Gjest torlovseth Skrevet 9. februar 2001 Del Skrevet 9. februar 2001 Jeg er en gutt på 24 år som har en del plager med elveblest. Jeg fikk det for ca fire måneder siden. Jeg opsøkte lege etter en stund. Han mente det var elveblest. Jeg fikk utskrevet en resept på ZYRTEC, disse hjelper noe når jeg har utslett. Legen ment at det var ingen ting han kunne gjøre. Jeg måtte selv finne ut om hva jeg reagerer på mente han. Det har jeg nå prøvd å finne ut, jeg har funnet ut at jeg ikke tåler løk og egg. Men selv om jeg holder meg unna disse ingrediensene så får jeg utslett uansett, så det er sikkert noe mer jeg ikke tåler, men dette synes jeg er veldi vanskelig å finne ut. Jeg kan spise akkurat det samme to dager på rad, men kan få utslett bare den ene dagen. Så mitt spørsmål er: KAN JEG PÅ NOEN ANNEN MÅTE FINNE UT HVA JEG ER ALERGISK MOT? PS:jeg har tatt en generell blodprøve en gang, men de kunne ikke finne ut hva jeg var alergisk mot. Håper på et positivt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18687-elveblest/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Kjære torlovseth Jeg må dessverre skuffe deg med at elveblest meget sjelden er utløst av allergi. De eneste formene for elveblest som er allergiutløst kommer raskt etter man har spist eller vært i direkte kontakt med noe man er allergisk for. Hvis du har en kronisk elveblest som kommer daglig eller flere ganger i uken kan det være lurt å bruke antihistamin, som Zyrtec fast. Ellers pleier slik elveblest å vare en periode for så å forsvinne like plutselig som den dukket opp. Den har en tendens til å dukke opp i stressperioder - så det kan være lurt å vurdere livssituasjonen og se om det er noe å gjøre med den. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18687-elveblest/#findComment-83498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.