (ikke lenger ?)
Skrevet

DET er jeg enig med deg i - men det er jo det som er teit - ALLE SKAL for ikke å tråkke noen imamer på tærne. Nå er jeg så varmt at jeg tror jeg må til legen sjøl og jekke om jeg er kommet i overgangsalderen! hehe

"ALLE SKAL for ikke å tråkke noen imamer på tærne. "

Kanksje fordi de trodde at forslaget ikke hadde gått igjennom uten ? Eller fordi FrP er _veldig_ PR-kåte og liker å provosere ? Hørte noen fleipet med at hvis småjentene manglet noe mellom beina burde man sørge for at imamene gjorde det også ! (stygg fleip).

Skrevet

Ser egentlig ikke helt problemet med dette jeg. Tror ikke det hadde plaget jenta mi så veldig dersom vi forklarte at det var en del av helsesjekken. Tror de fleste jenter ville slått seg til ro med at man i likhet med andre deler av kroppen, som halsen, hjertet og øret og hva det nå er man sjekker, også skal sjekke at kjønnsorganene er ok. Man trenger ikke å begynne å forklare at man skal sjekke at ingen har gjort noe galt med barnet osv!

Regner med at dersom hun en gang fikk soppinfeksjon eller liknende, noe som faktisk skjer med små jenter også, så ville hun kanskje ha blitt sjekket da også.

Sånn jeg ser det, så er det foreldrene som er problemet når det gjelder dette. Unger har tross alt et helt annet forhold til disse delene av kroppen enn vi voksne har! Små barn vel å merke (førskolealder pluss litt oppover).

Skrevet

"ALLE SKAL for ikke å tråkke noen imamer på tærne. "

Kanksje fordi de trodde at forslaget ikke hadde gått igjennom uten ? Eller fordi FrP er _veldig_ PR-kåte og liker å provosere ? Hørte noen fleipet med at hvis småjentene manglet noe mellom beina burde man sørge for at imamene gjorde det også ! (stygg fleip).

*knegg*

Skrevet

Jeg er rystet!

Hva er du redd for?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...