Gå til innhold

muntlig norsk...

Anbefalte innlegg

Gjest ert ert
Skrevet

RETT norsk skrev jeg!!

Mener du:mangel på stor bokstav, komma, ordelingsfeil (sommer ferie) og ferig, igjenn er rettskriving?? Da bør du ta deg et norskkurs du også

"Mener du:mangel på stor bokstav, komma, ordelingsfeil (sommer ferie) og ferig, igjenn er rettskriving?? Da bør du ta deg et norskkurs du også"

Du skriver feil selv, jo! Det skal være mellomrom etter kolon, orddelingsfeil skrives med to "d" og du mangler punktum på slutten av setningen din.

*ert ert*

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

7

• fei1365380229

5

• Velouria

4

• Cillimor

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

fei1365380229
Skrevet

De hadde henne, til og fra pga. permisjoner, fra 1. til og med 7. klasse...

mvh

Ja da skjønner jeg problemet. Har de en lærer i norsk i 7.klasse bør denne kunne norsk.

Denne bør ihvertfall kunne skrive litt mer rett enn trådstarter :)

fei1365380229
Skrevet

"Mener du:mangel på stor bokstav, komma, ordelingsfeil (sommer ferie) og ferig, igjenn er rettskriving?? Da bør du ta deg et norskkurs du også"

Du skriver feil selv, jo! Det skal være mellomrom etter kolon, orddelingsfeil skrives med to "d" og du mangler punktum på slutten av setningen din.

*ert ert*

Kanskje M.Angelica ikke er norsklærer? :)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg skrev "litt av hvert" i gåseøyne, og med det mente jeg å antyde at nåløyet for å komme inn der ikke er/var så veldig trangt, for å si det sånn.

Det har du rett i:

http://solan.uio.no/studier?ord=l%E6rer&fraliste

Scroll litt nedover.

Mange av stedene er studiet åpent eller alle kommer inne. Kravene er ikke spesiellt høye med andre ord.

Skrevet

Ok, skjønner.

Er det flere foreldre som mener å oppfatte dette som et problem?

I såfall ville jeg tatt meg en prat med rektor, eller hva det nå heter. Rektor er jo den som skal ivareta kvaliteten på skolen. Og som bruker kan du benytte din rett til å klage på kvaliteten. Spør om skolen driver noe form for faglig vurdering av lærerne......og hør hva han sier.;-)

He-he, dette ber du om: vi klaget aldri til rektor fordi vår sønn i en alder av 9 år skrev prikkfritt norsk, mye bedre enn læreren! Men andre hadde større problemer...

Gjest M.Angelica
Skrevet

*ert ert*

Flaks at jeg ikke er norsklærer. :P

Gjest blandaball
Skrevet

RETT norsk skrev jeg!!

Mener du:mangel på stor bokstav, komma, ordelingsfeil (sommer ferie) og ferig, igjenn er rettskriving?? Da bør du ta deg et norskkurs du også

Jeg er snart kommet igjennom utdanningen min, så jeg klager ikke. Og jeg bryr meg ikke så mye om at andre gjør det heller. Heldigvis møter jeg ikke mange av ditt kaliber på min vei.

Er du fremdeles usikker på hva en lærerstudent skal lære, kan du ta en titt på rammeplan.

http://www.odin.dep.no/archive/ufdvedlegg/01/04/2Ramm012.pdf

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg er snart kommet igjennom utdanningen min, så jeg klager ikke. Og jeg bryr meg ikke så mye om at andre gjør det heller. Heldigvis møter jeg ikke mange av ditt kaliber på min vei.

Er du fremdeles usikker på hva en lærerstudent skal lære, kan du ta en titt på rammeplan.

http://www.odin.dep.no/archive/ufdvedlegg/01/04/2Ramm012.pdf

"Heldigvis møter jeg ikke mange av ditt kaliber på min vei."

Hva mener du? Mener du at du ikke har møtt på noen som bryr seg om læreren kan rettskriving?

Hvor kom utdanningen din inn i bildet??

Gjest blandaball
Skrevet

"Heldigvis møter jeg ikke mange av ditt kaliber på min vei."

Hva mener du? Mener du at du ikke har møtt på noen som bryr seg om læreren kan rettskriving?

Hvor kom utdanningen din inn i bildet??

- M.Angelica

Der kom utdanningen min inn! Leste du rammeplan? Side 27.

Gjest M.Angelica
Skrevet

- M.Angelica

Der kom utdanningen min inn! Leste du rammeplan? Side 27.

*Ler*

Gjest Vært borti mange lærere med rettskrivningsfeil
Skrevet

Herrejesus, så usaklig!

Har jo ikke det minste problem med å forstå hva Cillimor uttrykker.

Selv er jeg snart journalist, men jeg skriver da ikke alltid ordrett. Det er det andre som tar seg av.

Samme hva jeg skriver i en sak, er det alltid noen som ville skrevet det på en annen måte. Det samme skjer om man velger å si noe i en forsamling. Så er det alltid noen andre som mener de kan si det bedre.

Både skrift og talespråk har endret seg mye de siste åra. Hallo! har dere ikke sms?

Og at "hva som helst kommer inn på lærerhøgskolen" idag. Den er drøy!

Faktisk er det ikke slik i dag. Og ikke på journalisthøgskolen heller ;-)

God ferie Cillimor. Selv skal jeg i "ilden" på torsdag.

Det er da ikke sms-språk en norsklærer skal stå og lære bort, uansett hvor mye språket har forandret seg!

En mattelærer kan ikke stå og lære bort feil matte, en historielærer kan ikke stå og si ting om historien som er feil. Derfor mener jeg at en norsklærer heller ikke skal stå og lære bort feil norsk, dvs. gjøre rettskrivningsfeil osv.

Gjest Oj då
Skrevet

allmennlærer 1.året ferig, 3 igjenn.

Ojsann det var bra det ikke var norsk skriftlig du var oppe i, ser ut til at det ikke ville gått så bra det heller.

Gjest journalist - med erfaring
Skrevet

Herrejesus, så usaklig!

Selv er jeg snart journalist, men jeg skriver da ikke alltid ordrett. Det er det andre som tar seg av.

Samme hva jeg skriver i en sak, er det alltid noen som ville skrevet det på en annen måte. Det samme skjer om man velger å si noe i en forsamling. Så er det alltid noen andre som mener de kan si det bedre.

Både skrift og talespråk har endret seg mye de siste åra. Hallo! har dere ikke sms?

"Selv er jeg snart journalist, men jeg skriver da ikke alltid ordrett. Det er det andre som tar seg av.

"

Hvis du skal jobbe som skrivende journalist, bør du regne med å måtte ta ansvar for egen rettskriving. Da er språket ditt fremste redskap, og det bør du således beherske. Det er ditt navn som står på det ferdige produktet.

Dessuten er det lenge siden korrekturlesere ble prioritert i redaksjonene.

For øvrig bør man kunne forvente at en norsklærer behersker elementære rettskrivingsregler.

PS: Jeg regner med at du mener "feilfritt" når du skriver "ordrett"?

Skrevet

Herrejesus, så usaklig!

"Selv er jeg snart journalist, men jeg skriver da ikke alltid ordrett. Det er det andre som tar seg av.

"

Hvis du skal jobbe som skrivende journalist, bør du regne med å måtte ta ansvar for egen rettskriving. Da er språket ditt fremste redskap, og det bør du således beherske. Det er ditt navn som står på det ferdige produktet.

For øvrig bør man kunne forvente at en norsklærer behersker elementære rettskrivingsregler.

Gjest blandaball
Skrevet

"

Jeg tar ansvar for eget arbeid ja.

Og du behøver ikke trykke to ganger. Jeg har sett deg!

Jeg mente ordrett!

Skrevet

Jeg tar ansvar for eget arbeid ja.

Og du behøver ikke trykke to ganger. Jeg har sett deg!

Jeg mente ordrett!

Javel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...