Gå til innhold

kan psyken lage fysisk sykdom?


Gjest litt mye syk

Anbefalte innlegg

Gjest litt mye syk

Hei!

Jeg lurer litt på om man sliter med psykiske problemer, så blir man oftere fysisk syk? Har trøblet med en del psykiske ting noen år uten å prate med noen, og har hatt mye forkjølelser, fjerna mandlene, hyppig astma og mye fravær fra skolen. Innimellom lurer jeg på om kroppen hjelper meg med å være hjemme og usosial. Jeg vil være syk, og så blir jeg det. er dette mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ja, du har rett

Ja det er mulig. Man er det man tenker.. Akkurat som med noen medisiner og vitaminer. Man tar de, og TROR selv på at de skal hjelpe også hjelper de, selv om de ikke har den funksjonen. ALT er psykisk. Hvis du TROR at du er syk, så ER du syk, men hvis du greier å "lure" hjernen ved å si at nei, jeg er frisk, så er du det og. Man må klare å lure hjernen ved å f.eks være lykkelig, da tror den med en gang at du sannsynligvis har rett!;)

Det er bare å tenke positivt og håpe, se det positive i livet, og ikke falle ned i dypet, så går det bra, men så lenge du "nekter" deg selv å føle dette,eller ikke har den energien så går det ikke bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter man psykisk kan dette svekke imunforsvaret på samme måte som om man sliter fysisk.

Iblant kan dette bli en høna-egg diskusjon. Er man deprimert fordi man er fysisk syk, eller er man fysisk syk fordi man er deprimert?

F.eks. blir ofte toppidretsutøvere lettere syke, og for de er det jo ekstra viktig å holde seg friske.

Psykiske plager kan også gi f.eks. belastningsskader.

Kropp, sinn og tanker henger forbasket godt sammen og påvirker hverandre gjensidig.

God bedring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil si,(uten at jeg ikke er noe ekspert, bare så det er sagt) at psyken kan påvirke det fysiske, du er lettere mottakelig og er mer sensitiv imot sykdommer. mandlene vet jeg ikke helt om men immunforsvaret ovenfor forkjølelse og slikt er lavt. pluss du har ikke så mye energi og da legger du ekstra mye merke til sykdommene. og det er helt vanlig å ha mye fravær fra skole og jobb hvis man er nede. Håper du finner en løsning og når du begynner å bli syk så prøv å si til deg selv at du ikke har tid til det og at det ikke er så tungt :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat lest en spennende artikkel om dette i Dagens næringsliv (av alle steder :-)

Den handlet om angst i forhold til prestasjoner. Det er bra med angst, ble det påstått. Men i alle fall..en operasanger fikk alltid halsbetennelser før viktige auditions eller prøver. Da var hun på en måte unnskyldt om det gikk skeis. Helt til hun skjønte at det ikke var noe vits med halsbetennelsene, for det gikk bra likevel. Hun så den samme effekten hos flere av sine kolleger.

Så skal man tro artikkelen, så går det an å "tenke" seg fysisk syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...