Gå til innhold

fakturaskriving for selvstendig n.drivende

Anbefalte innlegg

Gjest håper noen kan hjelpe
Skrevet

Skal skrive min første faktura som selvstendig næringsdrivende. Skal jeg sette opp trekkprosent for skatt også? Eller bare beløpet og så trekke skatten selv??

Gjest skatten betaler du selv
Skrevet

Skatten må du sørge for å sette av penger til selv, den skal IKKE på fakturan nei, det har kunden heldigvis ikke noe med.

Skrevet

Skatt ?? Er det merverdiavgift du tenker på ? I så fall skal den være spesifisert på fakturaen.

Skrevet

Jeg fant et gratis faktureringsprogram på nettet, i tilfelle du ikke har skaffet deg et. Det heter Faktura Larsen. Har ikke linken,men søk på navnet, så finner du det.

Jeg er godt fornøyd, det holder fint til mitt bruk.

Gjest ikke før moms-grensen er nådd
Skrevet

Skatt ?? Er det merverdiavgift du tenker på ? I så fall skal den være spesifisert på fakturaen.

Før man kan begynne å føre moms på fakturaen (og trekke fra moms på det man kjøper), må man ha hatt en omsetning (uten moms) på 50.000,- i løpet av en 12-månedersperiode.

Siden dette var første faktura er det nok litt igjen før dette er aktuelt.

Skrevet

Husk å få med dato, fakturanummer og momsregistreringsnummeret (i Brønnøysundsregisteret), navn, adresse og bankkontonummer på fakturaen! De fleste enmannsfirmaer vi har mottatt fakturaer fra, har hatt svært mangelfulle fakturaer. Når vi har hatt besøk fra fylkesskattesjefen, har kontrolløren påpekt mangelfulle fakturaer fra sånbne firmaer, hvilket gjør at vi har problem med å få refundert betalt moms til disse.

Gjest håper noen kan hjelpe
Skrevet

Husk å få med dato, fakturanummer og momsregistreringsnummeret (i Brønnøysundsregisteret), navn, adresse og bankkontonummer på fakturaen! De fleste enmannsfirmaer vi har mottatt fakturaer fra, har hatt svært mangelfulle fakturaer. Når vi har hatt besøk fra fylkesskattesjefen, har kontrolløren påpekt mangelfulle fakturaer fra sånbne firmaer, hvilket gjør at vi har problem med å få refundert betalt moms til disse.

Hvor får jeg fakturanr ifra? Skriver bare en faktura selv på data´n.... men har med alt det andre du nevner.

Skrevet

Hvor får jeg fakturanr ifra? Skriver bare en faktura selv på data´n.... men har med alt det andre du nevner.

Kan du ikke bare starte på nr. 1 da, neste blir 2 osv (evt 1001, 1002...) Mye greiere for de som skal bokføre, at de har noe å skrive i rubrikken for fakturanummer...

Dessuten skriver vi jo alltid fakturanummer når vi betaler (iallfall når kod mangler).

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Du kan skrive fakura momsfritt til du har solgt for 50000, da tar du kontakt med fylkesskattesjefen. jeg vil anbefale å bruke en s.k, triplikatblokk. Ellers må du ha kopi av alle fakturaer. Du må oppgi personnummer på faktura til du har fått foretaksnummer. Du kan alltid få et lynkurs på ligningskontoret hvis du stikker innom der. De har plikt til å hjelpe deg i flg forvaltingsloven, men de vil kanskje be deg å skaffe regnskapsfører. Et kurs i regnskap er sterkt å anbefale, det tar deg en ukes tid å lære det grunnleggende.

Arbeidsgiver vil kanskje foretrekke å sende inn et skjema som kalles "utbetaling til selvstendig næringsdrivende" på sluten av året for å sikre seg selv, det *bør* de gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...