Gå til innhold

muntlig norsk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det er viktig at en lærer er utstyrt med litt sosial intellekt i tillegg til sin faglig kompetanse.

Men, herregud.....se nå litt stort på ting da. Ikke vær så forb.....pirkete.*s*

Jeg bryr meg selvsagt ikke om at Cillimor skrev feil, jeg trodde vi diskuterte om en lærer som er faglig svak, kan vente seg faglig respekt av elevene!

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

7

• fei1365380229

5

• Velouria

4

• Cillimor

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

Selvsagt ikke bare i norsk skriftlig, de må beherske ALLE fagene de underviser i!

Jeg har selv erfaring med en lærer som IKKE behersket norsk-faget, og med barn som av denne grunn mistet (faglig)respekt for læreren!

Jeg er forsåvidt enig i at man bør beherske det grunnleggende i norskfaget som lærer.

Men hvis man går 1.året på allmennfaglærer så er det ikke dermed sagt at hun skal spesialisere seg i norsk, alle må vel ha norsk der.

Hun skal selvfølgelig undervise også i norsk de første årene, men dette er jo veldig grunnleggende da. Jeg ville nok ikke anbefalt henne å ta norsk :o).

Jeg har hatt kollegaer som har dysleksi jeg og de har hatt respekt av elevene sine de (16-18 åringer). De har selvfølgelig ikke undervist i norsk da og de har sagt fra om problemene sine.

fei1365380229
Skrevet

Hehe, det var typisk meg. Jeg slurver med korrekturen.

Ofte ser vi at aviser og bøker har et "eldre" språk enn gjeldende norm. F. eks. kan man ofte se "hverken" i aviser. Men det korrekte er verken.

Man kan skrive begge deler, jeg skriver det med h og jeg nekter å skrive sørvis og sjampanje :)

mil1365380270
Skrevet

Ofte ser vi at aviser og bøker har et "eldre" språk enn gjeldende norm. F. eks. kan man ofte se "hverken" i aviser. Men det korrekte er verken.

Man kan skrive begge deler, eller?

Skrevet

Jeg er av den typen som ofte bruker den gamle måten, selvom jeg slett ikke er gammel selv. Det ser mer korrekt ut med hverken, verken ser rett og slett ut som skrivefeil.

Skrevet

Man kan skrive begge deler, jeg skriver det med h og jeg nekter å skrive sørvis og sjampanje :)

Ja, sørvis er skrekkelig.

Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at man bør beherske det grunnleggende i norskfaget som lærer.

Men hvis man går 1.året på allmennfaglærer så er det ikke dermed sagt at hun skal spesialisere seg i norsk, alle må vel ha norsk der.

Hun skal selvfølgelig undervise også i norsk de første årene, men dette er jo veldig grunnleggende da. Jeg ville nok ikke anbefalt henne å ta norsk :o).

Jeg har hatt kollegaer som har dysleksi jeg og de har hatt respekt av elevene sine de (16-18 åringer). De har selvfølgelig ikke undervist i norsk da og de har sagt fra om problemene sine.

Jeg tror læreren til sønnen min HADDE dysleksi, men underviste i norsk gjorde hun like fullt! Allerede på første foreldremøte hadde hun skrevet mange feil på tavlen, jeg og en annen mor ble litt stresset over at HUN skulle lære barna våre rettskrivning. I årene som fulgte, var det sjelden vi fikk en ukeplan uten skrivefeil.

Dette, og at hun ALDRI kunne innrømme en feil, gjorde at barna mistet respekten for henne!

mvh

Skrevet

Man kan skrive begge deler, eller?

Ja, fei sier så.

Jeg har et ganske konservativt språk, men skriver antakelig, ikke antagelig. Men jeg får meg ikke til å skrive singel. Det blir singel og sand. Jeg skriver single.

Gjest blandaball
Skrevet

Jeg bryr meg selvsagt ikke om at Cillimor skrev feil, jeg trodde vi diskuterte om en lærer som er faglig svak, kan vente seg faglig respekt av elevene!

Ok, da diskuterer vi det!

Når en student på lærerhøgskolen består eksamen i norsk, engelsk eller hva det nå måtte være. Ja, da må vi gå ut fra at der er riktig.

Jeg syns ikke vi på DOL skal overprøve sensorens avgjørelse. De som er tatt inn på lærerhøgskolen, har gjennomført fire år, bestått eksamen - og er profesjonell yrkesutøver, enten vi vil eller ikke.

Om ikke eleven får faglig respekt for sin lærer fordi den er dårlig i et fag. Tja, det er i såfall dumt, men av liten betydning i den store sammenhengen.

Skrevet

Ja, fei sier så.

Jeg har et ganske konservativt språk, men skriver antakelig, ikke antagelig. Men jeg får meg ikke til å skrive singel. Det blir singel og sand. Jeg skriver single.

Hear, hear!

Godt å høre at man ikke er helt alene om dette.

fei1365380229
Skrevet

Jeg tror læreren til sønnen min HADDE dysleksi, men underviste i norsk gjorde hun like fullt! Allerede på første foreldremøte hadde hun skrevet mange feil på tavlen, jeg og en annen mor ble litt stresset over at HUN skulle lære barna våre rettskrivning. I årene som fulgte, var det sjelden vi fikk en ukeplan uten skrivefeil.

Dette, og at hun ALDRI kunne innrømme en feil, gjorde at barna mistet respekten for henne!

mvh

Hvor store var disse barna da? Læreren til dattera mi skriver ikke nødvendigvis så mye feil ord, men jeg må le av setningene noen ganger.

Dette er i 2.klasse så jeg syns ikke det er så farlig for det er en fantastisk lærer :)

Sønnen min hadde engelsk diktat i 7.klasse og hadde alt riktig. Jeg måtte le når læreren hadde skrevet ecselent på arket :)

Skrevet

Hvor store var disse barna da? Læreren til dattera mi skriver ikke nødvendigvis så mye feil ord, men jeg må le av setningene noen ganger.

Dette er i 2.klasse så jeg syns ikke det er så farlig for det er en fantastisk lærer :)

Sønnen min hadde engelsk diktat i 7.klasse og hadde alt riktig. Jeg måtte le når læreren hadde skrevet ecselent på arket :)

De hadde henne, til og fra pga. permisjoner, fra 1. til og med 7. klasse...

mvh

Gjest M.Angelica
Skrevet

Når en student på lærerhøgskolen består eksamen i norsk, engelsk eller hva det nå måtte være. Ja, da må vi gå ut fra at der er riktig.

Jeg syns ikke vi på DOL skal overprøve sensorens avgjørelse. De som er tatt inn på lærerhøgskolen, har gjennomført fire år, bestått eksamen - og er profesjonell yrkesutøver, enten vi vil eller ikke.

Om ikke eleven får faglig respekt for sin lærer fordi den er dårlig i et fag. Tja, det er i såfall dumt, men av liten betydning i den store sammenhengen.

Du...hallo i luken?!?! Hvoran skal man lære seg å skrive rett, når den man lærer det fra ikke kan det selv??

Det man lærer på grunnskolen er jo grunnleggende.

Skrevet

I den store sammenhengen er det ikke så viktig nei, men for de det gjelder er det viktig!

Siste foreldresamtale med denne læreren: Lærer:"Ja, nå kan du mye, men det er sikkert noe jeg kan mer om enn deg ennå".

Sønn (13), hjemme igjen med foreldrene: "Tja, musikk, kanskje", så har læreren ett problem med faglig respekt!

Gjest blandaball
Skrevet

Du...hallo i luken?!?! Hvoran skal man lære seg å skrive rett, når den man lærer det fra ikke kan det selv??

Det man lærer på grunnskolen er jo grunnleggende.

Hallo!

Mener du også at lærere i grunnskolen ikke kan skrive norsk?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hallo!

Mener du også at lærere i grunnskolen ikke kan skrive norsk?

Har jeg sagt det? Går ikke diskusjonen ut på at læreren bør kunne stoffet (norsk) for å lære det videre??

Det er jo litt spesielt at noen som studerer til å bli lærer ikke kan å skrive rett norsk! Vi har jo hatt norsk siden 1.klasse.

Gjest blandaball
Skrevet

I den store sammenhengen er det ikke så viktig nei, men for de det gjelder er det viktig!

Siste foreldresamtale med denne læreren: Lærer:"Ja, nå kan du mye, men det er sikkert noe jeg kan mer om enn deg ennå".

Sønn (13), hjemme igjen med foreldrene: "Tja, musikk, kanskje", så har læreren ett problem med faglig respekt!

Ok, skjønner.

Er det flere foreldre som mener å oppfatte dette som et problem?

I såfall ville jeg tatt meg en prat med rektor, eller hva det nå heter. Rektor er jo den som skal ivareta kvaliteten på skolen. Og som bruker kan du benytte din rett til å klage på kvaliteten. Spør om skolen driver noe form for faglig vurdering av lærerne......og hør hva han sier.;-)

Gjest blandaball
Skrevet

Har jeg sagt det? Går ikke diskusjonen ut på at læreren bør kunne stoffet (norsk) for å lære det videre??

Det er jo litt spesielt at noen som studerer til å bli lærer ikke kan å skrive rett norsk! Vi har jo hatt norsk siden 1.klasse.

Syns du går vel langt når du indikerer at vedkommende i begynnelsen av tråden, IKKE kan skrive norsk.

Gjest orddeling og sånn
Skrevet

Ja,men det er ikke slik i skolen heller, selv om du mener det burde være slik! Læring gjør mester, samme hva du tar foretar deg.

De som føler seg utlært, er ikke utlært, men ferdig!

Det er direkte usaklig å hevde at "hva som helst" kommer inn på lærerhøgskolen.

Jeg skrev "litt av hvert" i gåseøyne, og med det mente jeg å antyde at nåløyet for å komme inn der ikke er/var så veldig trangt, for å si det sånn.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Syns du går vel langt når du indikerer at vedkommende i begynnelsen av tråden, IKKE kan skrive norsk.

RETT norsk skrev jeg!!

Mener du:mangel på stor bokstav, komma, ordelingsfeil (sommer ferie) og ferig, igjenn er rettskriving?? Da bør du ta deg et norskkurs du også

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...