Nickoletta Skrevet 4. juni 2005 Del Skrevet 4. juni 2005 Jeg er en kvinne på 46 år som ble smittet av herpes da jeg var 21. Det første utbruddet var stort. Et år senere kom ett lite sår. Så gikk det hele ti år før jeg fikk utbrudd igjen: Ett lite sår da jeg var på en lengre sykkelferie med sykling hele dagen i seks dager. Gynekologen min mente det var friksjonen som framkalte utbruddet. Så gikk det ytterligere ti år uten utbrudd, og jeg trodde jeg var kvitt det. Men i løpet av det siste året har jeg plutselig begynt å få flere utbrudd. Sårene/blemmene er få og små og ikke så plagsomme i seg selv. Men jeg hater at de er der og jeg vet at da kan jeg smitte andre. Hvorfor kommer disse utbruddene nå?? Kan det skyldes at jeg trener spinning 2 - 3 ganger i uka? Har det noe å si at jeg har begynt å barbere meg nedentil (ikke helbarbert, men ganske kortklipt)? Eller kan det skyldes hormonelle forandringer(jeg har ikke merket noen tendenser til overgangsalder)?Deprimert 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186791-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Det heter: en gang herpes alltid herpes. Med andre ord, etter en primærinfeksjon forblir herpesvirus i organismen for reten av livet. Dette er regelen og vi, etter dagens kunnskaper, har ingen mulighet til å gjøre noe med det. Hos noen blir viruset liggende latent hele tiden uten reaktivering. Hos andre er det ganske hyppige reaktiveringer. Vi vet egentlig ikke så veldig mye om hva som reaktiverer genital herpes. Immunapparatet har noe med det å gjøre, hormoner også. Jeg er i tvil om sykling er en aktiverende faktor, men skal ikke benekte det. Det samme gjelder vel også spinning eller at du friserer deg nedentil. Jeg tror mer på de hormonelle forandringer som du kanskje er i ferd med å gjennomgå. Det er ikke usannsynlig at du blir kvitt disse utbruddene når du er mer stabilisert igjen hormonelt sett. Det er egentlig ikke så meget vi kan gjøre med det. Det er forsøkt med en vis suksess å gi forebyggende behandling med acyclovir til kvinner som har regelmessig utbrudd f. eks. i tilslutning til menstruasjonssiklus. Slik behandlig er effektiv, så lenge behandlinge pågår. Men etterpå kommer tilbake utbruddene like hyppig som før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186791-herpes/#findComment-1283327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.