Gå til innhold

DNA /RNA - kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal ha eksamen i morra, og har fått hvisket i øret at jeg bør lære meg om oppbygningen av DNA.

Jeg har ikke noen lærebok i dette faget, men må likevel klare å finne ut det jeg kan om DNA og rna.. eller var det Rdna?

Noen som "kort og greit" kan forklare, uten å bruke hundre latinske ord? ;)

Gjest rosa 73
Skrevet

Søk på nettet. der finner du vel den informasjonen du trenger.

Skrevet

Søk på nettet. der finner du vel den informasjonen du trenger.

Har søkt på nettet de siste to timene, og er like klok.

Det er derfor jeg spurte her, serru ;)

Gjest papirtiger
Skrevet

Du tenker på transkripsjon og translasjon?

Eller oppbyggingen av DNA?

Uansett er det nokså mye stoff om dette... Ville lest læreboken (om ikke annet for å unngå at jeg forteller deg ting som ike står i pensum...)

Skrevet

Du tenker på transkripsjon og translasjon?

Eller oppbyggingen av DNA?

Uansett er det nokså mye stoff om dette... Ville lest læreboken (om ikke annet for å unngå at jeg forteller deg ting som ike står i pensum...)

Har bare fått eksamensoppgaver fra tidligere år, og der står det "Hvordan er DNA oppbygd. Forklar kort."

og "Hva er funksjonen til RNA. Forklar kort."

Kan du forklare kort? ;)

fei1365380229
Skrevet

Har bare fått eksamensoppgaver fra tidligere år, og der står det "Hvordan er DNA oppbygd. Forklar kort."

Kan du forklare kort? ;)

http://klonpro.yagr.com/dictionary.php

Det er haugevis med sider om dette på nettet hvis du gidder å lese litt.

Gjest papirtiger
Skrevet

Kan du forklare kort? ;)

DNA molekyler lagrer genetisk informasjon, mens RNA molekyler er involvert i dekodingen av denne informasjonen. RNA sørger dermed for at aminosyrene blir linket sammen for å danne en polypeptid-kjede.

(Uh, merker allerede at jeg kanskje skriver for mye detaljer..)

DNA er lagd av en dobbelhelix (to nukleotider). Nukleotidene består av 5-karbon sukkeret deoxyribose (derav navnet DNA).

Det er 4 baser i DNA; Adenine, Tymin (I RNA er denne erstattet av Uracil), Guanine og Cytosine. Baser; A-T, C-G.

DNA består av eksoner og introner (ca 75-95%). Sistnevnte er DNA som ikke koder for proteiner, såkalt junk-DNA.

Etter en gjennomlesing av dette innlegget, tror jeg fortsatt du burde lese pensum... Eventuelt si meg hva du studerer :)

fei1365380229
Skrevet

DNA molekyler lagrer genetisk informasjon, mens RNA molekyler er involvert i dekodingen av denne informasjonen. RNA sørger dermed for at aminosyrene blir linket sammen for å danne en polypeptid-kjede.

DNA er lagd av en dobbelhelix (to nukleotider). Nukleotidene består av 5-karbon sukkeret deoxyribose (derav navnet DNA).

Det er 4 baser i DNA; Adenine, Tymin (I RNA er denne erstattet av Uracil), Guanine og Cytosine. Baser; A-T, C-G.

DNA består av eksoner og introner (ca 75-95%). Sistnevnte er DNA som ikke koder for proteiner, såkalt junk-DNA.

Etter en gjennomlesing av dette innlegget, tror jeg fortsatt du burde lese pensum... Eventuelt si meg hva du studerer :)

Dette er alt for omfattende hvis hun går på videregående, men hvis hun går på universitetet er det jo greit, men da burde hun lese det selv. For dette er ganske vanskelig :o)

Gjest papirtiger
Skrevet

Dette er alt for omfattende hvis hun går på videregående, men hvis hun går på universitetet er det jo greit, men da burde hun lese det selv. For dette er ganske vanskelig :o)

Må nesten si meg enig med en professor jeg hadde for mange år tilbake. Litt kunnskaper om DNA og RNA burde være allmennkunnskap.

Eventuelt burde man ta en 2-ukers kurs om dette før man får uttale seg om forskning på gener, kloning etc.. :) Det er så mye feilkunnskap i den offentlige debatten.

Skrevet

Hehe... videregående var jeg ferdig med for ellve år siden :)

Sitter og leser på medisin for ikke-medisinere. Eksamen i morra tidlig... :/

Skrevet

Takk skal du ha! Hvilken utdanning har du, som sliter med å ikke svare for detaljert? ;)

Jeg tok medisin for ikke-medisinere som breddefag dette semesteret. Boka fikk jeg aldri råd til å kjøpe, men stryker jeg i morgen, får jeg slenge meg med på ordentlige forelesninger til høsten, og ikke nettbaserte.

:o)

Gjest papirtiger
Skrevet

Takk skal du ha! Hvilken utdanning har du, som sliter med å ikke svare for detaljert? ;)

Jeg tok medisin for ikke-medisinere som breddefag dette semesteret. Boka fikk jeg aldri råd til å kjøpe, men stryker jeg i morgen, får jeg slenge meg med på ordentlige forelesninger til høsten, og ikke nettbaserte.

:o)

Har tatt kurset medisin for medisinere ;)

Lykke til med eksamen imorgen! Det går nok bra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...