Gå til innhold

Lovlig å forlove seg mens separert?

Anbefalte innlegg

Gjest lyst til å forlove oss
Skrevet

jeg er en separert mann. Blir skilt i desember. Min nye kjæreste og jeg ønsker å gifte oss så snart jeg er skilt.

Blir det feil eller ulovlig at jeg frir nå før jeg er skilt? Og hva med å sette på ringer og gå ut og si vi er forlovet - det er vel kanskje ulovlig?

Noen som vet dette? Vil gjerne ha loven på det, dersom noen har denne...

Skrevet

Tror ingenting hindrer at man setter på seg ringer under separasjonsperioden. De har jo ingen offentlig formalitet. Men er det nå så viktig å forlove seg fordi om man har fridd? Du kan da fri uten at dere forlover dere?

skorpionfisken
Skrevet

En forlovelse er ikke en juridisk forpliktende handling.

Det er en symbolsk kjærlighetshandling. Man trenger ikke være forlovet for å gifte seg.

På den andre siden. Hvis du skal gifte deg før det er gått to år etter skilsmissen må din fraskilte kone skrive under på at dere har gjort opp boet etter skilsmissen før du får gifte deg.

Jeg måtte skrive under på at min eksmann skulle få gifte seg.

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ingenting hindrer at man setter på seg ringer under separasjonsperioden. De har jo ingen offentlig formalitet. Men er det nå så viktig å forlove seg fordi om man har fridd? Du kan da fri uten at dere forlover dere?

Den der skjønte jeg ikke. Om man har fridd, og fått ja, er man nødvendigvis forlovet. Om man derimot har ringer er et annet spørsmål.

Gjest Elextra
Skrevet

Forlovelse er ikke lovregulert. Du kan med andre ord forlove deg når du vil. Kun moralen setter evt. grenser.

Skrevet

Den der skjønte jeg ikke. Om man har fridd, og fått ja, er man nødvendigvis forlovet. Om man derimot har ringer er et annet spørsmål.

Når man har fridd, så har man lovet hverandre noe, men man er ikke FORLOVET i ordets rette betydning, uten å markere det med ringer.

Gjest Elextra
Skrevet

Når man har fridd, så har man lovet hverandre noe, men man er ikke FORLOVET i ordets rette betydning, uten å markere det med ringer.

Om man har fridd, og fått ja, har man lovet hverandre ekteskap og er ergo forlovet.

Selv bar vi aldri ringer, og jeg brukte selv ikke betegnelsen "forlovet" (som for meg lyder litt pompøs), men selvfølgelig var vi forlovet i perioden mellom frieriet og bryllupet.

Skrevet

Er det så viktig å gifte seg så fort skilsmissepapirene er underskrevet sier nå jeg... Hva med å ta det _litt_ med ro og ikke styrte inn i et nytt ekteskap med en gang?

Skrevet

Det er nok lov å forlove seg, men hvorfor haster dette så jævlig da?...både forlovelsen og giftemålet?

Skrevet

Er det så viktig å gifte seg så fort skilsmissepapirene er underskrevet sier nå jeg... Hva med å ta det _litt_ med ro og ikke styrte inn i et nytt ekteskap med en gang?

Er av samme mening, men følte ikke noe behov for å moralisere, vifte med pekefingeren.

Nøyde meg med å svare på hans konkrete spørsmål.

Skrevet

Om man har fridd, og fått ja, har man lovet hverandre ekteskap og er ergo forlovet.

Selv bar vi aldri ringer, og jeg brukte selv ikke betegnelsen "forlovet" (som for meg lyder litt pompøs), men selvfølgelig var vi forlovet i perioden mellom frieriet og bryllupet.

Dette blir ordkløveri av typen flisespikking.

Etter min mening er man ikke forlovet, slik de fleste definerer ordet, uten at man også har satt på seg ringer.

Syns forøvrig at forlovelser er noe gammeldags tøys, det er mye finere å vente med "ring-seremonien" til man står foran alteret.

skorpionfisken
Skrevet

Dette blir ordkløveri av typen flisespikking.

Etter min mening er man ikke forlovet, slik de fleste definerer ordet, uten at man også har satt på seg ringer.

Syns forøvrig at forlovelser er noe gammeldags tøys, det er mye finere å vente med "ring-seremonien" til man står foran alteret.

Kunne faktisk tenke meg å forlove meg, for å ha ring å vise omverdenen.

Men jeg kunne ikke tenke meg å gifte meg og få med alt det juridiske grumset som det medfører for vår del.

Skrevet

Men jeg kunne ikke tenke meg å gifte meg og få med alt det juridiske grumset som det medfører for vår del.

Jeg håper du fleiper når du sier at du er opptatt av å vise en ring til omverdenen?

Hehe, jeg synes det høres ut som en ung pike anno ca. 1960.

Er det greit at jeg flirer?

Gjest Iznowgood_007
Skrevet

Jeg håper du fleiper når du sier at du er opptatt av å vise en ring til omverdenen?

Blander meg litt inn, jeg. Min forlovede har stooor glede av å vise omverdenen at vi har like ringer og på et vis tilhører hverandre. Jeg også :-)

Skrevet

Blander meg litt inn, jeg. Min forlovede har stooor glede av å vise omverdenen at vi har like ringer og på et vis tilhører hverandre. Jeg også :-)

Så dere forlovet dere for å kunne vise fram ringene?

Skrevet

Vi også :-D

(store barn, store gleder, vet dere... *s*)

Gjest Elextra
Skrevet

For meg var det akkurat omvendt!

skorpionfisken
Skrevet

Ja flir bare.

Jeg vet!

Men av og til er jeg håpløst romantiker....

Skrevet

Ja flir bare.

Jeg vet!

Men av og til er jeg håpløst romantiker....

Hehe, der kom katta ut av sekken, eller fisken ut av garnet, kanskje?

Det er en ærlig og fin sak å være romantiker. Du trenger ikke å skjule romantikeren bak den fornuftige praktikeren eller "hun som tar hensyn til hva omgivelsene måtte mene".

Gjest den som startet innlegget
Skrevet

Det er nok lov å forlove seg, men hvorfor haster dette så jævlig da?...både forlovelsen og giftemålet?

Hvorfor bryr du deg om vår hensikt med å gifte oss og evt forlove oss? Kunne du ikke bare latt være å svare siden du ikke har noe fornuftig å komme med...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...