Gå til innhold

Sex, barnløshet, utroskap


Gjest ViL

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier har vi mange problemer i ekteskapet.Vi har vært gift i 4 år og sammen/samboere 3 år før det. Jeg er ei jente på 33 år og mannen min er 38 år.

De første to årene vi var sammen var alt greit Det siste året før vi giftet oss var preget av mye pendling og reising så jeg tenkte det var årsaken til at vi ikke hadde så mye sex lenger. Det ville sikkert bedre seg når vi ble gift og fikk bo på samme sted en stund. Men nei da vi var nygifte kunne det opptil 6 måneder mellom hver gang vi hadde sex. (Vi bodde i utlandet så jeg hadde ikke mange å snakke med denne perioden heller) Jeg prøvde alt syntes jeg, jeg tok initiativ og jeg lot være, men jeg fikk bare høre at jeg maste. Jeg reiste bort i 3 måneder. Han ville ikke snakke om hva som var problemet.

Etter halvannet år flyttet vi hjem og nå hadde også han funnet ut at han ville ha barn. Men det ble kun snakk om å ha sex den dagen i måneden jeg klarte å time eggløsning. Hvis jeg var uregelmessig ble det ikke noe den måneden. Etter halvannet år på denne måten gikk jeg til lege pga av barnløshet og etter masse blodprøver av meg tok de endelig sædprøve av ham og fant nedsatt sædkvalitet.

Dette er snart 1 år siden, på den tiden skrev jeg ett langt brev til ham (han bare gikk hver gang jeg tok det opp muntlig) om at hvis vi skulle tilbringe livet sammen måtte han ta initiativ til evt. å oppsøke sexolog el lign for jeg har behov for et mer aktivt sexliv. Han syns jeg overdramatiserer. Siden den gang har vi gjennomført 3 mislykkede prøverørsforsøk på 3/4 år.

For ca 3-4 månder siden ble jeg kjent med en ny mann via jobben min. Han er skilt og det startet med at vi snakket en masse sammen både om problemer i ekteskapet mitt og hans. Vi fant skikkelig tonen. Han er meget åpen og direkte mann som fikk meg til å åpne meg som jeg bare har gjort med veldig nære venninder tidligere. Men selvfølgelig klarte vi ikke å holde det på det psykiske planet. Vi har hatt meget sensuell og spennende sex. Dette har jeg ikke fortalt min mann og nå vet jeg ikke hva jeg vil lengre.

Jeg har slått i bordet overfor min mann og sagt at vi må få orden på sexlivet og ekteskapet før vi prøver nye prøverørsforsøk, men nå er det ikke lett for meg å konsentrere meg om sex med ham, siden jeg tenker altfor mye på min nye venn.

Jeg vet det bare er meg som kan ta den avgjørelsen om evt. å flytte fra mannen min og på en måte er det bedre å gjøre det nå før vi evt. får barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nick-less nå

Jeg vet hva du snakker om - have been there - og det du må tenke skikkelig nøye igjennom er om hvorvidt du klarer å leve 30-40 år fremover med et lite tilfredsstillende sexliv. Du skal være fryktelig glad i din mann dersom du klarer dette. Jeg elsker min mann over alt på jord, men kommer til å forlate ham fordi jeg tross alt vil få det bedre alene fordi jeg da slipper å gruble hele tiden på hva som er i veien siden han ikke vil ha sex. Jeg vil i alle fall ikke ødelegge meg selv, såpass selvoppholdelsesdrift har jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt fra mannen din, fortest mulig. Det skulle du forresten gjordt før du gikk til sengs med han andre, og ved å være utro har du allikevel ødelagdt de siste mulighetene for et fortsatt lykkelig samliv med mannen din. Du har jo nå fått smaken for noe som er bedre, og tidligere ev. moralske sperrer finnes ikke lenger.

Gjør mannen din en siste god tjeneste; fortell han hvordan det ligger ann, og at du derfor ikke lenger anser deg selv verdig hans kjærlighet og tillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Dette var et innlegg med mange sterke saker i et parforhold.

Jeg tror jeg går rett på konklusjonen min:

Der du nå er kommet må du foreta et valg slik jeg ser det. Du må velge mellom ektefellen din og din nye mann.

Det er nok forbundet plusser og minuser med begge forhold. Men bare du vet hva som betyr mest for deg. Tenk deg godt om og kanskje du kan bruke nære venner til samtalepartnere (ikke bare den nye kjæresten) for å få en mulig oversikt over valget du står over. Og så må du ta en beslutning.

Jeg er tilhenger av å gjøre opp for seg. Det betyr at du forsøker å forklare hvilket valg du har gjort og hvorfor til den du er gift med.

Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon på et familiekontor eller hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ViL igjen

Jeg vet hva du snakker om - have been there - og det du må tenke skikkelig nøye igjennom er om hvorvidt du klarer å leve 30-40 år fremover med et lite tilfredsstillende sexliv. Du skal være fryktelig glad i din mann dersom du klarer dette. Jeg elsker min mann over alt på jord, men kommer til å forlate ham fordi jeg tross alt vil få det bedre alene fordi jeg da slipper å gruble hele tiden på hva som er i veien siden han ikke vil ha sex. Jeg vil i alle fall ikke ødelegge meg selv, såpass selvoppholdelsesdrift har jeg!

Takk for svar og det er akkurat der jeg føler jeg står,

jeg må få tatt et valg hvis ikke spises jeg snart opp

innvendig.

Jeg har snakket med et par venninder og de mente

vel begge at jeg burde flytte etter et siste kniven på

strupen oppgjør. Det er vel der jeg er nå. Og imellomtiden har jeg klart å rote det til selv. Jeg fikk jo også det rådet at jeg ikke burde ligge med ham før jeg hadde bestemt meg mhp ekteskapet.

Det hjelper lite at mannen min nå endelig har skjønt at det er 12 time (eller er det 13.?) og prøver å gi meg det jeg har savnet i mange år. Klarer ikke å få tiltro til at han virkelig har

lyst, så kroppen min låser seg, dvs jeg tenner ikke på

ham lenger og tror ikke dette er en varig forandring.

(Eller er det at jeg bare tenker på min nye venn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...