Gå til innhold

Samme malingfarge - forskjellig blankhet

Anbefalte innlegg

Gjest Oppussingsfantomet
Skrevet

Nøyaktig samme fargeblanding, hva ser lysest ut av matt og halvblank?

Har hørt at en kan få forskjellige nyanser ved å velge samme farge i feks en gang, og bare ta forskjellig blankhetsgrad.

Nås skal jeg benytte dette prinsippet, men må først vite hva som gir lysest inntrykk.

Noen som vet?

Gjest blankt reflekterer lys
Skrevet

Det som reflekterer mest lys vil virke lysest. Blankt reflekterer mer lys enn matt.

men jeg vil tro at lyskilde, plassering og mengde lys vil ha stor betydning.

Skrevet

Halvblank maling reflekterer mer lys enn matt maling, per definisjon, altså vil dn kunne se lysere ut.

Gjest Oppussingsfantomet
Skrevet

Takk skal dere ha!

Gjest Mr Pimmel
Skrevet

Type lys, farge og vinkel spiller mer rolle. det fins 5 ulike farger på lysrør, jeg kan love at farger blir helt ulike i de ulike lys.

Ikke sikkert blank vil virke lysere, det avhenger av bindemidler mengden og en del annet. Bindemidler har også farge. Det kan du se på at blandiger har ulike baser: A B C osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...