Gjest pianist til husbruk... Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Kan du spille piano? Da kan du sikkert hjelpe meg. Jeg er selvlært i den forstand at jeg kan spille melodier med høyre hånd og akkorder med venstre. Spiller mest pop-melodier, viser o.l. (ikke klassisk). Men jeg kan bare slå akkorder med alle fingre samtidig. Noen fortalte meg en gang at det skal være lett å variere venstrehåndssåillet hvis man først kan akkordene. Stemmer det? Hvordan gjør man da? Håper du skjønte spørsmålet og kan gi meg et enkelt svar:) 0 Siter
Freya Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Kjøp deg Ingrid Bjørnovs pianobok! Der står det lett forklart både med noter og akkorder og måter man kan spille på. Jeg fikk igjen gnisten til å spille piano etter at jeg kjøpte den! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 jeg har spilt mye besifring. Har ofte brukt melodi med forskjellige omvendinger av akkordene i høyre, og bare en oktav i venstre. Veit ikke om du skjønte det helt, men... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Kjøp deg Ingrid Bjørnovs pianobok! Der står det lett forklart både med noter og akkorder og måter man kan spille på. Jeg fikk igjen gnisten til å spille piano etter at jeg kjøpte den! *noterer* Tror jeg må overtale gubben til å gjøre plass til pianoet mitt i stua... 0 Siter
Kitina Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Du må trene på å spille skalaen med venstre hånd. Lillefinger på C og opp til tommeltott på G. Så er det langefingeren på A, pekefinger på H og tommeltott på C. Så nedover igjen. Tommeltott på C, pekefinger p H, langefinger på A og tommeltott og resten av fingrene nedover skalaen igjen. Du må bare øve og øve. Høyre hånd er anderledes når du skal lære deg skalaen med den. Så dette krever trening, men er utrolig morsomt:) 0 Siter
Freya Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 *noterer* Tror jeg må overtale gubben til å gjøre plass til pianoet mitt i stua... Mamma og pappa kjøpte piano til meg da jeg var 12-13 år, og etter at jeg flyttet hjemmefra, sto det fortsatt hos dem. De maste stadig på at jeg skulle få det pianoet, men samboeren min var ikke så innmari gira på å få et digert piano i huset. Til slutt brøt jeg bare gjennom og sa at jeg skulle ha pianoet, og det har jeg ikke angret på. Naboene er nok ikke så glade (bor i rekkehus)... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Mamma og pappa kjøpte piano til meg da jeg var 12-13 år, og etter at jeg flyttet hjemmefra, sto det fortsatt hos dem. De maste stadig på at jeg skulle få det pianoet, men samboeren min var ikke så innmari gira på å få et digert piano i huset. Til slutt brøt jeg bare gjennom og sa at jeg skulle ha pianoet, og det har jeg ikke angret på. Naboene er nok ikke så glade (bor i rekkehus)... Vi bor også i rekkehus, og pianoet mitt står fortsatt i kjellerstua til pappa.- Men nå skal jeg virkelig prøve å få plass til det. 0 Siter
Freya Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Vi bor også i rekkehus, og pianoet mitt står fortsatt i kjellerstua til pappa.- Men nå skal jeg virkelig prøve å få plass til det. Ja, det er utrolig hva man får plass til, bare man VIL. Og med to sterke mannfolk, minst... Flytting av piano er en vidløftig affære... 0 Siter
Gjest rosa 73 Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Du må trene på å spille skalaen med venstre hånd. Lillefinger på C og opp til tommeltott på G. Så er det langefingeren på A, pekefinger på H og tommeltott på C. Så nedover igjen. Tommeltott på C, pekefinger p H, langefinger på A og tommeltott og resten av fingrene nedover skalaen igjen. Du må bare øve og øve. Høyre hånd er anderledes når du skal lære deg skalaen med den. Så dette krever trening, men er utrolig morsomt:) Men jeg kan bare spille etter noter hvor melodien står med noter mens akkorden er angitt med bokstav, A D G osv. hvordan kan jeg variere spillet med venstrehånden ut fra det? 0 Siter
Gjest rosa 73 Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 jeg har spilt mye besifring. Har ofte brukt melodi med forskjellige omvendinger av akkordene i høyre, og bare en oktav i venstre. Veit ikke om du skjønte det helt, men... Nei dette skjønte jeg ikke.... Har aldri fått undervisning, bare lest meg til det enkleste... Kan du forklare? 0 Siter
Freya Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Nei dette skjønte jeg ikke.... Har aldri fått undervisning, bare lest meg til det enkleste... Kan du forklare? I boka til Ingrid Bjørnov får du forklart dette med teskje. Det er fint for sånne som meg, iallfall. 0 Siter
Prozak Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Men jeg kan bare spille etter noter hvor melodien står med noter mens akkorden er angitt med bokstav, A D G osv. hvordan kan jeg variere spillet med venstrehånden ut fra det? (samme nick som trådstarter?) "hvordan kan jeg variere spillet med venstrehånden ut fra det?" Besifringen sier jo hvilken akkord du skal bruke. Og da har du notene, og du kan variere og prøve deg frem så mye du vil. Nøyaktig HVORDAN du skal spille akopagnementet er forskjellig fra hver låt/sang - du bør ikke låse deg fast i ett mønster som du bruker i alle sammenhenger. "..................................." 0 Siter
Gjest hvis det var sånn du mente Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Man kan f.eks da nederste tona i akkorden to ganger og så de to andre i akkorden to ganger etterpå, eller i rekkefølge, 1, 2, 3, 2. 0 Siter
Gjest rosa 73 Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 (samme nick som trådstarter?) "hvordan kan jeg variere spillet med venstrehånden ut fra det?" Besifringen sier jo hvilken akkord du skal bruke. Og da har du notene, og du kan variere og prøve deg frem så mye du vil. Nøyaktig HVORDAN du skal spille akopagnementet er forskjellig fra hver låt/sang - du bør ikke låse deg fast i ett mønster som du bruker i alle sammenhenger. "..................................." Men hva er egentlig besifring? Spør vel dumt kanskje... 0 Siter
Gjest GA Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Men hva er egentlig besifring? Spør vel dumt kanskje... Besifring er de tallene og bokstavene som står over notene eller teksten og angis hva slags akkord man skal spille. Står det f.eks C skal man spille tonene C+E+G i venstre hånd. Hvis det står C/E skal man spille samme akkord men med E nederst, altså E+G+C. 0 Siter
Prozak Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Men hva er egentlig besifring? Spør vel dumt kanskje... Besifring er når notene kun angir akkordene over melodilinjene (Am, D7, Cmai7, Bb, E etc.) Notene sier da ingenting om hvordan akopagnementet skal spilles - det må man finne ut/på selv. ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Besifring er de tallene og bokstavene som står over notene eller teksten og angis hva slags akkord man skal spille. Står det f.eks C skal man spille tonene C+E+G i venstre hånd. Hvis det står C/E skal man spille samme akkord men med E nederst, altså E+G+C. "C/E skal man spille samme akkord men med E nederst, altså E+G+C." C med E i bass heter det. Det blir ikke helt bra å si "nederst" eller "øverst", fordi det kommer helt an på hvordan man tar akkorden. Basstonen/grunntonen er ikek nødvendigvis den nederste tangenten, kvinten er ikke nødvendigvis den tredje etc. (Hvis det var det du mente med "nederst") "................................." 0 Siter
Gjest GA Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 "C/E skal man spille samme akkord men med E nederst, altså E+G+C." C med E i bass heter det. Det blir ikke helt bra å si "nederst" eller "øverst", fordi det kommer helt an på hvordan man tar akkorden. Basstonen/grunntonen er ikek nødvendigvis den nederste tangenten, kvinten er ikke nødvendigvis den tredje etc. (Hvis det var det du mente med "nederst") "................................." Kan jo ikke bruke riktig terminologi når man skal forklare noe for folk som ikke kan terminologien... Nederst=lengst til venstre på tangentene... (også er jeg blåser og kan egentlig bare lese en notelinje av gangen *krabber ut av pianoet med èn gang*) 0 Siter
Prozak Skrevet 6. juni 2005 Skrevet 6. juni 2005 Kan jo ikke bruke riktig terminologi når man skal forklare noe for folk som ikke kan terminologien... Nederst=lengst til venstre på tangentene... (også er jeg blåser og kan egentlig bare lese en notelinje av gangen *krabber ut av pianoet med èn gang*) "(også er jeg blåser og kan egentlig bare lese en notelinje av gangen *krabber ut av pianoet med èn gang*)" Men da kan du lese andre nøkler enn g-nøkkelen uten å tenke - det er mer enn f.eks jeg kan :-) "..................................." 0 Siter
Gjest rosa 73 Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Besifring er når notene kun angir akkordene over melodilinjene (Am, D7, Cmai7, Bb, E etc.) Notene sier da ingenting om hvordan akopagnementet skal spilles - det må man finne ut/på selv. ".................................." Så det er ingenting som kan bli "feil"? Så lenge man holder seg til de rette tonene (i akkorden)? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.