Gå til innhold

Eksem i ansiktet

Anbefalte innlegg

betennelsen

Jeg har fått konstatert peroral dermatitt for ca 1,5 år siden. Har oppsøkt hudlege som har satt meg på først 3 mnd med oxytetral og rosex krem, som ikke fungerte. Deretter har jeg gått på ery-max(250 mg) først 2tblx2 pr døgn inntil effekt, så 1tblx 2 pr døgn Rosex krem x1 pr døgn. Dette har jeg stått påi ca ett år, og har vært til kontroll hos legen innimellom. Men problemet er fortsatt der. Jeg har effekt av behandlingen, men betennelsen blusser stadig opp innimellom. Nå har jeg i tillegg fått samme problemet i panna, og på nesen og i tinningen, og jeg har fått et slags annet eksem nedenfor ørene i tillegg. Jeg har også blitt plaget med mye kviser etter oppstart på antibiotikabehandlingen.Hva skyldes det? Jeg er bekymret for å stå på denne antibiotikabehandlingen så lenge, men vil jo helst få bukt med det stygge eksemet i ansiktet! Er det noen tips du kan komme med? Har du forslag til behandling? (For hudlegen mente det ikke var så mye mer han kunne gjøre om denne behandlingen ikke fungerte). Har prøvd å sole meg, men det gjør ingen forskjell.Har i tillegg vært plaget med flass, har dette en sammenheng?Hilsen frustrert ung jente.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186805-eksem-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, det har jeg ikke prøvd. Men har jo som sagt prøvd soling uten resultat,- og det er jo både UVA og UVB-stråler. Hva går uvb behandling ut på da?

Rett og slett lysbehandling men med apparater som bruker spesifikke bølgelengder. UVB behandlings apparater har hatt gode resultater på f.eks. psoriasis, akne, vitiligo og eksem. Utviklingen har gått fremover og nå får man tak i apparater som er håndholdte og til privat bruk. Se bl.a. www.ajgruppen.no og psoriasis - Dermalight 80.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186805-eksem-i-ansiktet/#findComment-1282407
Del på andre sider

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

peroral dermatitt går over med antibiotika, så sannsynligvis er det ikke det du har. Beskrivelsen din kan passe med rosacea, men utslettet må ses for å si noe "sikkert". Flassing er mer vanlig ved eksemer, og det er mulig du har en kombinasjon av flere ting.

Jeg synes imidlertid du burde få en second opinion. Jeg vet ikke hvor du bor, men har du mulighet burde du forhøre deg hos en annen hudlege. Rosacea kan behandles med Roaccutan, om man ikke kommer til mål med tetracycliner og lokalbehandling. Noen har også glede av laser for å dempe rødmen.

Eksemer kan behandles med eksem-midler, både kortison og de nye Protopic/Elidel.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186805-eksem-i-ansiktet/#findComment-1289387
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...