Gå til innhold

Rett til helgefri før ferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man jobber turnus med helgevakter, og skal ha ferie, har man da rett til fri helgen før ferieuka hvis det er jobbehelg? (Altså at man kan dra på ferie lørdag morgen istedet for mandag morgen? Eller når ferieuka slutter med jobbehelg, har man da rett på fri den helgen?

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Med mindre du spesifikt har bedt om fri denne helgen, har du selvfølgelig ikke fri.

Skrevet

Sliter med dette som faan selv akkurat nå....og fikk beskjed av forbundet at:

Hvis du har jobbehelg før ferien skal du ha fri på søndagen...dette fordi den dagen du har fri i uka etter jobbe helg er en kompensjasjonsdag for den søndagen, og siden du har ferie den ukedagen, skal du heller ikke jobbe søndagen.....

Har du jobbehelg siste helgen i ferien (som er mitt tilfelle) kan de kreve at du jobber søndagen pa fridagen i påfølgende uke..

MEN...dette var ifølge forbundet svært skjeldent at arbeidsgiver gjorde....SÅKLART jeg klarte å finne en som er så lite oki at hun gjør det...Ennå bedre at jeg fikk beskjeden først nå....og har bestilt ferietur...med hjemkomst søndag kveld....

:-((

Skrevet

Nei, i prinsippet har du ikke rett på dette. Har du jobbehelg før ferien, kommer det bare an på hvor velvillig innstilt sjefen din er.

I prinsippet KAN arbeidsgiver kreve at du skal jobbe siste søndagen i slutten av ferien f.eks. Det har å gjøre med ferieloven, som sier at feriedagene telles på virkedagene. Men jeg har aldri støtt på eller hørt om noen arbeidsgiver som har vært så firkantet.

Skrevet

Nei, i prinsippet har du ikke rett på dette. Har du jobbehelg før ferien, kommer det bare an på hvor velvillig innstilt sjefen din er.

I prinsippet KAN arbeidsgiver kreve at du skal jobbe siste søndagen i slutten av ferien f.eks. Det har å gjøre med ferieloven, som sier at feriedagene telles på virkedagene. Men jeg har aldri støtt på eller hørt om noen arbeidsgiver som har vært så firkantet.

*rekker opp hånden......JEG fant den ENE*........*arg*

Men du...vet du om ferieloven sier noe om hvor lang tid i forveien man skal få beskjed om dette??...Fikk beskjed i mai at jeg fikk innvilget de ukene jeg ba om...igår fortalte hun at jeg måtte jobbe den søndagen......og jeg som ikke har avbestillingsgebyr..:-((

Skrevet

Dersom arbeidsuka di er lagt opp slik at mandag er først dag i turnusen så kan du nok ikke kreve fri bare etter ferieloven. Men sjekk med tillitsvalgt, ofte er det bestemmelser i avtalene som er mye bedre enn loven i slike tilfeller.

Annonse

Skrevet

Men du...vet du om ferieloven sier noe om hvor lang tid i forveien man skal få beskjed om dette??...Fikk beskjed i mai at jeg fikk innvilget de ukene jeg ba om...igår fortalte hun at jeg måtte jobbe den søndagen......og jeg som ikke har avbestillingsgebyr..:-((

Shit...

Trodde ikke dette var noe som ble praktisert i noen særlig grad..

Du har jo krav på å bli underrettet om ferien 2 måneder før. Så hvis du ble det, tror jeg ikke du har stort å stille opp med dessverre.. Har du noen mulighet til å få avspasere?

Skrevet

Du får ikke byttet vakt med noen da? Frist dem med noen ekstra hundringser så ordner det seg nok.

Skrevet

Bergen kommune er så kjip, ja.

Skrevet

Bergen kommune er så kjip, ja.

Det er jo mennesker som tolker reglene, så her er det vel en kjip avdelingsleder vil jeg tro? Kan vanskelig tenke meg at kommunen har bestemt at folk med jobbehelg før ferie ikke skal få fri da?

Skrevet

Ferieloven sier at du SKAL ha beskjed om utlagt ferie (med nøyaktige datoer fra begynnelse og slutt) innen 1. april.

Det er forøvrig arbeidsgivers styringsrett som tilsier NÅR i sommerferieperioden du får ferie. Du har krav på et antall virkedager (husker ikke hvor mange) sammenhengende innenfor tidsrommet 1.juni - 31.september.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Du har ikke rett på fri, men du skal ikke ha seinvakt dagen før du går ut i ferie. Altså kan du kreve å få den byttet til en tidligvakt.

Gjest minisjefa.
Skrevet

Sliter med dette som faan selv akkurat nå....og fikk beskjed av forbundet at:

Hvis du har jobbehelg før ferien skal du ha fri på søndagen...dette fordi den dagen du har fri i uka etter jobbe helg er en kompensjasjonsdag for den søndagen, og siden du har ferie den ukedagen, skal du heller ikke jobbe søndagen.....

Har du jobbehelg siste helgen i ferien (som er mitt tilfelle) kan de kreve at du jobber søndagen pa fridagen i påfølgende uke..

MEN...dette var ifølge forbundet svært skjeldent at arbeidsgiver gjorde....SÅKLART jeg klarte å finne en som er så lite oki at hun gjør det...Ennå bedre at jeg fikk beskjeden først nå....og har bestilt ferietur...med hjemkomst søndag kveld....

:-((

Der min mann jobber er dem akkurat så kjipe som de kan være. Så han må tilbake på jobb søndag kveld. Møkkasjef.

Her hvor jeg jobber- og bestemmer vil jeg ikke gjennomføre det sånn. Ok, koster kanskje noen ekstra kr til innleie, men du verden for noen fornøyde ansatte jeg får hjem fra ferie også da.

Men det hender jeg må minne dem på at det er jeg som er grei, og at dette ikke er et krav de har. De glemmer fort nemlig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...