Gå til innhold

Tvangsmedisinering/NHD


Gjest Sria

Anbefalte innlegg

Jeg var tvangsinnlagt i en uke og ble tvangsmedisinert med sprøyte en gang fordi de var redde for at jeg skulle skade meg selv da jeg ga uttrykk for suicidale tanker.

1. Er det lov til å tvangsmedisinere i sånne tilfeller? Bør man ikke fotfølges i stedet? Kommer det av personalmangel? Jeg trodde man bare skulle tvangsmedisinere når man var til fare for andre og utangerende?

2. Blir man alltid tvangsmedisinert med sprøyte eller kan man få ta piller i stedet? Er dette for at man skal være sikker på at pasienten får i seg det han eller hun skal?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er lov å tvangsmedisinere. Det kan være en del av behandlingen helt uavhengig av hvor mye personale en har.

Dersom pasienten går med på å ta tabletter, kan dette selvsagt brukes. Noen ganger må en dog bruke sprøyte for å få rask nok effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...