ammende mor Skrevet 5. juni 2005 Del Skrevet 5. juni 2005 hei hei:-) Jeg er temmelig frustret. Jeg har levd med angst i 20 år og dette har vært som et skjult handicap for meg. I situasjoner hvor andre gledet seg og moret seg ble det hele overskygget av angst for min del. Jeg er nå 25 år og trebarnsmor.Det skulle imidlertid ta en god stund før jeg søkte hjelp for lidelsene mine. Etter at jeg fikk min datter for fem år siden gikk jeg til psykiater, psykolog og i angstgruppe. I tilegg fikk jeg prøve medisinen seroxat som jeg hadde meget god nytte av. Jeg er ressursterk og har hatt en god oppvekst. Derfor finner jeg ingen direkte årsaker til angsten. For min del tror jeg angsten er biologisk betinget. Jeg har nå fått min tredje sønn( 2 mnd) og kjenner angsten kommer tilbake og snorer seg rundt meg som et mørkt teppe. Siden jeg nå har tre barn å ta hånd om har jeg et sterkt ønske om å begynne med seroxat igjen. Jeg brukte medisinen i kun et halvt år sist og måtte slutte da jeg ble gravid med den mellomste. Jeg har tidligere stillt psykiater Nils Håvard Dahl spørsmål vedrørende seroxat og amming og i følge hans tilbakemeldinger er det helt ufarlig. Jeg regner med han ikke har gått god for dette dersom han hadde vært i tvil. Han viste også til diverse forskningsmaterielle som jeg tok med til min lege( ikke min fastlege) Jeg tror imidlertid ikke hun har lest dette materielle nøye, for hun ville ikke anbefale å bruke medisinen ved amming. Barnet er ikke tjent med at jeg sliter og jeg skjønner bare ikke hvorfor hun ikke vil gå god for det. I følge legemiddelhåndboken skal en også være forsiktig med denne kombinasjonen, men er denne oppdatert. Hvor stor troverdighet har slik forskning? Hva kan jeg gjøre, jeg vet medisinen hjelper, men den legen jeg snakker med vil ikke anbefale denne kombinasjonen, noe psykiater Dahl går god for. Jeg tror Dahl har best kompetanse på dette feltet og vet hva han snakker om. MVH Fortvilet ammende småbarnsmor 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186958-ammin-og-medisin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 7. juni 2005 Del Skrevet 7. juni 2005 Gir deg et gratis-svar her; mengden som går over i morsmelken er 0.01% Høyst sannsynlig er dette ufarlig, men legemiddelindustrien har nok ikke fått gjort ordentliig forskning. man skal jo da eventuelt følge disse barna frem til voksen alder, for å se om frekvensen av psykiske sykdommer endres. men mange mødre har måttet bruke Seroxat mens de ammer, meg bekjent er det ikke sett skader på barna. men i Felleskatalogen står det at påvirkning av barnet ikke kan utelukkes. Kan du prøve å spørre Dr Dahl mer konkret? kanskje det blir til at du bør vente i 3-4 mnd, og så slutte å amme. Alt avhenger av hvor plaget du er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/186958-ammin-og-medisin/#findComment-1284133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.