Gå til innhold

bipolar?


Gjest frøken fisk

Anbefalte innlegg

Gjest frøken fisk

Hei!

Jeg er helt overbevist om at jeg er en form for bipolar, har lest side opp og side ned om det aller meste av ulike former for psyk lidelser. Har hatt flere tilbakevendende depresjoner siden jeg var 14, eksprementerte med dop en stund i tenårene og fant dette ganske behjelpende. Nå de siste to årene etter at jeg har passert 20 har jeg også begynt å ha oppturer iform av perioder med økt energi, god selvtilitt, overbevist om tullete ting som at jeg ikke trenger mat, søvn eller andre nødvendige ting. Kjærsten sier jeg blir helt barnslig, og kaller det egotripper, og selv har jeg en følelse av deilig amfetamin rus i magen. Ofte blir jeg hysjet på fordi jeg snakker høyt og folk ber meg snakke saaktere. Noe som også irriterer meg. Får intens interesse for enkelte ting, og ramler ut av samtaler, er glemsk og roter bort det meste. Tenker mange mange tanker på en gang, så kjærsten innimellom må dytte på meg for å få kontakt. Dette er både hjemme og ute blant folk. Deilig med øl på kvelden for å koble ut tankene. Men, kan jeg ha lest så mye at jeg inbiller meg ting? er jeg kanskje bare slik? eller later jeg som ubevist? eller... går gjerne noen uker mellom opp og nedturer, og var hos psyk en gang. H*n ville sette meg på ad, noe jeg ikke ønsket. Kjente jo ikke mennesket etter 1 time?? Ble ganske så irritert som jeg pleier å bli og dro aldri tilbake. Folk irriterer meg lett. Har skjønt noe har vært rart en god stund, og ønsker bare å få bekreftet at jeg ikke bare inbiller meg ting. da kunne jeg sluppet og lurt og lurt og lurt:( men orker ikke det irriterende mennesket igjen. Derfor lurer jeg på om jeg rett og slett er bare oppmerksomhetssyk istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frøken fisk

Og jadajada, man skal ta ansvar for eget liv, selvdiagnosering og alkohol er dumt osv, men forbasket vanskelig å ta ansvar når jeg endrer tankemønster så ofte. Blir litt sliten av dette og kiloene forsvinner, gått ned 5 kg de siste to ukene. Idag kan jeg søke hjelp, neste uke vil jeg komme til å avbestille, festlig. Kan man be om å få en mannlig terapaut? kanskje jeg ikke blir så irritert da, eller er det sannsyngligvis bare noe jeg inbiller meg, og vil bli irritert anyway.

"Just keep swimming, swimming swimming" -Dory

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen på det du skriver.. Jeg fikk hjelp hos en psykiater for 2 år siden, som gav meg diagnosen Bipolar 2. Hun satt meg på Lamictal som er stemningsstabiliserende, en medisin som funker kjempe godt på meg. Jeg har aldri følt meg så frisk som jeg er nå..

Hvordan kom du på å lese om Bipolar lidelse? uansett så synes jeg at du skal ta den timen hos psykologen og gi det en sjanse, og hvis psykologen vil sette deg på medisin så prøv det.. men jeg er enig med deg at etter en times behandling at legen ville sette deg på medisin, hehe han skulla ha tatt seg mer tid med deg :)

Håper ting ordner seg for deg, og at du kommer til å føle deg like stabil og lykkelig som jeg er nå om ei tid framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hei på deg hør her

Jeg tror du godt kan ha en bipolar lidelse (type 2). Jeg har type 1, men har hatt mange hypomanier også. Det som er typisk, iallfall slik jeg husker det, er det du nevner med økt energi, god selvtillitt, og ikke minst dette!: Du prater for høyt og blir hysjet på! Og du prater mye. Og at du prater for fort! Har fått for meg at det er et veldig typisk tegn, iallfall når jeg tenker tilbake på meg selv. Samt denne deilige rusen i magen. Eller irritabilitet. Og du blir glemsk.

Er vanlig at det går uker i mellom og at man er normal i periodene i mellom.

Anti dep er ikke anbefalt. Bipolare bruker som regel andre medisiner enn "rent" deprimerte. Du burde få mer enn en time. For anti dep gjorde det mye verre hos meg ialllfall. Mani og rapid cycle. Ganske, ganske, grusomme tilstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken fisk

Jeg kjenner meg igjen på det du skriver.. Jeg fikk hjelp hos en psykiater for 2 år siden, som gav meg diagnosen Bipolar 2. Hun satt meg på Lamictal som er stemningsstabiliserende, en medisin som funker kjempe godt på meg. Jeg har aldri følt meg så frisk som jeg er nå..

Hvordan kom du på å lese om Bipolar lidelse? uansett så synes jeg at du skal ta den timen hos psykologen og gi det en sjanse, og hvis psykologen vil sette deg på medisin så prøv det.. men jeg er enig med deg at etter en times behandling at legen ville sette deg på medisin, hehe han skulla ha tatt seg mer tid med deg :)

Håper ting ordner seg for deg, og at du kommer til å føle deg like stabil og lykkelig som jeg er nå om ei tid framover :)

Kom til å lese om det da jeg har vært depremert opptil flere ganger og ikke sammenhengende, samtidig som jeg har vært mye irritert og sint gjennom tenårene. Kjæresten min som kommenterte meg som på ego-trip og barnslig energisk gjorde at jeg lurete litt. Itillegg så tenker jeg så mye innimellom at jeg blir rett sliten av det etterhvert. Fint å være glad og energisk, deilig igrunn, men blir sliten av det og, får lett skumle tanker etterhvert. Jeg drar ikke tilbake til hun dame-terapauten, kan man spørre noen om å få en mannlig terapaut? Må jeg gjennom fastlegen.. igjen.. eller kan man ta kontakt rett til dps når man har en "fot" på insiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom til å lese om det da jeg har vært depremert opptil flere ganger og ikke sammenhengende, samtidig som jeg har vært mye irritert og sint gjennom tenårene. Kjæresten min som kommenterte meg som på ego-trip og barnslig energisk gjorde at jeg lurete litt. Itillegg så tenker jeg så mye innimellom at jeg blir rett sliten av det etterhvert. Fint å være glad og energisk, deilig igrunn, men blir sliten av det og, får lett skumle tanker etterhvert. Jeg drar ikke tilbake til hun dame-terapauten, kan man spørre noen om å få en mannlig terapaut? Må jeg gjennom fastlegen.. igjen.. eller kan man ta kontakt rett til dps når man har en "fot" på insiden?

Hvis du har en fot innenfor så ville jeg ha tatt direkt kontakt med dem. og spør om du kan få en mannlig psykolog, det skader ikke å prøve, hvis ikke så må du bare få legen din til å sende en henvendelse :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...