Gå til innhold

stilles det noen fysiske krav til å begynne på dykkekurs?

Anbefalte innlegg

Gjest har lyst til å dykke
Skrevet

Har lenge hatt lyst til å melde meg på et dykkekurs, altså opplegg hvor du dykker på dypt vann med oksygentank etc.

men jeg tenker at det må være noen fysiske krav for å begynne med det. Vet noen om man feks må ha normalt blodtrykk, oppfylle en vektgrense etc?

Gjest vet egentlig ikke
Skrevet

Tror ikke du kan være sånn super-smellfeit for da passer vel ikke våtdrakta..

Gjest har lyst til å dykke
Skrevet

Tror ikke du kan være sånn super-smellfeit for da passer vel ikke våtdrakta..

he he

har vel egentlig ikke det problemet men heller det motsatte. Er litt redd for at vannet skal renne inn fordi tanken ikke passer hodet mitt

Skrevet

Må til legen og få attest, mener jeg.

Jeg kan f.eks ikke ta dykkesertifikatet pga astma.

Skrevet

Lurer på om du ikke må ha thorax-røntgen (røntgen av lungene).

"..................................."

Molly Mandy
Skrevet

Du må ta røntgen av lungene også må du gjennom pusteprøve hos lege. Hvor lenge du kan puste ut på et pust og hvor lenge du kan holde pusten inne. Husker ikke helt kravene, men det var så vidt jeg med min eksepsjonelt dårlige kondis klarte det :-)

Ellers så er det vel noen saker som kan gjøre at du ikke får ta sertifikat, som astma som noen nevner her og sikkert hjerte og om du skulle ha noen helsefaktorer som er nøye å passe på. Dette vet dykkerskolene rundt om, så det er jo bare å ringe å høre.

Håper du kommer deg gjennom testene, for jeg skal love deg at det er en opplevelse du aldri vil glemme.

Kan være lurt å begynne litt itdlig på året, for når du skal ut i sjøen å dykke har ikke algene satt seg ennå og du vil få mye bedre sikt enn om du begynner feks nå.

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor du er i verden, men det skulle vel gjelde for det meste av Norge, vil jeg tro.

Lykke til!Det er helt fantastisk!

Skrevet

Du må ta røntgen av lungene også må du gjennom pusteprøve hos lege. Hvor lenge du kan puste ut på et pust og hvor lenge du kan holde pusten inne. Husker ikke helt kravene, men det var så vidt jeg med min eksepsjonelt dårlige kondis klarte det :-)

Ellers så er det vel noen saker som kan gjøre at du ikke får ta sertifikat, som astma som noen nevner her og sikkert hjerte og om du skulle ha noen helsefaktorer som er nøye å passe på. Dette vet dykkerskolene rundt om, så det er jo bare å ringe å høre.

Håper du kommer deg gjennom testene, for jeg skal love deg at det er en opplevelse du aldri vil glemme.

Kan være lurt å begynne litt itdlig på året, for når du skal ut i sjøen å dykke har ikke algene satt seg ennå og du vil få mye bedre sikt enn om du begynner feks nå.

Det kommer jo selvfølgelig an på hvor du er i verden, men det skulle vel gjelde for det meste av Norge, vil jeg tro.

Lungekapasitet kan ikke trenes, en er født med de lungene en har. Derimot kan røyking, skader og sykdommer nedsette lungekapasiteten.

Gjest Timari (som har lyst til å dykke)
Skrevet

Tusen takk for svarene. Tenkte ikke å ta dykkerserfikat med det første men bare å oppleve det å dykke. Men det stilles kanskje samme helsekrav til det også? Jeg har iallefall fryktelig lyst til å prøve :)

mvh

Tvillingmamma
Skrevet

Må til legen og få attest, mener jeg.

Jeg kan f.eks ikke ta dykkesertifikatet pga astma.

Jeg har astma og dykkersertifikat. Har kanskje noe å si hvor hardt rammet man er...

Molly Mandy
Skrevet

Lungekapasitet kan ikke trenes, en er født med de lungene en har. Derimot kan røyking, skader og sykdommer nedsette lungekapasiteten.

Jeg har lært, nettopp på dykkekurs, at lungekapasiteten kan utvides. Damer har dessuten bedre kapasitet enn menn.

Men jeg har ikke noe medisinsk grunnlag for å si dette, så shoot me if I'm wrong. :-)

Molly Mandy
Skrevet

Tusen takk for svarene. Tenkte ikke å ta dykkerserfikat med det første men bare å oppleve det å dykke. Men det stilles kanskje samme helsekrav til det også? Jeg har iallefall fryktelig lyst til å prøve :)

mvh

Jeg lover deg; om du er usikker på om du skal eller ikke, så ta hvertfall et bassendykk med en dykkerskole. Noen tilbyr dette som en prøve før man binder seg til noe som helst.

Følelsen av å puste under vann for første gang er van(n)vittig!!

GJØR DET GJØR DET GJØR DET!

Jeg dykker ikke aktivt lenger, men bare kurset i seg selv var verdt hver eneste krone.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...