skorpionfisken Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Min 16-åring skal være alene hjemme for første gang i helgen. En slags test kanskje, på om han er flink (jeg vet at han er det). Vi rømmer byen, han skal på Mandelakonsert. Men så har han også i år fått seg sommerjobb (jippi). I fjor når han jobbet var vi mer eller mindre hjemme. Vi overnatta ikke borte selv om vi hadde gode dagsturer. I helgene var han med på tur. I år stiller det seg litt annerledes. Vi skal reise laaangt vekk. Han blir potensielt hjemme alene i opptil 2 uker. Kanskje litt kortere. Han har en tante i byen som kan stikke innom titt og ofte, men hun skal i utgangspunktet ikke bo hos ham. Han skal heller ikke bo hos henne. Arbeidsplassen hans er omtrent rett ut døra der vi bor, mens om han bor hos tante så blir reiseviene på over en halv time hver vei. Han insisterer på at det skal gå greit. Men det er bare det at vi er så langt unna om det ikke gjør det. Han begynner på videregående til høsten og trenger virkelig de pengene, ellers er alternativet at han blir med oss. Jeg mener han skal få være hjemme. Hadde det vært helt opp til pappan ville han måttet jobbe bare halve sommeren og tilbringt litt ferie sammen med ham også, og kutte ut ikke bare 2 men 4 ukers jobbing av 8 mulige. Det siste er ikke aktuelt med mindre pappan betaler ham full lønn for å droppe to uker ekstra. 0 Siter
Velouria Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Det er klart en 16 åring klarer å være alene hjemme, dette fikser han som ingenting! God tur! 0 Siter
serendipity Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 De felste 16- åringer er i fullt stand til både jobbe og være alene :-) Fornuftig guttunge ;-) 0 Siter
Speak Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Dersom han er normalt oppegående 16-åring så burde dette gå greit. Men jeg tror jeg ville avtalt med tanta å stikke innom uanmelt noen ganger. (For å forsikre seg om at det ikke var full fest og at han tok vare på huset) 0 Siter
Gjest sonny&cher Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Det skulle vel gå fint? Mange 16-åringer bor jo aleine på hybel. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Det samme skjer her til helgen. Første gang datteren skal være hjemme alene, også 16 år. Skal opp i muntlig tirsdag til uka og MÅ jo ha hele helgen til å jobbe. De skal opp i gruppe. Får greie på hva de kommer opp i fredag. En gang må jo være den første og jeg allierer meg med storebror som bor noen minutters biltur unna og event. en nabo om hun er hjemme. Går nok bra hos oss begge får vi håpe, skorpionfisken. God tur! 0 Siter
nyca Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Hei ;o) Jeg fyller 24 i år, og er vel det man strengt tatt kan kalle voksen? Måneden jeg fylte 16 var jeg alene hjemme første gang over lengre tid. Det var da 4 uker, hvor mine foreldre var på ferie. Jeg fikk tilbud om å være med, men i og med jeg hadde hest og hund så ville jeg være hjemme med dyra. Dette gikk knirkefritt, jeg var mer pliktoppfyllende enn vanlig med tanke på skolen, fordi jeg skulle bevise at jeg kunne... Og alt annet gikk kjempe bra! Jeg storkoste meg, hadde jevnlig telefonkontakt med mor og far, og de storkoste seg også. Men man må jo selvsagt se ungdommene litt an. Er det frisk og oppvakt ungdom så må de jo en gang få prøve seg!! Lykke til! 0 Siter
Gjest Flystripa Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Du virker jo ikke helt borti natta fjern sjøl, heller, så jeg er sikker på at 16-åringen din er ganske fornuftig av seg ;o) Det jeg ville bekymret meg over, er hvor raskt en evt. hjemmefest kan komme ut av kontroll (rykter om at man er hjemme alene sprer seg fort via sms, etc). Han klarer sikkert å lage både mat, vaske klær osv. Dette går nok bra, la gutten få prøve seg! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Det går helt sikkert bra. =) For å berolige; sønnen din høres fornuftig ut han. Selv var jeg hjemme alene lenge før jeg ble 16. Da jeg var 16 bodde de fleste av vennene mine på hybel, langt fra foreldrene. Det gikk helt fint =) 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Du kjenner gutten best selv, og ettersom du virker reflektert nok, tror jeg du kan stole på din egen vurdering. For sikkerhets skyld bør du avtale med tante at hun stikker innom med ujevne mellomrom, og evt snakke med noen naboer du stoler på slik at de vet at han er hjemme alene. Det kan være en trygghet for ham også, at han vet hvor han kan henvende seg om det skulle oppstå noe han trenger hjelp til. Jeg var hjemme alene i to -fire dager av gangen da jeg var på den alderen, og det gikk veldig fint. Jeg storkoste meg både med friheten og ansvaret. Rydding ble det av og til så som så med, men jeg tok alltid et skippertak før foreldrene mine kom hjem. Når jeg tenker meg om, rydder jeg fremdeles etter skippertaksmetoden, så det har ikke nødvendigvis noe med tenårene å gjøre. ;o) 0 Siter
flisa Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Jeg bodde for meg sjøl på den alderen og mener å huske at jeg klarte å både fø meg, legge meg og stå opp til riktig tid 0 Siter
mrxx Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Det er ikke noe problem. Svært mange som i den alderen som bor på hybel i et helt skoleår og de klarer seg da bra. Jeg har leid ut hybler til mange 16 åringer og de klarer seg utmerket. De er riktignok noen rotehuer, men utover det går det så fint så. 0 Siter
Gjest kizi Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Hei ;o) Jeg fyller 24 i år, og er vel det man strengt tatt kan kalle voksen? Måneden jeg fylte 16 var jeg alene hjemme første gang over lengre tid. Det var da 4 uker, hvor mine foreldre var på ferie. Jeg fikk tilbud om å være med, men i og med jeg hadde hest og hund så ville jeg være hjemme med dyra. Dette gikk knirkefritt, jeg var mer pliktoppfyllende enn vanlig med tanke på skolen, fordi jeg skulle bevise at jeg kunne... Og alt annet gikk kjempe bra! Jeg storkoste meg, hadde jevnlig telefonkontakt med mor og far, og de storkoste seg også. Men man må jo selvsagt se ungdommene litt an. Er det frisk og oppvakt ungdom så må de jo en gang få prøve seg!! Lykke til! Sønnen min var hjemme alene i 1 uke da han var 16 år. Jeg viste jeg kunne stole på han, og det gikk kjempegreit. Naboene hadde et vist øye med han, hvis det skulle være noe. Datteren min derimot som nå er 18 år, kan jeg ikke ha hjemme alene, hun har bevist meg flere ganger at hun ikke er til å stole på, og det er svært synd. Du kjenner til barn best, og magefølelsen er som regel rett. 0 Siter
Gjest modific Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Det går nok bra, men du kjenner ham best. Jeg flytta på hybel når jeg var 16 år, hadde ingen problem med det.Kjekt å få litt ansvar. 0 Siter
Reg@l Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Det går helt sikkert kjempefint. Var alene hjemme selv da jeg var 16, det gikk helt fint det. Vasket klær og lagde mat og klarte meg bra. Men det var greit å vite at jeg hadde besteforeldrene mine 5 minutter unna hvis det skulle være noe, greit å ha litt kontroll. Men det klarer sikkert tanta fint :-) 0 Siter
Gjest Hadde ikke gjort det.. Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Det er klart en 16 åring klarer å være alene hjemme, dette fikser han som ingenting! God tur! Vel alle er jo veldig positive til at en 16 åring som vanligvis ikke er vant med å bo alene, plutselig skal bo alene i 2 uker. Jeg hadde nok ikke gjort det, men det spørs jo hvor man bor også. Vi bodde midt i Oslo, og det er ikke det at jeg ikke stolte på sønnen min, men det er de andre som kommer på døra etter sms-rykte om alene hjemme fest, jeg bekymrer meg for.. Kan bare gi noen eksempler ; En i klassen hans fikk være hjemme en helg alene da han var 16 år. Han skulle bare ha de nærmeste kameratene på besøk. Utover kvelden kom det fler og fler, sms-ryktene svirret om at en var alene hjemme. Det kom plutselig en hel gjeng som han ikke kjente en gang, og truet han hvis de ikke fikk komme inn. Det hele endte med, innbrudd fra andre siden av huset, og de stjal og ødela verdier for over 30.000,- Det sørgelige var jo at gutten som var hjemme var jo en veldig fornuftig gutt egentlig, men alene uten voksne hadde han ikke herredømme over situasjonen. Et annet grusomt eksempel; Foreldrene til Dereka skulle la henne få være hjemme alene en helg for første gang. De skulle til Hemsedal, men hun ville være hjemme og fikk til slutt lov. Hun var flink hun også men helgen endte med at hun ble drept. Jeg synes ikke 16 åringer i dag bør få være alene. Tidene har forandret seg, det er ikke lenger like trygt som det var før. Man kan ikke sammenligne med at man flyttet hjemmefra selv som 16 åring, da og nå er veldig forandret og det er kanskje lurt å ta hensyn til. 0 Siter
Velouria Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Vel alle er jo veldig positive til at en 16 åring som vanligvis ikke er vant med å bo alene, plutselig skal bo alene i 2 uker. Jeg hadde nok ikke gjort det, men det spørs jo hvor man bor også. Vi bodde midt i Oslo, og det er ikke det at jeg ikke stolte på sønnen min, men det er de andre som kommer på døra etter sms-rykte om alene hjemme fest, jeg bekymrer meg for.. Kan bare gi noen eksempler ; En i klassen hans fikk være hjemme en helg alene da han var 16 år. Han skulle bare ha de nærmeste kameratene på besøk. Utover kvelden kom det fler og fler, sms-ryktene svirret om at en var alene hjemme. Det kom plutselig en hel gjeng som han ikke kjente en gang, og truet han hvis de ikke fikk komme inn. Det hele endte med, innbrudd fra andre siden av huset, og de stjal og ødela verdier for over 30.000,- Det sørgelige var jo at gutten som var hjemme var jo en veldig fornuftig gutt egentlig, men alene uten voksne hadde han ikke herredømme over situasjonen. Et annet grusomt eksempel; Foreldrene til Dereka skulle la henne få være hjemme alene en helg for første gang. De skulle til Hemsedal, men hun ville være hjemme og fikk til slutt lov. Hun var flink hun også men helgen endte med at hun ble drept. Jeg synes ikke 16 åringer i dag bør få være alene. Tidene har forandret seg, det er ikke lenger like trygt som det var før. Man kan ikke sammenligne med at man flyttet hjemmefra selv som 16 åring, da og nå er veldig forandret og det er kanskje lurt å ta hensyn til. Jeg regner ikke med at dette innlegget var spesielt myntet på meg? 0 Siter
Dorthe Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Vel alle er jo veldig positive til at en 16 åring som vanligvis ikke er vant med å bo alene, plutselig skal bo alene i 2 uker. Jeg hadde nok ikke gjort det, men det spørs jo hvor man bor også. Vi bodde midt i Oslo, og det er ikke det at jeg ikke stolte på sønnen min, men det er de andre som kommer på døra etter sms-rykte om alene hjemme fest, jeg bekymrer meg for.. Kan bare gi noen eksempler ; En i klassen hans fikk være hjemme en helg alene da han var 16 år. Han skulle bare ha de nærmeste kameratene på besøk. Utover kvelden kom det fler og fler, sms-ryktene svirret om at en var alene hjemme. Det kom plutselig en hel gjeng som han ikke kjente en gang, og truet han hvis de ikke fikk komme inn. Det hele endte med, innbrudd fra andre siden av huset, og de stjal og ødela verdier for over 30.000,- Det sørgelige var jo at gutten som var hjemme var jo en veldig fornuftig gutt egentlig, men alene uten voksne hadde han ikke herredømme over situasjonen. Et annet grusomt eksempel; Foreldrene til Dereka skulle la henne få være hjemme alene en helg for første gang. De skulle til Hemsedal, men hun ville være hjemme og fikk til slutt lov. Hun var flink hun også men helgen endte med at hun ble drept. Jeg synes ikke 16 åringer i dag bør få være alene. Tidene har forandret seg, det er ikke lenger like trygt som det var før. Man kan ikke sammenligne med at man flyttet hjemmefra selv som 16 åring, da og nå er veldig forandret og det er kanskje lurt å ta hensyn til. Det er ikke alltid man har valg da. Det er ikke alle som har barnevakt i ukesvis 0 Siter
asterix Skrevet 7. juni 2005 Skrevet 7. juni 2005 Vel alle er jo veldig positive til at en 16 åring som vanligvis ikke er vant med å bo alene, plutselig skal bo alene i 2 uker. Jeg hadde nok ikke gjort det, men det spørs jo hvor man bor også. Vi bodde midt i Oslo, og det er ikke det at jeg ikke stolte på sønnen min, men det er de andre som kommer på døra etter sms-rykte om alene hjemme fest, jeg bekymrer meg for.. Kan bare gi noen eksempler ; En i klassen hans fikk være hjemme en helg alene da han var 16 år. Han skulle bare ha de nærmeste kameratene på besøk. Utover kvelden kom det fler og fler, sms-ryktene svirret om at en var alene hjemme. Det kom plutselig en hel gjeng som han ikke kjente en gang, og truet han hvis de ikke fikk komme inn. Det hele endte med, innbrudd fra andre siden av huset, og de stjal og ødela verdier for over 30.000,- Det sørgelige var jo at gutten som var hjemme var jo en veldig fornuftig gutt egentlig, men alene uten voksne hadde han ikke herredømme over situasjonen. Et annet grusomt eksempel; Foreldrene til Dereka skulle la henne få være hjemme alene en helg for første gang. De skulle til Hemsedal, men hun ville være hjemme og fikk til slutt lov. Hun var flink hun også men helgen endte med at hun ble drept. Jeg synes ikke 16 åringer i dag bør få være alene. Tidene har forandret seg, det er ikke lenger like trygt som det var før. Man kan ikke sammenligne med at man flyttet hjemmefra selv som 16 åring, da og nå er veldig forandret og det er kanskje lurt å ta hensyn til. "Man kan ikke sammenligne med at man flyttet hjemmefra selv som 16 åring, da og nå er veldig forandret og det er kanskje lurt å ta hensyn til." Det er nå faktisk fortsatt slik i mange deler av landet(bl.a her hvor jeg bor) at 16-åringene må flytte på hybel når de begynner på videregående... Og det går helt utmerket for de aller, aller fleste. En kan da ikke behandle ungene som småbarn hele livet heller da. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 8. juni 2005 Forfatter Skrevet 8. juni 2005 Jeg, far og sønn er nå enige om at han får jobbe 7 uker i sommer, hvorav to uker er alene hjemme, men med uanmeldte hyggelige besøk av tante i tide og utide, samt at naboene til begge leilighetene er alarmerte. Han skal bo på internat fra høsten av, så vi må jo likevel snart se at han er selvstendig og klarer seg bra uten oss. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.