Gjest Persille Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 For de som har fulgt med i historien; Stevningen kom i går. Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, er advokaten min tøff nok? Eller skal jeg finne en ny som er mer agressiv? Det koster 20.000 å melde seg inn i arb.giverforeningen, så det er ikke noe alternativ - ergo; ikke noe hjelp derfra... Advokaten min kan mye og har vært lenge i gamet, men som sagt tidligere, her har vi å gjøre med en motpart som er så aggressiv at han hadde stevnet moren som om han kunne. Forslag? For en dritthelg... 0 Siter
Nikki Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Agressivitet er sjelden det som teller i en rettssal. Dommere gjennomskuer de som har det mest i kjeften, uten innhold. Men advokaten må jo være tøff nok til å ta din fight. Veldig mange er tøffere i retten enn de fremstår ellers. At advokaten din har god erfaring må telle mye syns jeg. Husk også at dersom du bytter nå, må du betale den nye advokaten for de timene det vil koste ham å sette seg inn i saken. 0 Siter
Gjest Isbinne Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 . stevnet for hva? Kan du gi en kortversjon? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 stevnet for hva? Kan du gi en kortversjon? Jeg driver en barnehage, har slitt veldig med en ansatt, ga henne sparken, og nå stevner hun meg for urettmessig oppsigelse. Hun krever erstatning for "tort og svie", mer lønn, og overtidsbetalt for tid hun allerede har avspasert. Og; hun ble oppsagt i prøvetiden. Så jeg føler forsåvidt at saken min er grei, men det krever likevel mye tid og energi, og ikke minst må jeg legge ut for advokaten. 0 Siter
Gjest Isbinne Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Jeg driver en barnehage, har slitt veldig med en ansatt, ga henne sparken, og nå stevner hun meg for urettmessig oppsigelse. Hun krever erstatning for "tort og svie", mer lønn, og overtidsbetalt for tid hun allerede har avspasert. Og; hun ble oppsagt i prøvetiden. Så jeg føler forsåvidt at saken min er grei, men det krever likevel mye tid og energi, og ikke minst må jeg legge ut for advokaten. hørtes slitsomt ut.. 0 Siter
flisa Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Jeg driver en barnehage, har slitt veldig med en ansatt, ga henne sparken, og nå stevner hun meg for urettmessig oppsigelse. Hun krever erstatning for "tort og svie", mer lønn, og overtidsbetalt for tid hun allerede har avspasert. Og; hun ble oppsagt i prøvetiden. Så jeg føler forsåvidt at saken min er grei, men det krever likevel mye tid og energi, og ikke minst må jeg legge ut for advokaten. Man kan saktens lure på hva en prøvetid er for - om ikke for at begge parter kan angre seg - - - rart, Du får i alle fall ha lykke til! 0 Siter
Prozak Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Man kan saktens lure på hva en prøvetid er for - om ikke for at begge parter kan angre seg - - - rart, Du får i alle fall ha lykke til! Det er jo ikke for at arb.giver skal kunne "angre" seg, uten noen arbeidsmessig grunn. Arb.miljøloven gjelder også under prøvetiden, men det er vel mindre som skal til for å ikke bli fast ansatt, i forhold til hva som skal til for å bli oppsagt når man _er_ fast ansatt. ".................................." 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 5. juni 2005 Skrevet 5. juni 2005 Man kan saktens lure på hva en prøvetid er for - om ikke for at begge parter kan angre seg - - - rart, Du får i alle fall ha lykke til! Takk 0 Siter
Mistera Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Som arbeidsgiver hadde jeg meldt meg inn i den foreningen jeg, uansett pris... for sånt kan faktisk hende i fremtiden også, så da er det best å få gjort dette først som sist:) 0 Siter
Spenning Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Jeg driver en barnehage, har slitt veldig med en ansatt, ga henne sparken, og nå stevner hun meg for urettmessig oppsigelse. Hun krever erstatning for "tort og svie", mer lønn, og overtidsbetalt for tid hun allerede har avspasert. Og; hun ble oppsagt i prøvetiden. Så jeg føler forsåvidt at saken min er grei, men det krever likevel mye tid og energi, og ikke minst må jeg legge ut for advokaten. Hei, har vært i tilsvarende sak som ble løst utenfor retten. Skal du komme noen vei må duha dokumentasjon på alt som har skjedd, datoer for advarsler, helst skriftelig med underskrift av begge parter, kort sagt det kreves dokumentasjon, bevis for hva som har skjedd fra dag til dag. Grunne til oppsigelsen må være mye mer enn at du ikke liker personen, du må becise at hun / han ikke egner seg i sin eksakt oppgitte oppgave. Det er skremmende hvor svakt du står når du førsthar ansatt en person, sorry. 0 Siter
Gjest rallarallala Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Jeg driver en barnehage, har slitt veldig med en ansatt, ga henne sparken, og nå stevner hun meg for urettmessig oppsigelse. Hun krever erstatning for "tort og svie", mer lønn, og overtidsbetalt for tid hun allerede har avspasert. Og; hun ble oppsagt i prøvetiden. Så jeg føler forsåvidt at saken min er grei, men det krever likevel mye tid og energi, og ikke minst må jeg legge ut for advokaten. Jeg har også vært i en lignende sak. Ble ansatt i et vikariat, og ble bedt om å ikke komme tilbake på jobb, fordi en av assistentene hadde problemer med meg.(Historien blir for lang, om jeg skal fortelle alt) Før jeg fikk denne beskjeden fikk jeg lovnad om å fortsette i vikariatet fra neste barnehageår, samt at all informasjon til foreldre og barn gikk ut felles om dette ansettelsesforholdet. Ved inngangen til vikariatet skrev jeg under på en arbeidskontrakt. Da jeg fikk denne beskjeden, satte arbeidsgiver selv datoene, uten at jeg hadde noe jeg skulle sagt. Skulle gjerne stevnet min tidligere arbeidsgiver.Og forstår godt de som gjør det. Håper du har en god grunn til å si opp din medarbeider. 0 Siter
Gjest Wer bist du? Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Det er jo ikke for at arb.giver skal kunne "angre" seg, uten noen arbeidsmessig grunn. Arb.miljøloven gjelder også under prøvetiden, men det er vel mindre som skal til for å ikke bli fast ansatt, i forhold til hva som skal til for å bli oppsagt når man _er_ fast ansatt. ".................................." Det har du rett i, en personalkonsulent sa en gang at det i noen tilfeller faktisk er vanskeligere å si opp en ansatt i prøvetiden enn ellers, fordi det i prøvetiden også påhviler arbeidsgiver et ansvar for opplæring, oppfølging osv. som ikke nødvendigvis er tilstede når vedkommende er fast ansatt. Da har den ansatte mer ansvar selv. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Som arbeidsgiver hadde jeg meldt meg inn i den foreningen jeg, uansett pris... for sånt kan faktisk hende i fremtiden også, så da er det best å få gjort dette først som sist:) Jeg har ikke penger til det, rett og slett. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Hei, har vært i tilsvarende sak som ble løst utenfor retten. Skal du komme noen vei må duha dokumentasjon på alt som har skjedd, datoer for advarsler, helst skriftelig med underskrift av begge parter, kort sagt det kreves dokumentasjon, bevis for hva som har skjedd fra dag til dag. Grunne til oppsigelsen må være mye mer enn at du ikke liker personen, du må becise at hun / han ikke egner seg i sin eksakt oppgitte oppgave. Det er skremmende hvor svakt du står når du førsthar ansatt en person, sorry. Jeg har dokumentasjon på ALT - så jeg har sånn sett en sterk sak, men det er helvete å måtte bruke tid på dette og ikke minst penger. Jeg har ikke signaturen hennes på alt, men det ahr vært en tredje person tilstede på alle møtene som har skrevet en erklæring om at det som står i referatene er riktig. Jeg har også en uttalelse fra ped. leder om hvor ubrukelig hun har vært. Og det er ikke litt det er snakk om... Latt barna være alene, bestemt regler, ignorert barn, snakket i tlf i samlingsstund, kjeftet så barn beg. å gråte, ikke fulgt rutiner, ikke latt seg veilede, i det hele tatt... 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Jeg har også vært i en lignende sak. Ble ansatt i et vikariat, og ble bedt om å ikke komme tilbake på jobb, fordi en av assistentene hadde problemer med meg.(Historien blir for lang, om jeg skal fortelle alt) Før jeg fikk denne beskjeden fikk jeg lovnad om å fortsette i vikariatet fra neste barnehageår, samt at all informasjon til foreldre og barn gikk ut felles om dette ansettelsesforholdet. Ved inngangen til vikariatet skrev jeg under på en arbeidskontrakt. Da jeg fikk denne beskjeden, satte arbeidsgiver selv datoene, uten at jeg hadde noe jeg skulle sagt. Skulle gjerne stevnet min tidligere arbeidsgiver.Og forstår godt de som gjør det. Håper du har en god grunn til å si opp din medarbeider. Jeg har det - hun var rett og slett ikke skikket til å jobb i bhg, se svaret mitt til Spenning. 0 Siter
Gjest printa Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Jeg har det - hun var rett og slett ikke skikket til å jobb i bhg, se svaret mitt til Spenning. Ok, godtar det svaret. Er tidligere utdannet førskolelærer selv, og ville med alle de pkt. der gjort akkurat det samme. Sånne personer forringer kvaliteten på arbeidet i barnehagen. "På huet og rævva ut" 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Ok, godtar det svaret. Er tidligere utdannet førskolelærer selv, og ville med alle de pkt. der gjort akkurat det samme. Sånne personer forringer kvaliteten på arbeidet i barnehagen. "På huet og rævva ut" Ikke sant - og dette er ikke alt... Men det er jo ikke lov å hive folk på hue og ræva ut! Poenget mitt er; dette er ikke en vanlig kontorjobb, om du ikke jobber raskt nok der, eller kommer forsent, så gjør ikke det så mye. Men om du lar små barn være alene, ikke reagerer på at de har over 40 i feber (ja, det har skjedd) så handler det faktisk om små barns liv, og ve og vel. Det kan jeg ikke, og vil jeg ikke akseptere. Om det har skjedd formfeil skal jeg ta på meg skylden for det - men jeg nekter å akseptere at jeg skal måtte ha sånne ansatte i min barnehage fordi loven beskytter arbeidsinnsatsen deres. 0 Siter
trallalaaa Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 hørtes slitsomt ut.. 1) Hva sier kontrakten om skikkethet i arbeidet? -Kan du motbevise at hun var skikket? -Har vedkommende fått de muntlige/ skriftlige advarsler hun hadde krav på? -Om ikke, kan dette begrunnes, objektivt, ut i fra at barna var i reell fare? 2) Er det nevnt spesielle klausuler under oppsigelse? (Vanlig) -Feks "brudd på taushetsplikt kan føre til avskjedigelse" ell. som kan ramme dette forholdet? 3) Har ansettelses forholdet rammet deg og din bedrift "urimelig hardt"? 4) Har saksøker gjort det han/hun kunne for å begrense sitt tap? 5) Finnes det noe som helst forhandlingsvilje/ grunnlag for å løse tvisten utenfor rettssystemet? Dette er alle punkter jeg ville tenkt nøye over og diskutert med advokaten min før du tar noen avgjørelser i det hele tatt... Kjipt å si det, men denne typen saker er vanskelige, med mindre de har et meget klart utgangspunkt. De kan bli dyre, du kan risikere erstatning eller som et minimum å måtte dekke motpartens saksomkostninger (om du taper).... Jeg hadde alvorlig talt meldt meg sporenstreks inn i arb giver foreningen. Gode råd kan være dyre, men dårlige kan være enda dyrere sa en av mine jus-forelesere en gang! Lykke til!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.