Gå til innhold

dobbel så fort puls plutselig ved trening.

Anbefalte innlegg

Hei! Skrev til deg i fjor, men opplevde i dag nok en gang episode hvor jeg ved hard trening (jeg ledet en tung aerobick trening) følte at når jeg plutselig gjorde en rask knebøy fikk så trøkk på hjertet at det "løp løpsk". Ubehagelig skummelt og ekkelt.

tok a-ekg for et år siden som var grei.

Ble helt ut av meg og gikk på legevakt da dette var svært ubehagelig, ble redd for at det var hjerteflimmer.

måtte stoppe og "gå" pulsen ned og etter ti minutter var den vanlig rask igjen.

opplevde altså at den gikk sinnsyk fort liksom dobbelt så fort etter den knebøyen midt i aerobick hoppa.

Tok ekg: viser SR 85.

har kun opplevd dette i forbindelse med trening hvor det er veldig tungt. Ca fire g det siste året.

Legen skriver:Konferer med dr. rune ask overlege lovisenberg som mener dette sannsynlig ikke er noe farlig og er usikker på hvilke videre undersøkelser som evt gjøres for å se om dette likevel er arytmi.

han anbefaler fastlegen min å ringe dr erik ekker solberg idrettslege og evt utrede poliklinisk.

Hva kan dette være? er redd og redd for å få det igjen. redd for at det er evt tactyardi??? treningsavhengig dobbelslag??

han snakka noe om dette.

min far har atrieflimmer.

lenge til jeg fikk legetime hos fastlege og lurer på om du kunne sagt noe om dette?

bør jeg ikke trene, kan jeg leve som normalt og er dette dødelig? Kan jeg dø og få hjertesvikt når det holder på? har ikke opplevd hatt dette ved hvile, da bare vanlige ekstraslag.

får bare ikke ro og er redd jeg faller om neste gang..

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Jiipp.

Dette har sannsynligvis vært en form for det vi kaller "supraventrikulær tachycardi", som betyr en plutselig oppstått, rask hjerterytme (så godt som alltid svært regelmessig), utgående fra strukturer i den "øvre" delen av hjertet, d.v.s. fra forkammernivå. Frekvensen for slike rytmer kan variere fra ca. 120 til 250. En ellers sprek person med friskt hjerte tolererer dette bra over ganske lang tid, selv om den fysiske kapasiteten blir vesentlig redusert mens det hele står på. Vanligvis er dette en uskyldig form for rytmeforstyrrelse, og mange kan ha slike anfall ganske ofte, og med varierende lengde på anfallene.

Det er på grunnlag av det du forteller ikke mulig å si om det har vært en rytme utgående fra et senter i forkamrene, om det dreier seg om en ekstra ledningsbunt i hjertet (som endel av oss er født med), eller om det har vært en flimmer eller "flutter" i forkamrene. Å utrede dette på grunnlag av ett (eller er det to?) korte anfall er det neppe indikasjon for, forutsatt at alle rutineundersøkelser er i orden, d.v.s. vanlig klinisk status, EKG, evt. en ultralyd av hjertet. AEKG har du allerede fått tatt, og med din fysiske form er det neppe noe i veien med ditt hjerte rent pumpemessig.

Få din lege til å gå gjennom dette med deg. Det er neppe noen grunn til engstelse, og slike hjerterytmeforstyrrelser er så godt som alltid uskyldige, men kan være subjektivt skremmende og besværlige. Skulle dette bli et hyppig forekommende fenomèn, bør man forsøke å få registrert et anfall, og det er forskjellige måter å gjøre det på. De fleste EKG-undersøkelser med hjertet i normel rytme er som regel verdiløse med henblikk på å stille noen diagnose. Fortsett med idrettsaktiviteten din hvis det ovenfor nevnte er i orden.

Svar til Jiipp.

Dette har sannsynligvis vært en form for det vi kaller "supraventrikulær tachycardi", som betyr en plutselig oppstått, rask hjerterytme (så godt som alltid svært regelmessig), utgående fra strukturer i den "øvre" delen av hjertet, d.v.s. fra forkammernivå. Frekvensen for slike rytmer kan variere fra ca. 120 til 250. En ellers sprek person med friskt hjerte tolererer dette bra over ganske lang tid, selv om den fysiske kapasiteten blir vesentlig redusert mens det hele står på. Vanligvis er dette en uskyldig form for rytmeforstyrrelse, og mange kan ha slike anfall ganske ofte, og med varierende lengde på anfallene.

Det er på grunnlag av det du forteller ikke mulig å si om det har vært en rytme utgående fra et senter i forkamrene, om det dreier seg om en ekstra ledningsbunt i hjertet (som endel av oss er født med), eller om det har vært en flimmer eller "flutter" i forkamrene. Å utrede dette på grunnlag av ett (eller er det to?) korte anfall er det neppe indikasjon for, forutsatt at alle rutineundersøkelser er i orden, d.v.s. vanlig klinisk status, EKG, evt. en ultralyd av hjertet. AEKG har du allerede fått tatt, og med din fysiske form er det neppe noe i veien med ditt hjerte rent pumpemessig.

Få din lege til å gå gjennom dette med deg. Det er neppe noen grunn til engstelse, og slike hjerterytmeforstyrrelser er så godt som alltid uskyldige, men kan være subjektivt skremmende og besværlige. Skulle dette bli et hyppig forekommende fenomèn, bør man forsøke å få registrert et anfall, og det er forskjellige måter å gjøre det på. De fleste EKG-undersøkelser med hjertet i normel rytme er som regel verdiløse med henblikk på å stille noen diagnose. Fortsett med idrettsaktiviteten din hvis det ovenfor nevnte er i orden.

takk. Jeg ble enigmed legen min og tenke at jeg har et friskt hjerte og at jeg må slutte å tenke på disse tingene. godt å høre det. vi lever og lever og må fortsette med det uten å bekymre oss for alt som kan ta livet av en og alt som kanskje er farlig...

GOD SOMMER!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...