Gå til innhold

Samer i slekta

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Er vel ikke noe å gjøre med det..?

Mitt slekstre er fullt av gærninger som giftet seg med søskenbarn og sånn for "å holde blodet rent" og annet tvilsomt, og jeg vil påstå at det er mye verre..;-)

Men fortsatt pent lite å gjøre noe ved.

Du kommer nok over det..

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lurulf

4

• Osiris

3

• Kvinna

2

• laguna1365380434

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Kan man få men av overjoiking? Joik er forresten ulyd.

Varige mén er et faremoment ja. Verst er trangen til å fyre opp et bål og tromme litt i lavvoen. Og bållukt i klærne er ikke kjekt.

Skrevet

Samer er ikke urfolk.

Du er jammen uvitende!

Hvor har du det fra at samene ikke er en urbefolkning??

Gjest same kan det være
Skrevet

Er vel ikke noe å gjøre med det..?

Mitt slekstre er fullt av gærninger som giftet seg med søskenbarn og sånn for "å holde blodet rent" og annet tvilsomt, og jeg vil påstå at det er mye verre..;-)

Men fortsatt pent lite å gjøre noe ved.

Du kommer nok over det..

Vil ikke si at konsekvensene er så store. En venn har en dømt rovmorder i slekta fra 1790, det er kult. To andre har en som ble brent som heks.

Gjest same kan det være
Skrevet

Varige mén er et faremoment ja. Verst er trangen til å fyre opp et bål og tromme litt i lavvoen. Og bållukt i klærne er ikke kjekt.

Ja vi saman, vi havner alltid mellom parken og veden. Og vi danse så gomagan hoppe på peinan øver fidda i det krønne kresset, og når fidda tar slutt, så danse vi tepake.

Skrevet

Jammen godt du endelig fikk kjennskap til slekten din!

Men du kan trøste deg med at det er mange i samme båt som deg. For en generasjon siden var det mange samer som valgte å skjule for barna sine at de var nettopp samer.

Jeg kjenner til en gutt (nå mann) som var veldig forrundret når han fortalte at bestemoren hans bare snakket samisk hjemme. Hvorfor gjorde hun egentlig det siden hun var norsk, undret han.

Du bør benytte anledningen til å sette deg inn i samisk historie og kultur, så vil du oppdage at du har mye å være stolt av.

Gjest små barn og gneldrende hunder bør ignoreres
Skrevet

Jammen godt du endelig fikk kjennskap til slekten din!

Men du kan trøste deg med at det er mange i samme båt som deg. For en generasjon siden var det mange samer som valgte å skjule for barna sine at de var nettopp samer.

Jeg kjenner til en gutt (nå mann) som var veldig forrundret når han fortalte at bestemoren hans bare snakket samisk hjemme. Hvorfor gjorde hun egentlig det siden hun var norsk, undret han.

Du bør benytte anledningen til å sette deg inn i samisk historie og kultur, så vil du oppdage at du har mye å være stolt av.

Du skal ha all ros for at du gidder å svare seriøst på et så useriøst innlegg.

Men det beste nok er å ignorere slike innlegg. Trådskriveren vil bare ha oppmerksomhet.

Gjest same kan det være
Skrevet

Du er jammen uvitende!

Hvor har du det fra at samene ikke er en urbefolkning??

I mine vise bøker står det at samene kom til Norge for 2000 år siden. Det var andre folk her 5-6000 år *før* det. De som i dag kaller seg fjellfinner kom fra Sverige ca 1870. Sjøsamene og jegersamene kom først. Det var det opprinnelige folket her som lærte samene reindrift, og det fins ingen opptegnelser om samer før år 970. Ingen arkeologiske funn viser at det var samer her før det, men det fins funn som tyder på at det var samer øst for Finland før det. Samene snakker også finsk-ugrisk som kommer fra Ural-Sibir-Finland.

Gjest same kan det være
Skrevet

Men det beste nok er å ignorere slike innlegg. Trådskriveren vil bare ha oppmerksomhet.

Sitronene er ganske sure i år, har jeg hørt.

Gjest oh please
Skrevet

Sitronene er ganske sure i år, har jeg hørt.

Hva med ulvene, hvordan er de idag?

Skrevet

Lag deg en bedre middag med joikaboller, så kanskje du får en dypere oplevelse av å være etterkommer av samer.

Eller kanskje fårikål.

Gjest same kan det være
Skrevet

Hva med ulvene, hvordan er de idag?

Sure de også?

Gjest same kan det være
Skrevet

Lag deg en bedre middag med joikaboller, så kanskje du får en dypere oplevelse av å være etterkommer av samer.

Eller kanskje fårikål.

Tror ikke samer liker fårikål. Reinkål?

Skrevet

I mine vise bøker står det at samene kom til Norge for 2000 år siden. Det var andre folk her 5-6000 år *før* det. De som i dag kaller seg fjellfinner kom fra Sverige ca 1870. Sjøsamene og jegersamene kom først. Det var det opprinnelige folket her som lærte samene reindrift, og det fins ingen opptegnelser om samer før år 970. Ingen arkeologiske funn viser at det var samer her før det, men det fins funn som tyder på at det var samer øst for Finland før det. Samene snakker også finsk-ugrisk som kommer fra Ural-Sibir-Finland.

Hentet fra Barne- og Familiedepartementet sine web-sider:

"Som urbefolkning i Norge har samene krav på et særlig vern. Norske myndigheter er både gjennom folkeretten og gjennom nasjonal rett forpliktet til å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppen skal kunne sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.

Barn og unge med samisk bakgrunn vil i ulik grad føle tilknytning til det samiske samfunnet. Denne variasjonen bestemmes av mange faktorer. Oppdragelse fra foreldre og slekt står sentralt, samtidig som lokalsamfunnets verdier er av betydning. Søkningen etter identitet skjer i særlig grad i ungdomstiden, gjennom løsrivelse fra foreldre og sterkere jevnalderorientering. Det er i denne fasen vi finner mange samepolitiske engasjerte ungdommer, ungdommer som har vokst opp som norsk, men som i denne fasen søker etter sine røtter (Hovland 1996). Samisk identitet har forskjellig innhold for ulike grupper samisk ungdom.

Fremdeles finnes uvitenhet, negative holdninger og likegyldighet overfor samer. Samiske barn og unge velger forskjellige strategier i møtet med gamle fordommer og uvitenhet. Noen velger å tone ned sin samiske tilhørighet for å slippe ubehageligheter, andre igjen velger å kjempe åpent mot disse. Mange samiske barn og unge i dag er slektsmessig flerkulturelle. Mange verken kan eller ønsker å bli kategorisert som bare same eller bare norsk. De fleste vil si: «Vi er samer, men vi er også norske.»"

http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/stmeld/004001-040005/index-hov002-b-n-a.html

Skrevet

Du har nok rett. Jeg lot meg engasjere, men trekker meg nå fra tråden.

Gjest Ops, outing. Igjen.
Skrevet

Sure de også?

Blir du aldri lei, ulv i fårikal...

Gjest same kan det være
Skrevet

Hentet fra Barne- og Familiedepartementet sine web-sider:

"Som urbefolkning i Norge har samene krav på et særlig vern. Norske myndigheter er både gjennom folkeretten og gjennom nasjonal rett forpliktet til å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppen skal kunne sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.

Barn og unge med samisk bakgrunn vil i ulik grad føle tilknytning til det samiske samfunnet. Denne variasjonen bestemmes av mange faktorer. Oppdragelse fra foreldre og slekt står sentralt, samtidig som lokalsamfunnets verdier er av betydning. Søkningen etter identitet skjer i særlig grad i ungdomstiden, gjennom løsrivelse fra foreldre og sterkere jevnalderorientering. Det er i denne fasen vi finner mange samepolitiske engasjerte ungdommer, ungdommer som har vokst opp som norsk, men som i denne fasen søker etter sine røtter (Hovland 1996). Samisk identitet har forskjellig innhold for ulike grupper samisk ungdom.

Fremdeles finnes uvitenhet, negative holdninger og likegyldighet overfor samer. Samiske barn og unge velger forskjellige strategier i møtet med gamle fordommer og uvitenhet. Noen velger å tone ned sin samiske tilhørighet for å slippe ubehageligheter, andre igjen velger å kjempe åpent mot disse. Mange samiske barn og unge i dag er slektsmessig flerkulturelle. Mange verken kan eller ønsker å bli kategorisert som bare same eller bare norsk. De fleste vil si: «Vi er samer, men vi er også norske.»"

http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/stmeld/004001-040005/index-hov002-b-n-a.html

Jada, alt i orden.

Men arkeologi er noe annet.

laguna1365380434
Skrevet

Vil ikke si at konsekvensene er så store. En venn har en dømt rovmorder i slekta fra 1790, det er kult. To andre har en som ble brent som heks.

Heftig..;-)

Hva er "konsekvensene" av litt sameblod da?

Uforklarlig trang til joikaboller og scoooter?;-)

Forøvrig tenkte jeg litt på det der med søskenbarnsgifter tidligere..Det er jo pokker meg innavl..Og DET kan ha konsekvenser..Men jeg sjekket det, og det rammer visst (om det gjør) i andre ledd..Så jeg er safe..;-)

*puh* ;-)

Gjest same kan det være
Skrevet

Blir du aldri lei, ulv i fårikal...

Jeg vet hvorfor du tror det. Men så enkelt er det ikke. Det var egentlig et litt kjekt uttrykk, ikke sant?

Gjest Ulv i fårekål
Skrevet

Jeg vet hvorfor du tror det. Men så enkelt er det ikke. Det var egentlig et litt kjekt uttrykk, ikke sant?

Man kjenner lusa på gangen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...