Babette Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Eller skeier du aldri ut? I gårsdagens VG gikk det fram at 6% av alle kvinner over 15 år har dårlig samvittighet hver dag når de har spist. Jeg spør altså litt annerledes: Når du slår til med kaker, dessert eller godterier, en saftig burger med masse ost og dressing - kort sagt: Når du spiser det du har lyst på og så mye du har lyst på: Koser du deg med maten, eller har du dårlig samvittighet? Tenker du at dette burde du latt være? Jeg skal svare selv først. Når jeg er i selskaper, på hotellunsjer, på ferie og ute på restaurant koser jeg meg av hjertens lyst. Da mesker jeg meg med desserter og alskens godsaker, både i fast og flytende form. Og føler ikke snev av dårlig samvittighet. Hjemme i hverdagen er det verre. Jeg har aldri slanket meg eller hatt behov for det, men jeg er temmelig disiplinert i matveien. Jeg holder ikke diett, men spiser aldri kaker og desserter til hverdags. Jeg kan nok ha lyst, men den dårlige samvittigheten hindrer meg i forkant. Klart det er sunt å spise og leve sunt. Men jeg tror ikke det er så sunt om man mister evnen til å nyte et godt måltid uten skrupler. 0 Siter
Gjest Cityrella Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Jeg er et matvrka, og elsker å spise. Skulle jeg hatt dårlig samvittighet for alt det usunne jeg lesser i meg, hadde jeg ikke fått gjort annet enn å sture. Jeg er vel mer motsatt jeg, hvis jeg en uke greier å ikke spise så usunt så blir jeg stolt og glad, og føler meg flink og sunn:) Bedre å rose seg selv når en har vært "flink" enn å sture når en ikke har vært det. Mat er til for å nytes da:) 0 Siter
Gjest Pås Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Jeg har nettopp vært gjennom en GR-kur, og får nå dårlig samvittighet når jeg skeier ut! Jeg har gått opp og ned i vekt helt siden tenårene, uten at det har plaget meg så mye. Jeg er vel sånn "skippertaksmenneske", som ser at noe må gjøres innimellom! Men i de periodene jeg ikke slanker meg, som det jo er flest av, får jeg overhodet ikke dårlig samvittighet, da koser jeg meg med det jeg har lyst på! mvh 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Så lenge jeg klarer å trene nogenlunde jevnlig og leve greit og fornuftig til daglig, eier jeg ikke snev av dårlig samvittighet for å skeie ut med noe snadder når lysten kommer over meg. Men i de periodene hvor jeg av ulike årsaker har sluntret unna generelt, sykkelen har støvet ned og utskeielsene blitt hverdagslige, da har ikke samvittigheten vært god. 0 Siter
Gjest anonym gafler Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Spørrelek: Jeg lever for å spise, gjett hvem jeg er... ;-) 0 Siter
Babette Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 Spørrelek: Jeg lever for å spise, gjett hvem jeg er... ;-) Du må nok gi meg litt flere opplysninger. Dette var morsomt, kom igjen! 0 Siter
Gjest anonym gafler Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Du må nok gi meg litt flere opplysninger. Dette var morsomt, kom igjen! Liten, med store ambisjoner.... 0 Siter
Babette Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 Liten, med store ambisjoner.... En liten mus? 0 Siter
Gjest anonym gafler Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 En liten mus? Større. Har noe til felles med klokka. 0 Siter
Babette Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 Større. Har noe til felles med klokka. Som går og går? Kan det være en liten flis? 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 En liten mus? Nei, det er ikke meg. ) Det har hendt jeg har vært anonym, men ikke i tråder som dette nei. *Hehe* 0 Siter
Babette Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 Nei, det er ikke meg. ) Det har hendt jeg har vært anonym, men ikke i tråder som dette nei. *Hehe* Da må du hjelpe meg med å gjette. Jeg har nå tippet på flisa, men venter på svar. 0 Siter
Piraye Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Mediemanipulasjon! At 6% har dårlig smvittighet pga mat i løpe av en dag høres selvsagt mer spennende ut enn at 94% ikke har det. Men tenk det da....94% har ikke dårlig samvittighet etter et måltid!! 94% som koser seg med å spise det de vil, eller greier å holde seg til dietten sin eller whatever de gjør, spiller ingen rolle de er fornøyde med matinntaket sitt! Tenk så positivt da! 0 Siter
Babette Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 Mediemanipulasjon! At 6% har dårlig smvittighet pga mat i løpe av en dag høres selvsagt mer spennende ut enn at 94% ikke har det. Men tenk det da....94% har ikke dårlig samvittighet etter et måltid!! 94% som koser seg med å spise det de vil, eller greier å holde seg til dietten sin eller whatever de gjør, spiller ingen rolle de er fornøyde med matinntaket sitt! Tenk så positivt da! Javisst. Men jeg bruker VG-oppslaget kun som en innfallsvinkel og stiller spørsmålet helt annerledes. Jeg synes heller ikke det er mye med 6%, men tror det er langt mer vanlig å ha dårlig samvittighet en gang i blant. Dette med utskeielser var ikke tema i undersøkelsen som VG refererte til. 0 Siter
Gjest anonym gafler Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Som går og går? Kan det være en liten flis? Nei, man kan ikke stikke seg på meg lenger ;-) Har vært med i Melodi Gran Prix. 0 Siter
Babette Skrevet 3. juni 2005 Forfatter Skrevet 3. juni 2005 Nei, man kan ikke stikke seg på meg lenger ;-) Har vært med i Melodi Gran Prix. Nå er jeg nok skikkelig treg. Jeg skjønner ikke dette. Går ut fra at det er nicket ditt som har deltatt i MGP. Norsk eller internasjonal MGP? Flere opplysninger, takk. Jeg føler at du er hunkjønn. 0 Siter
Gjest Wer bist du? Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Nei, man kan ikke stikke seg på meg lenger ;-) Har vært med i Melodi Gran Prix. mil... (mil etter mil) ? Og aldri har vel mitt nick passet bedre... 0 Siter
Gjest Ja, men jeg jobber med saken Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 For meg startet det med en stram slankeplan. Dette førte til periode med overspising i skjul og jeg hadde konstant dårlig samvittighet. Jeg kunne spise så mye snop midt i uka, at jeg måtte straffe meg selv ved å avstå fra fristelsene i selskap med andre. Dette ødela helt forholdet til mat. Jeg som tidligere ikke klarte å spise en sjokolade alene. Nå prøver jeg å finne tilbake til et avslappet forhold til mat. Jeg prøver å ikke sette for mange grenser, men jeg har bestemt meg for ingen småspising mellom måltider, og litt mindre porsjoner. Prøver også å spise sunt til hverdags slik at jeg kan kose meg uten dårlig samvitighet i helgen. Har ikke gitt opp å ta av de kiloene jeg gikk opp i løpet av perioden med overspising, men det å kunne ha et godt forhold til mat er viktigst. Man skal kunne kose seg uten dårlig samvittighet en gang i blandt! 0 Siter
Gjest koma Skrevet 3. juni 2005 Skrevet 3. juni 2005 Interessant spørsmål du stiller der. Ja, jeg får alltid dårlig samvittighet når jeg spiser, så jeg er vel en av de 6 % 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.