Gå til innhold

Sysprøsmål, avansert (?!)?)

Anbefalte innlegg

Gjest dum sypike
Skrevet

Når en bukse 'skjærer' seg opp i skrittet, hvilken del av buksa er for liten da? Er det sømmen som "binder sammen" høyre og venstre buksehalvdel? Altså sømmen fra magen og ned/rundt/opp til ryggen?

Eller sømmen fra nederst på det ene buksebenet, opp i skrittet/ned igjen? For lite stoff i den buen på hver buksehalvdel, som er skåret for snøtt? Så avtanden fra livet og ned til skrittet blir for kort. Dvs. at abstanden ned til bakken blir for lang... vasnkelig å forklare!

Men det er jo to sømmer som møtes i skrittet. Hvilken av dem er det man må øke stoffet i?

Hjeeeeeeeeelp, noen som forstår, og kan gi råd?

Skrevet

Nå måtte jeg tenke... Det høres ut som om det er for lite plass til rumpa, dvs. for lite stoff / for liten bue på snittet hvis du ser deg selv fra siden, evt. kombinert med at buksa er for lav i livet. Tror altså du må tenke søm/stoffmengde fra midt bak til start gylf.

Skrevet

Nå måtte jeg tenke... Det høres ut som om det er for lite plass til rumpa, dvs. for lite stoff / for liten bue på snittet hvis du ser deg selv fra siden, evt. kombinert med at buksa er for lav i livet. Tror altså du må tenke søm/stoffmengde fra midt bak til start gylf.

Ja, det var et avansert spørsmål. Jeg støtter Cumbria. I tillegg tror jeg du får samme gnage-effekt dersom snittet ikke passer til kroppen, at buksa henger fast på feil sted og dermed kryper oppover.

Gjest dum sypike
Skrevet

uff, så komplisert.... Men hvis jeg forstår deg rett:

Når jeg skal legge ut en sånn bukse: Da er det sømmen fra midt bak til gylfen jeg skal ta fatt på: Øke stoffmengden ved å bruke sømmonnet (det er litt å ta av).

Og IKKE bry meg om å øke stoffmengden på den sømmen som går fra nederst på beina/opp i skrittet/ned på det andre beinet.

Hvis vi altså ser på disse sømmene som et slags veikryss, med to veier som møtes i et kryss. (herregud!!??)

Riktig?? (takk for hjelp!!)

Gjest dum sypike
Skrevet

Ja, det var et avansert spørsmål. Jeg støtter Cumbria. I tillegg tror jeg du får samme gnage-effekt dersom snittet ikke passer til kroppen, at buksa henger fast på feil sted og dermed kryper oppover.

Ja det har du helt sikert rett i. Jeg tror ikke buksa kryper opp.

Hvis du leser svaret jeg skrev til Cumbria, kan du jo bedømme om jeg har skjønt det eller ikke??

Skjønner ikke hvorfor noen bukser er slik. Det er 10 år siden jeg hadde dette problemet. (Dette er en "unntaks-bukse". Kjøpt på lagersalg)

Dessuten har jeg alltid lurt på det når jeg har sydd selv, da. Så veldig nyttig å få oppklart dette!! :))

Veldig takknemlig! :)

Skrevet

uff, så komplisert.... Men hvis jeg forstår deg rett:

Når jeg skal legge ut en sånn bukse: Da er det sømmen fra midt bak til gylfen jeg skal ta fatt på: Øke stoffmengden ved å bruke sømmonnet (det er litt å ta av).

Og IKKE bry meg om å øke stoffmengden på den sømmen som går fra nederst på beina/opp i skrittet/ned på det andre beinet.

Hvis vi altså ser på disse sømmene som et slags veikryss, med to veier som møtes i et kryss. (herregud!!??)

Riktig?? (takk for hjelp!!)

Det høres riktig ut. Hvis du i tillegg kan "sy beina sammen litt lenger ned" skulle det hjelpe. Altså med det mener jeg å ikke la innersømmen på beina gå like langt opp som før, hvis det er rom for det. Skal se du ender opp med en "sæggebukse" :o)

Gjest dum sypike
Skrevet

Det høres riktig ut. Hvis du i tillegg kan "sy beina sammen litt lenger ned" skulle det hjelpe. Altså med det mener jeg å ikke la innersømmen på beina gå like langt opp som før, hvis det er rom for det. Skal se du ender opp med en "sæggebukse" :o)

Hehe, jeg vil ikke sægge! Men en sydame fortalte meg en gang hvilken av disse to sømmene som 'gjaldt'. Du forelslår begge, og i grunnen er jeg enig med deg. Jo mer stoff, jo lettere kan man puste. Det er ikke nok stoff til å sægge uansett! Takker og bukker!!

Først rumpesøm, så beinsøm!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...