tello Skrevet 8. august 2000 Skrevet 8. august 2000 Jeg er svært interessert i helse og riktig kosthold og har lest boken Blodtypedietten av Dr. Peter J. D'Adamo. Vil gjerne høre kommentar fra en av legen om man kan feste lit til denne boken. Jeg er selv blodtype A+ pos. og er forundret over hvor mye mat min blodtype bør unngå. Hvis man ellers er sunn og frisk og spiser allsidig mat, skal man da virkelig unngå den maten dr. D'Adamo kaller giftig. Er spent på svaret. Er også interessert i å høre kommentarer fra andre som har fulgt dietten. 0 Siter
Gjest Christian Anker, lege Skrevet 9. august 2000 Skrevet 9. august 2000 Alle cellene i kroppen din er merket på en måte som viser at de tilhører deg. For at merkingen skal så være presis som mulig, benytter cellene flere ulike merkesystemer. De røde blodcellene er merket med blant annet A,B eller 0 (null) i ulike kombinasjoner. Dr. Peter J. D'Adamo hevder at råd om kosthold, trening og livsstil bør være basert på den enkeltes blodtype. Han mener at personer med blodtype A bør velge et vegetarisk kosthold og mediterere jevnlig. Type O gjør derimot klokt i å trene aerobic og spise mer proteiner. Spesialister innen blodsykdommer og ernæring som jeg har rådført meg med er ikke kjent med at det foreligger troverdig vitenskapelig grunnlag for at livsstilen bør være tilpasset blodtypen. Det er imidlertid solide holdepunkter for at medfødte egenskaper har konsekvenser for hva slags mat man har godt av. Hvis man for eksempel har arvelig høyt kolesterol, bør man tilstrebe et fettfattig kosthold. Den som har økt risiko for å utvikle aldersdiabetes (type 2 diabetes), gjør klokt i å mosjonere jevnlig og å unngå overvekt. Den eneste tilstanden spesialistene kjente til hvor kostholdet direkte påvirker blodets sammensetning er såkalt favisme. Favisme er en sjelden og medfødt svikt i et av blodets enzymer som fører til at inntak av en bestemt sort bønner ødelegger de røde blodlegemene. Det har for øvrig ingen helsemessig betydning hvilken blodtype man har. Riktignok forekommer enkelte sykdommer med noe økt hyppighet ved enkelte blodtyper. Forskjellen er imidlertid så liten at man i praksis kan se bort fra den. Da en av spesialistene jeg snakket med sjekket verdens største vitenskapelige medisinske database var det ikke oppført noen artikler av dr. Peter J. D'Adamo eller noen av hans medforfattere. Internett er ingen erstatning for en legekonsultasjon. For en sikker vurdering bør du derfor rådføre deg med legen din. Vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Mama Lou Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Hadde det ikke vært enkelt og greit og oversiktlig om alt her i verden kunne systematiseres? Når det gjelder kostholdet, så lærte jeg av min gamle far å spise noe av alt, og aldri ubehagelig mye om gangen. ;-) Nå er jeg 44 år gml. og har holdt meg i nedre grense av normalvekt i hele mitt voksne liv. Jeg har blodtype 0, altså burde jeg Ete Kjøtt og Trene Hardt. Jeg er vegetarianer og så lat at det er syndig. Men jeg røyker ikke lenger, og jeg tar kosttilskudd fordi maten i dagligvarebutikken er for næringsfattig. Jeg lærte meg tidlig å lytte til kroppens ekte signaler - at man har lyst på noe, betyr (som alle vet?) ikke det samme som at kroppen trenger tilførsel eller at man bare MÅ ha det... Den gylne middelvei (les Selvkontroll) er nøkkelen til alt som er godt. Da er en frisk kropp innen rekkevidde, det bør jo være målet. Nå har de jo også funnet ut at det ligger i genene å være lat, så jeg har mitt på det tørre. Hehe. :-D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.