Gjest Liker ikke piller Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Er det noen som vet om en naturmedisin for lett forhøyet S-kolestreol? (6.4, men ikke tatt fastende og spiste sjokolade rett før). Bør kanskje sjekkes en gang til, fastende? Synes det er altfor høyt jeg da. Er nøye med kostholdet. Spiser kun 17% ost,drikker skummet melk og spiser mager mat. Hygger meg med øl og vin iblant, kanskje ikke bra... Tenker veldig på sunt kosthold. Jeg jogger og går turer. På forhånd takk for innspill. 0 Siter
Sør Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Hva tilsier at "naturmedisin" (som ingen sjekker kvaliteten på) skulle være tryggere enn medisin som er kontrollert og dokumentert? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Liker ikke piller Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Hva tilsier at "naturmedisin" (som ingen sjekker kvaliteten på) skulle være tryggere enn medisin som er kontrollert og dokumentert? Med vennlig hilsen Jeg synes folk sier dem har god effekt av f.eks. Sirkulinum for høyt blodtrykk. Tenkte det kunne være verdt å prøve et naturprodukt først. Er kolesterolverdien fortsatt høy etter f.eks. 3-6 mnd.tid så er det klart at man må velge medisinering med skolemedisin. Det verste er jo uansett å gå med forhøye verdier med fettstoffer i blodet. 0 Siter
Sør Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Jeg synes folk sier dem har god effekt av f.eks. Sirkulinum for høyt blodtrykk. Tenkte det kunne være verdt å prøve et naturprodukt først. Er kolesterolverdien fortsatt høy etter f.eks. 3-6 mnd.tid så er det klart at man må velge medisinering med skolemedisin. Det verste er jo uansett å gå med forhøye verdier med fettstoffer i blodet. Hei, Det jeg ikke forstår er hvorfor et naturprodukt anses som "tryggere" (i utgangspunktet) enn dokumenterte produkter. Enhver medisin som har en effekt, kan også ha bivirkninger - uansett om det er et "naturprodukt" eller ei. Da mener jeg at det er tryggere å bruke produkter som er ordentlig testet og dokumentert. Med vennlig hilsen 0 Siter
fresja Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Jeg har lest flere sider at kolesterolmedisin har så mange bivirkninger at man helst bør unngå å ta den. Jeg hr noe høyere kolesterol enn deg, men legen har ikke nevnt medisin. Jeg har kjøpt HypoCol på helsekosten; det har jeg sett anbefalt flere steder. Jeg vet ikke om det har hjulpet, for jeg har ikke målt kolesterolet op nytt enda. Tar også hvitløkskapsler og Omega 3. 0 Siter
arda1365380791 Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Hei, Det jeg ikke forstår er hvorfor et naturprodukt anses som "tryggere" (i utgangspunktet) enn dokumenterte produkter. Enhver medisin som har en effekt, kan også ha bivirkninger - uansett om det er et "naturprodukt" eller ei. Da mener jeg at det er tryggere å bruke produkter som er ordentlig testet og dokumentert. Med vennlig hilsen Til Sør! Du påstår at enhver medisin som har effekt også har bieffekt - også de "naturlige". Dette er ikke riktig. Myten om at det er slik er etablert og dyrkes heftig av enkelte.Det blir ikke riktig av den grunn! Du sier også at medisin er kontrollert og dokumentert, mens naturmedisin ikke er det. Dette er helt feil - blank løgn. Både medisin og naturmedisin må dokumenteres før de godkjennes og er underlagt kontroll fra Statens legemiddelverk. Naturmidler, som er den tredje gruppen, er underlagt kontroll fra Mattilsynet.Det er smart å sjekke litt før skriver sånt tøv!! 0 Siter
Gjest Liker ikke piller Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Jeg har lest flere sider at kolesterolmedisin har så mange bivirkninger at man helst bør unngå å ta den. Jeg hr noe høyere kolesterol enn deg, men legen har ikke nevnt medisin. Jeg har kjøpt HypoCol på helsekosten; det har jeg sett anbefalt flere steder. Jeg vet ikke om det har hjulpet, for jeg har ikke målt kolesterolet op nytt enda. Tar også hvitløkskapsler og Omega 3. Takk for tips, fresja. Omega-3 har jeg tatt i flere år og er vel bra uansett. Hvitløkskapsler har jeg brukt før, men overveier å begynne igjen fordi det skal jo være bra for bl.a. kolesterolet. Jeg har ikke hørt noe fra legen om prøvesvarene og event. behandling, fikk bare tilsendt kopi fra Fürst og likte ikke S-kolesterolet på 6.4. Har ligget under eller rett over 5 alltid, senest i april ifjor. Tenkte å gjøre det jeg kan selv en periode, kutte ut smør på brødskivene ,(bruker kun litt fra før da, Vita), sauser etc. men spørs om det gir noe utslag for jeg tenker alltid riktig kosthold egentlig. Spiser kun magre oster også. Kose seg med litt øl og vin iblant...ja, blir jo til det. Er vel ikke bra det heller. Sjekke kolesterolet igjen om 2-3 mnd. kanskje og se da, og passe på å ta fastende prøver, noe som ikke ble gjort nå. Spiste en sjokolade rett før også, men har kanskje ikke noe å si. Fikk for ca. 10 år siden beskjed av min far at vi døtre skulle måle kolesterolet fordi han hadde for høyt, av den arvelige typen. Det ble dengang gjort, men var helt bra. Kan jo være at det er nå det gir utslag på meg, nå som jeg er blitt noe eldre selv og er i overgangsalderen. Jeg trener og holder meg i form, aldri røkt og er ikke overvektig så å legge om livsstilen mye får ikke jeg gjort! 0 Siter
Gjest tionne Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Til Sør! Du påstår at enhver medisin som har effekt også har bieffekt - også de "naturlige". Dette er ikke riktig. Myten om at det er slik er etablert og dyrkes heftig av enkelte.Det blir ikke riktig av den grunn! Du sier også at medisin er kontrollert og dokumentert, mens naturmedisin ikke er det. Dette er helt feil - blank løgn. Både medisin og naturmedisin må dokumenteres før de godkjennes og er underlagt kontroll fra Statens legemiddelverk. Naturmidler, som er den tredje gruppen, er underlagt kontroll fra Mattilsynet.Det er smart å sjekke litt før skriver sånt tøv!! Herlighet, ikke gidd å diskutere med han der... Det fører absolutt ingensteds hen. 0 Siter
Gjest antigüedades Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Til Sør! Du påstår at enhver medisin som har effekt også har bieffekt - også de "naturlige". Dette er ikke riktig. Myten om at det er slik er etablert og dyrkes heftig av enkelte.Det blir ikke riktig av den grunn! Du sier også at medisin er kontrollert og dokumentert, mens naturmedisin ikke er det. Dette er helt feil - blank løgn. Både medisin og naturmedisin må dokumenteres før de godkjennes og er underlagt kontroll fra Statens legemiddelverk. Naturmidler, som er den tredje gruppen, er underlagt kontroll fra Mattilsynet.Det er smart å sjekke litt før skriver sånt tøv!! døh Naturmidler blir bare sjekket om det er giftig, ikke om det har virkning. Hvis det har virkning, må det dokumenteres, og da blir det medisin. Enkelt og greit. Naturmidler = mat Mat = naturmidler Noen liker å kjøpe dyr mat, andre vil heller spare de pengene. Den maten som har sterkest virking uten å være medisin er kaffe. Kaffe er ikke bra for noe tror jeg, men virkning har det. Rart at ikke sprit og tobakk er medisin, de innholder sterke virkestoffer med sterke bivirkninger, direkte skader. Kroppen selv kurerer 85% av alle sykdommer, og placeboeffekten er sterk i all slags mat, så det er godt marked for "magisk mat". Når naturmidler søkes inn for godkjenning som mat, står det alltid kryss i ruta "Ingen kjente virkninger eller bivirkninger" og det er det leverandøren som setter. Det fins ingen ruter for "magisk virkning" for det måtte i tilfelle dokumenteres, og det er noget vanskelig. 0 Siter
fresja Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Takk for tips, fresja. Omega-3 har jeg tatt i flere år og er vel bra uansett. Hvitløkskapsler har jeg brukt før, men overveier å begynne igjen fordi det skal jo være bra for bl.a. kolesterolet. Jeg har ikke hørt noe fra legen om prøvesvarene og event. behandling, fikk bare tilsendt kopi fra Fürst og likte ikke S-kolesterolet på 6.4. Har ligget under eller rett over 5 alltid, senest i april ifjor. Tenkte å gjøre det jeg kan selv en periode, kutte ut smør på brødskivene ,(bruker kun litt fra før da, Vita), sauser etc. men spørs om det gir noe utslag for jeg tenker alltid riktig kosthold egentlig. Spiser kun magre oster også. Kose seg med litt øl og vin iblant...ja, blir jo til det. Er vel ikke bra det heller. Sjekke kolesterolet igjen om 2-3 mnd. kanskje og se da, og passe på å ta fastende prøver, noe som ikke ble gjort nå. Spiste en sjokolade rett før også, men har kanskje ikke noe å si. Fikk for ca. 10 år siden beskjed av min far at vi døtre skulle måle kolesterolet fordi han hadde for høyt, av den arvelige typen. Det ble dengang gjort, men var helt bra. Kan jo være at det er nå det gir utslag på meg, nå som jeg er blitt noe eldre selv og er i overgangsalderen. Jeg trener og holder meg i form, aldri røkt og er ikke overvektig så å legge om livsstilen mye får ikke jeg gjort! Dersom kolesterolet ditt er såpass lavt uten behandling, tror jeg ikke du har arvelig forhøyet kolesterol. Det er mulig at din far jhadde det, men det er vel ikke sikkert alle arver det. 0 Siter
Gjest Liker ikke piller Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Dersom kolesterolet ditt er såpass lavt uten behandling, tror jeg ikke du har arvelig forhøyet kolesterol. Det er mulig at din far jhadde det, men det er vel ikke sikkert alle arver det. Nei, vet jo ikke enda om det har noe med arvelighet å gjøre. Bare kom på nå at jeg sjekka det for ca. 10 år siden da faren min fikk beskjed av legen at hans barn skulle sjekke fordi han selv hadde arvelig forhøyet kolesterol. Vet ikke hvordan hans har utvikla seg, aldri spurt mere fordi mitt alltid har vært rundt 5 så ikke tenkt på det. Forøvrig er det ingen hjertesykdom i familien, min far er 81 år og sprek som få i den alderen. Aldri hatt livsstilsykdommer. Vet du om kolesterolet kan variere mye om man tar prøvene fastende eller ei? Som tidligere nevnt hadde jeg spist både frokost og sjokolade før prøvene ble tatt. Kanskje jeg i første omgang bør ta en fastende prøve før jeg gjør noe mere? Synes legen min kanskje ser litt lett på det for han skulle ringe om det var noe med prøvene, men ikke hørt noe. Noen leger er så kjappe med å starte medisinering. Jeg vil helst slippe det, prøve andre alternativer først. Kan jo gjøre noe anneledes, men det er jammen ikke mye for er forsiktig fra før. Kanskje lurt å vente 2-3mnd. med å sjekke? Eller en fastende nå og deretter om 2-3 mnd. tenker jeg. Er usikker og liker ikke når ikke alt er iorden, synes hjerte og karsykdommer er så skremmende og vil jo gjøre det jeg kan for å unngå dette. Lpa prøven var også forhøyet, litt over 900. LDL kolesterolet 4.2, men HDL 1.8 og er jo innenfor normalen. Har du mere greie på dette? På forhånd takk for svar og tusen takk for innspill fra din side. 0 Siter
fresja Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Nei, vet jo ikke enda om det har noe med arvelighet å gjøre. Bare kom på nå at jeg sjekka det for ca. 10 år siden da faren min fikk beskjed av legen at hans barn skulle sjekke fordi han selv hadde arvelig forhøyet kolesterol. Vet ikke hvordan hans har utvikla seg, aldri spurt mere fordi mitt alltid har vært rundt 5 så ikke tenkt på det. Forøvrig er det ingen hjertesykdom i familien, min far er 81 år og sprek som få i den alderen. Aldri hatt livsstilsykdommer. Vet du om kolesterolet kan variere mye om man tar prøvene fastende eller ei? Som tidligere nevnt hadde jeg spist både frokost og sjokolade før prøvene ble tatt. Kanskje jeg i første omgang bør ta en fastende prøve før jeg gjør noe mere? Synes legen min kanskje ser litt lett på det for han skulle ringe om det var noe med prøvene, men ikke hørt noe. Noen leger er så kjappe med å starte medisinering. Jeg vil helst slippe det, prøve andre alternativer først. Kan jo gjøre noe anneledes, men det er jammen ikke mye for er forsiktig fra før. Kanskje lurt å vente 2-3mnd. med å sjekke? Eller en fastende nå og deretter om 2-3 mnd. tenker jeg. Er usikker og liker ikke når ikke alt er iorden, synes hjerte og karsykdommer er så skremmende og vil jo gjøre det jeg kan for å unngå dette. Lpa prøven var også forhøyet, litt over 900. LDL kolesterolet 4.2, men HDL 1.8 og er jo innenfor normalen. Har du mere greie på dette? På forhånd takk for svar og tusen takk for innspill fra din side. Jeg målte litt over 8 etter en god frukost, fastende hadde jeg litt over 7. I det siste tilfellet ble både godt og dålig kolesterol målt. Da jeg spurte hvor høye begge var svarte legen bare at begge vaar for høye! Jeg trodde det gode kolesterolet skulle være høyt. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Jeg målte litt over 8 etter en god frukost, fastende hadde jeg litt over 7. I det siste tilfellet ble både godt og dålig kolesterol målt. Da jeg spurte hvor høye begge var svarte legen bare at begge vaar for høye! Jeg trodde det gode kolesterolet skulle være høyt. Det sunne (HDL) skal være over 1.5 og det usunne (LDH) under 3 har jeg lest og hørt. Kan vel hende det er flere meninger her også, som med det meste......ikke lett å tro på alt vi leser. Ser av dine tall at det var en ganske stor forskjell på fastende og ikke så skal prøve å få en henvisning for å ta prøvene fastende. Drar snart på ferie og vil jo gjerne vite litt mere før det. Ferie, ja, da skal vi jo hygge oss, spise og drikke godt og kjedelig å måtte tenke på hva vi får i oss hele tiden. 0 Siter
fresja Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Det sunne (HDL) skal være over 1.5 og det usunne (LDH) under 3 har jeg lest og hørt. Kan vel hende det er flere meninger her også, som med det meste......ikke lett å tro på alt vi leser. Ser av dine tall at det var en ganske stor forskjell på fastende og ikke så skal prøve å få en henvisning for å ta prøvene fastende. Drar snart på ferie og vil jo gjerne vite litt mere før det. Ferie, ja, da skal vi jo hygge oss, spise og drikke godt og kjedelig å måtte tenke på hva vi får i oss hele tiden. Hva blir så totalen av de to tallene? 4,5? Min lege er utenlandsk og sier nesten ingenting. 0 Siter
fresja Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Hei, Det jeg ikke forstår er hvorfor et naturprodukt anses som "tryggere" (i utgangspunktet) enn dokumenterte produkter. Enhver medisin som har en effekt, kan også ha bivirkninger - uansett om det er et "naturprodukt" eller ei. Da mener jeg at det er tryggere å bruke produkter som er ordentlig testet og dokumentert. Med vennlig hilsen Jeg ser ikke så mye vits i en medisin som gjør at jeg får dårlig livskvalitet, da heller ha for høye verdier av et eller annet og føle meg frisk. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Hva blir så totalen av de to tallene? 4,5? Min lege er utenlandsk og sier nesten ingenting. helsenytt.no og dagbladet.no har bra info om dette. Også Lommelegen har mye om kolesterol. Jeg er usikker på utregningen. S-kolesterolet regnes visst ut av to av de andre fettstoffene. Jeg hadde 1.8 i HDL, 4.2 i LDH og 6.5 i S-kol (totale). Dessuten for høye Lpa verdier som også er et fettstoff. Det er jo også noe som heter triglyseriner (tror det er riktig skrevet) men hvilken av alle disse dem regner etter vet jeg ikke. Det er bra linker fra Soria Moria skrevet 7.6 i Mat og ernæringsforum, da kommer du rett inn på linkene. 0 Siter
fresja Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 helsenytt.no og dagbladet.no har bra info om dette. Også Lommelegen har mye om kolesterol. Jeg er usikker på utregningen. S-kolesterolet regnes visst ut av to av de andre fettstoffene. Jeg hadde 1.8 i HDL, 4.2 i LDH og 6.5 i S-kol (totale). Dessuten for høye Lpa verdier som også er et fettstoff. Det er jo også noe som heter triglyseriner (tror det er riktig skrevet) men hvilken av alle disse dem regner etter vet jeg ikke. Det er bra linker fra Soria Moria skrevet 7.6 i Mat og ernæringsforum, da kommer du rett inn på linkene. Takk for tips. Jeg har alltid hatt normale Triglyserinverdier, litt over 1 var det visst. 0 Siter
Sør Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Jeg ser ikke så mye vits i en medisin som gjør at jeg får dårlig livskvalitet, da heller ha for høye verdier av et eller annet og føle meg frisk. Nei, det er det ingen som gjør. Poenget er jo selvsagt at bivirkningene er langt mindre enn sykdommen tablettene skal fikse. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.