Gå til innhold

Khols?

Gjest vet ingenting og slikt visst

Anbefalte innlegg

Gjest vet ingenting og slikt visst
Skrevet

Har akkurat fått vite at en bekjent har fått khols (skrives det slik?) har hørt om det før men kan ikke mye, mener at den kommer av kjederøyking gjennom mange år og at man ikke kan bli frist, stemmer dette?

Kan noen fortelle hvordan sykdommen er, utvikler seg og hvilken begrensninger sen setter?

Lever man på samme måte som før og like lenge? Personen har røykt hele sitt liv og har ingen planer med å slutte, røyker ennå altså. Kan det være problimatisk å ha sykdommen og være aleneforeldre til barn i skolealder?

Skrevet

Faren min har kols, han er 84 år og røyker som bare det. Egentlig er det ikke pga røykinga i hans tilfelle men det spiller rolle. Han har i vært fall veldig dårlig pust og klarer knapt å gå opp trappa eller å gå bort til bilen.

Venninna mi på 47 har det også. Hun har hatt det de siste to årene i hvert fall men jeg merker ikke noe forskjell på henne på den tida. I det hele tatt merker jeg det ikke, det eneste må være at hun har lett for å få luftveisinfeksjoner. Hun røyker fremdeles, hun føler seg ikke syk og jeg tror faktisk ikke hun vet hvor ille det kan bli selv om hun har møtt faren min flere ganger.

Skrevet

Nå er jeg ikke spesiellt glad i skremselspropaganda, hverken mot røyking eller andre ting. Men - hadde jeg ikke sluttet å røyke før jeg hørte hva KOLS var, så hadde jeg definitivt gjort det jeg kunne for å slutte da. Tenk å få en sånn lidelse, da? Som man aldri blir kvitt? Huff.

"...................................."

Gjest vet ingenting om slikt visst
Skrevet

Faren min har kols, han er 84 år og røyker som bare det. Egentlig er det ikke pga røykinga i hans tilfelle men det spiller rolle. Han har i vært fall veldig dårlig pust og klarer knapt å gå opp trappa eller å gå bort til bilen.

Venninna mi på 47 har det også. Hun har hatt det de siste to årene i hvert fall men jeg merker ikke noe forskjell på henne på den tida. I det hele tatt merker jeg det ikke, det eneste må være at hun har lett for å få luftveisinfeksjoner. Hun røyker fremdeles, hun føler seg ikke syk og jeg tror faktisk ikke hun vet hvor ille det kan bli selv om hun har møtt faren min flere ganger.

Takk for svar!

Den kan altså være veldig forsjellig fra person til person? I veninnen din sitt tilfelle, tror du at dersom hun hadde et barn i skolealder at hun ville være i stand til å følge dette barnet opp og ta godt vare på det?

Bør man slutte å røyke når man får dignosen eller er det forsent?

Gjest trultemor25
Skrevet

KOLS, Kronisk Obstruktiv LungeSykdom

Skrevet

Takk for svar!

Den kan altså være veldig forsjellig fra person til person? I veninnen din sitt tilfelle, tror du at dersom hun hadde et barn i skolealder at hun ville være i stand til å følge dette barnet opp og ta godt vare på det?

Det er ikke for sent å slutte å røyke, men du blir ikke kvitt kols-en av den grunn. Men symptomene blir lett værre hvis man røyker, enn hvis man slutter. (etter hva jeg har forstått, i alle fall)

"....................................."

Ørkenvandreren
Skrevet

Diagnostisert KOLS, og fortsetter å røyke?

Enten er hun ikke helt vel bevart, eler så sier det noe om hvor avhengighetsskapende nikotinen er.

En ting er sikkert, KOLS reverseres aldri, dvs du blir aldri bedre. Sjansen for å bli verre, er derimot tilstede, ihvertfall hvis du fortsetter å røyke.

Sikkert kult den dagen hun ikke kan gå opp en trapp lenger, ikke danse, osv. Tøft med oksygen-tanken på slep i dagliglivet.... Mange dør til slutt av sykdommen.

Som hovedregel er det kun aktive røykere som får KOLS, men jeg har faktisk en bekjent som aldri har røykt, men som har vært passiv røyker i hele sitt liv, som har utvikelt KOLS.

Skrevet

Diagnostisert KOLS, og fortsetter å røyke?

Enten er hun ikke helt vel bevart, eler så sier det noe om hvor avhengighetsskapende nikotinen er.

En ting er sikkert, KOLS reverseres aldri, dvs du blir aldri bedre. Sjansen for å bli verre, er derimot tilstede, ihvertfall hvis du fortsetter å røyke.

Sikkert kult den dagen hun ikke kan gå opp en trapp lenger, ikke danse, osv. Tøft med oksygen-tanken på slep i dagliglivet.... Mange dør til slutt av sykdommen.

Som hovedregel er det kun aktive røykere som får KOLS, men jeg har faktisk en bekjent som aldri har røykt, men som har vært passiv røyker i hele sitt liv, som har utvikelt KOLS.

Når du er så avhengig av røyken at du får kols av det, tror jeg ikke det er mange som klarer å slutte. Det er nok av eksempler på folk som trilles ut av sykehuset med oksygentanken på slep for å få ta seg en røyk.

Gjest da burde de bli skrevet ut av sykehuset
Skrevet

Når du er så avhengig av røyken at du får kols av det, tror jeg ikke det er mange som klarer å slutte. Det er nok av eksempler på folk som trilles ut av sykehuset med oksygentanken på slep for å få ta seg en røyk.

-

Skrevet

-

Det er ikke uten sannhet at røykerne er de som kommer seg først opp etter en operasjon. De må jo ut for å røyke! :)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Det er ikke uten sannhet at røykerne er de som kommer seg først opp etter en operasjon. De må jo ut for å røyke! :)

Det stemmer nok det...)

Husker jeg lå inne på sykehuset for et kraftig astma-anfall (jeg røyker ikke), det kom ei dame litt senere ut på dagen, på samme rom som meg.

Hun hadde lunge-emfysem, hadde ligget ute på verandaen for i det hele tatt klare å puste. Hun ble hentet av ambulanse, og det var jammen ikke lenge etter at hun var kommet inn på sykehuset hun bare måtte ut for å ta seg en røyk.

Men da ble jammen sykepleieren sint gitt, hun sa det at hvis hun tok med seg oksygenbeholderen ut for å røyke, så skulle hun sørge for at hun ble sendt hjem igjen. En meget myndig sykepleier.

Og dama med lunge-emfysem, la seg godt til rette i sengen igjen.

Men hun var ikke sen med å komme seg ut for å røyke når denne sykepleieren gikk for dagen.

:)

Skrevet

Takk for svar!

Ja, det er jeg helt sikker på.

Skrevet

Det stemmer nok det...)

Husker jeg lå inne på sykehuset for et kraftig astma-anfall (jeg røyker ikke), det kom ei dame litt senere ut på dagen, på samme rom som meg.

Hun hadde lunge-emfysem, hadde ligget ute på verandaen for i det hele tatt klare å puste. Hun ble hentet av ambulanse, og det var jammen ikke lenge etter at hun var kommet inn på sykehuset hun bare måtte ut for å ta seg en røyk.

Men da ble jammen sykepleieren sint gitt, hun sa det at hvis hun tok med seg oksygenbeholderen ut for å røyke, så skulle hun sørge for at hun ble sendt hjem igjen. En meget myndig sykepleier.

Og dama med lunge-emfysem, la seg godt til rette i sengen igjen.

Men hun var ikke sen med å komme seg ut for å røyke når denne sykepleieren gikk for dagen.

:)

Jepp, sånn er det. Nikotinen har et hardt grep om folk, dessverre.

Skrevet

Oioioi, det var tidlig... barn i skolealder, altså?

KOLS er Kronisk obstruktivt lungesyndrom, minner om astma, men er hovedsaklig forårsaket av røyking.

Noen av pasientene jeg har vært borti, har blitt behandlet seks ganger daglig med forstøver, fordi bare forebyggende medisin (astmamedisin-lignende) ikke fungerer tilstrekkelig alene.

Man blir ikke kvitt KOLS, men kan klare å holde det i sjakk dersom man tar sine forhåndsregler. I verste fall må man ha oksygentilførsel, har vært borti de som føler det som de puster gjennom et sugerør.

Man blir slimete, og har vanskelig for å få det opp.

Søk på KOLS i Google, så får du mange treff.

Gjest vet ingenting om slikt visst
Skrevet

Oioioi, det var tidlig... barn i skolealder, altså?

KOLS er Kronisk obstruktivt lungesyndrom, minner om astma, men er hovedsaklig forårsaket av røyking.

Noen av pasientene jeg har vært borti, har blitt behandlet seks ganger daglig med forstøver, fordi bare forebyggende medisin (astmamedisin-lignende) ikke fungerer tilstrekkelig alene.

Man blir ikke kvitt KOLS, men kan klare å holde det i sjakk dersom man tar sine forhåndsregler. I verste fall må man ha oksygentilførsel, har vært borti de som føler det som de puster gjennom et sugerør.

Man blir slimete, og har vanskelig for å få det opp.

Søk på KOLS i Google, så får du mange treff.

Altså hun som har fått khols har et barn i skolealder.

Siden du tydliogvis kjenner til noen personer med slike tilfeller: klarer man å ta vare på et barn og følge det opp når man har khols?

Hun har røyket tobakk i ca 25 år og røyker ennå. Røyker veldig mye og har asma, kan du anta noe om sykdomsforløpet ut i fra dette?

Skrevet

Det skrives KOLS og er en forkortelse for Kronisk Obstruktivt Lungesyndrom. Jeg har folk i nær familie som har fått det, og som heller ikke greier å slutte. Det er som regel storrøykere som får dette, og de blir aldri kurert for sykdommen. Den eneste måten å få bedret sykdomsbildet på er å kutte røyken og å begynne å trene slik at man får bedre surstoffopptak.

Skrevet

Altså hun som har fått khols har et barn i skolealder.

Siden du tydliogvis kjenner til noen personer med slike tilfeller: klarer man å ta vare på et barn og følge det opp når man har khols?

Hun har røyket tobakk i ca 25 år og røyker ennå. Røyker veldig mye og har asma, kan du anta noe om sykdomsforløpet ut i fra dette?

Jeg har bare vært borti eldre mennesker med KOLS jeg.... de som har vært 70-80 år.

Det er vel ingenting som hindrer vedkommende i å følge opp ungen sin, men hun har jo berensninger med tanke på pusten sin hele tida. Hun vil heller ikke bli bedre ved å fortsette å røyke så mye.

En av pasientene jeg hadde en del med å gjøre, hadde så tungt for å puste at han var helt gåen bare etter å ha blitt hjulpet fra rullestol og over på senga eller toalettet. Han satt med forstøver fire ganger om dagen, men var stadig like surklete.

KOLS er en snikende o invalidiserende sykdom, som ofte ikke blir oppdaget før

halve lungevolumet er tapt. Man merker ofte ikke noe til den før man får sjekket lungefunksjonen hos lege.

Den tapte lungefunksjonen kan ikke gjenvinnes, derfor er det viktig med en så tidlig diagnose som mulig for å kunne holde sykdommen i sjakk.

Skrevet

Jeg har bare vært borti eldre mennesker med KOLS jeg.... de som har vært 70-80 år.

Det er vel ingenting som hindrer vedkommende i å følge opp ungen sin, men hun har jo berensninger med tanke på pusten sin hele tida. Hun vil heller ikke bli bedre ved å fortsette å røyke så mye.

En av pasientene jeg hadde en del med å gjøre, hadde så tungt for å puste at han var helt gåen bare etter å ha blitt hjulpet fra rullestol og over på senga eller toalettet. Han satt med forstøver fire ganger om dagen, men var stadig like surklete.

KOLS er en snikende o invalidiserende sykdom, som ofte ikke blir oppdaget før

halve lungevolumet er tapt. Man merker ofte ikke noe til den før man får sjekket lungefunksjonen hos lege.

Den tapte lungefunksjonen kan ikke gjenvinnes, derfor er det viktig med en så tidlig diagnose som mulig for å kunne holde sykdommen i sjakk.

Jeg har vært bort folk med 20% lungekapasitet som er under 30 år. Ikke kols da. Det er kjipt da. Men de klarer seg jo.

Skrevet

KOLS er en blandings av astma, kronisk bronkitt og emfysem. En skikkelig fæl diagnose å få seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...