Gjest rota Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Kan noen forklare meg hva denne artikkelen egentlig handler om. Hvis de må si opp de som sorterer og vasker returflasker, så må vel det bety at det ikke skal returneres mer flasker fra 1. juli?? Eller? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=279832 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Sånn forstår jeg det også. Eller dvs jeg tror ikke flaskene lenger skal vaskes, men smeltes om og sendes til utlandet for ny produksjon kanskje? Uansett er det forferdelig at så mange arbeidstakere vil miste jobben. Godt mulig at Ringnes ville spare på denne ordningen. Men jeg mener nå at samfunnet ødelegges av alle oppsigelsene, og alle som blir gående arbeidsledige. Skremmende utvikling 0 Siter
Gjest Sinai Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Kan jo også legge til at det er godt mulig at de gjør det samme som andre bedrifter: Får andre til å gjøre jobben dobbelt så effektivt, som fører til at de blir overarbeidede, utbrendt og må sykemeldes. Så sitter vi igjen med masse arbeidsløse og utbrendte folk som må gå på trygd. UFF 0 Siter
Gjest rota Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Kan jo også legge til at det er godt mulig at de gjør det samme som andre bedrifter: Får andre til å gjøre jobben dobbelt så effektivt, som fører til at de blir overarbeidede, utbrendt og må sykemeldes. Så sitter vi igjen med masse arbeidsløse og utbrendte folk som må gå på trygd. UFF Dette var et av hovedinnslagene i dagsrevyen også, men jeg kom litt for seint til å få med meg alt. Hvis de nå må smelte om og lage nye engangsflasker som du foreslår, så må vel det gjøres av noen også, hvorfor ikke de som tidligere har vasket og sortert. Nei, jeg skjønner visst ingenting av dette jeg. Annet en at noen bruker det som en grunn til å flagge ut igjen kanskje. 0 Siter
Osiris Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Dette betyr at den miljøavgiften på 91 øre vi betaler for gjenbruksemballasje på brus og øl nå forsvinner. Denne avgiften kalles grunnavgift.Nå er det fritt fram for engangsemballasje med de miljøfølger det vil få. En samfunnsmessig konsekvens er jo at mange kommer til å miste arbeidsplassene, og vil måtte få ledighetstrygd. En annen konsekvens er jo også at det er lettere å sentralisere produksjonen, slik at ikke bare de som jobber med renhold av flasker er utsatt for å miste jobben. Alle i norske bryggerier er utsatt for dette etter at denne avgifta ble vedtatt fjernet. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Dette betyr at den miljøavgiften på 91 øre vi betaler for gjenbruksemballasje på brus og øl nå forsvinner. Denne avgiften kalles grunnavgift.Nå er det fritt fram for engangsemballasje med de miljøfølger det vil få. En samfunnsmessig konsekvens er jo at mange kommer til å miste arbeidsplassene, og vil måtte få ledighetstrygd. En annen konsekvens er jo også at det er lettere å sentralisere produksjonen, slik at ikke bare de som jobber med renhold av flasker er utsatt for å miste jobben. Alle i norske bryggerier er utsatt for dette etter at denne avgifta ble vedtatt fjernet. Ok, siden du tydeligvis har adskillig mer peiling enn meg, så kanskje du også vet hvorfor dette blir som Siv Jensen sa: Konkurranse på lik linje for alle. Er det med andre ord noen som har hatt denne avgiften og andre ikke? 0 Siter
Osiris Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Ok, siden du tydeligvis har adskillig mer peiling enn meg, så kanskje du også vet hvorfor dette blir som Siv Jensen sa: Konkurranse på lik linje for alle. Er det med andre ord noen som har hatt denne avgiften og andre ikke? Det vet jeg ikke, men jeg kan sjekke det opp. 0 Siter
Osiris Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Dette betyr at den miljøavgiften på 91 øre vi betaler for gjenbruksemballasje på brus og øl nå forsvinner. Denne avgiften kalles grunnavgift.Nå er det fritt fram for engangsemballasje med de miljøfølger det vil få. En samfunnsmessig konsekvens er jo at mange kommer til å miste arbeidsplassene, og vil måtte få ledighetstrygd. En annen konsekvens er jo også at det er lettere å sentralisere produksjonen, slik at ikke bare de som jobber med renhold av flasker er utsatt for å miste jobben. Alle i norske bryggerier er utsatt for dette etter at denne avgifta ble vedtatt fjernet. Jeg skrev at det er grunnavgift på gjenbruksemballasje. Der skrev jeg feil, det er selvfølgelig grunnavgift på engangsemballasje. 0 Siter
Osiris Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Ok, siden du tydeligvis har adskillig mer peiling enn meg, så kanskje du også vet hvorfor dette blir som Siv Jensen sa: Konkurranse på lik linje for alle. Er det med andre ord noen som har hatt denne avgiften og andre ikke? Har sjekket litt, og det Siv Jensen åpenbart mener er at det blir rettferdig når avgiften på engangsemballasje fjernes. Da stiller alle emballasjetyper likt rent kostnadsmessig, men tidligere har Frp stemt for denne avgifta. Bare Høyre og Venstre har stemte i mot i 1997. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Har sjekket litt, og det Siv Jensen åpenbart mener er at det blir rettferdig når avgiften på engangsemballasje fjernes. Da stiller alle emballasjetyper likt rent kostnadsmessig, men tidligere har Frp stemt for denne avgifta. Bare Høyre og Venstre har stemte i mot i 1997. Bra jobba, takk skal du ha. Da blir det etter som jeg skjønner sør-europeiske colaflasker her også. En slik jeg hadde med på flyet hjem fra Roma sist høst. Noe tynne skrøpelige greier som man blir oppfordra til å kaste i søpla og ikke på gata. 0 Siter
Osiris Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Bra jobba, takk skal du ha. Da blir det etter som jeg skjønner sør-europeiske colaflasker her også. En slik jeg hadde med på flyet hjem fra Roma sist høst. Noe tynne skrøpelige greier som man blir oppfordra til å kaste i søpla og ikke på gata. Og tenk på det søppelberget det blir. Syns det er bedre at man har den avgifta på 91 øre per engangsflaske. 0 Siter
Gjest hedgehog Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Og tenk på det søppelberget det blir. Syns det er bedre at man har den avgifta på 91 øre per engangsflaske. syns synd på de som går og samler flasker hvis panten forsvinner... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.