reidunn1365380870 Skrevet 3. juni 2005 Del Skrevet 3. juni 2005 Hei, jeg har nettopp fått greie på at mitt serotonin-nivå er på 530. Legen gir meg utydelige svar, men jeg skjønner at det er farlig og at jeg må trappe ned på dosen som er 21/2 cipramil daglig. Hvilke symptomer må jeg være på vakt overfor, hvordan skal jeg trappe ned og hvilke forholdsregler bør jeg ta? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186722-serotonin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Jeg kjenner ikke til normal-verdien av Cipramil-mengden i blodet ved det laboratoriet du har vært. Når mengden av Cipramil måles, så skal konsentrasjonen i blodet være i det såkalte "terapeutiske vinduet". Verdier over denne øvre grensen vil ikke gi ytterligere effekt, bare økte bivirkninger. Disse er oftest kvalme, hjertebank og søvnighet. Bivirkningene er ikke farlige, sålenge du ikke bruker andre anti-depressiva ved siden av. Du bør heller ikke drikke grapefrukt-juice før medisindosen er riktig igjen. Denne typen juice hever nemlig medisinmengden i blodet. Standard nedtrapping er med 1/2 tablett hver 7.-10. dag. Du skal altså bruke 2 tabletter i ca 7-10 dager, deretter 1,5 tabletter i 7-10 dager; så vil det være viktig med en ny serum-måling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186722-serotonin/#findComment-1284106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
reidunn1365380870 Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2005 Jeg kjenner ikke til normal-verdien av Cipramil-mengden i blodet ved det laboratoriet du har vært. Når mengden av Cipramil måles, så skal konsentrasjonen i blodet være i det såkalte "terapeutiske vinduet". Verdier over denne øvre grensen vil ikke gi ytterligere effekt, bare økte bivirkninger. Disse er oftest kvalme, hjertebank og søvnighet. Bivirkningene er ikke farlige, sålenge du ikke bruker andre anti-depressiva ved siden av. Du bør heller ikke drikke grapefrukt-juice før medisindosen er riktig igjen. Denne typen juice hever nemlig medisinmengden i blodet. Standard nedtrapping er med 1/2 tablett hver 7.-10. dag. Du skal altså bruke 2 tabletter i ca 7-10 dager, deretter 1,5 tabletter i 7-10 dager; så vil det være viktig med en ny serum-måling. Hei, jeg synes dette var et "god dag mann økseskaft" svar. jeg har ikke målt cipramilmengden i blodet, men verdien av serotonin. Det er bare å skrive serotonin i google så finner man ut at for høye verdier av serotonin kan føre til serotonin syndrom, en tilstand som kan være fatal om man ikke får behandling innen 24 timer. Jeg har brukt cipramil i åresvis og vet alt om vanlig nedtrapping og opptrapping. jeg sendte heller ikke spørsmålet mitt til en almenlege, men en psykiater. jeg hadde behov for svar fra en spesialist.Dette var 100 kroner rett ut av vinduet. Hilsen Reidunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186722-serotonin/#findComment-1285149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.