Gjest sykepleier Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Kvinne som er arvelig belastet med hjerte/kar sykdom på begge sider. Blant mennene på farsiden hjerteinfarkt/angina pectoris ca 50-60 års alder.Far død av hjerneblødning 56 år gml. Mor by-pass opr. 67 år gml. Høyt kolesterol hos hennes søsken, men kun henne med hjertesykdom. Har selv høyt kolesterol, og bruker Zocor 40 mg/dag. Har også svært høye verdier av Lpa (ca 1800ie) Jeg er nå kommet i overgangsalderen, og blodfettverdiene har steget. Begynte med Evorel 25 mg plaster og Progesteron 10 mg 14dg/mnd for ca 2 mnd. siden. Da høye verdier av Lpa disponeer for blodpropp,lurer jeg på om dette egentlig er så lurt likevel? Har ingen bivirkninger av behandlingen. Jeg har en god del plager med eksreasystoler og hurtig puls. Det skal svært lite belstning til både av psykisk og fysisk art for hjerterytmen gjør "krumspring" med varighet på 5-10 min. Ekstrasystoler;- enkle,- bigemi, -trigemi, så kan rytmen rase i vei -så tilbake til ex.syst osv. Noen ganger kjenner jeg også trykk /press midt i brystet og opp mot halsen i forbindelse med dette.Jeg har ingen smerter,- men jeg blir kjemperedd! Jeg har fått utført ablasjon 2 ganger(sist i juni1999) pga WPW syndrom som jeg ikke kjente sympomer på før rundt 40 års alder. Jeg har tatt hjertscinigrafi og arbeids-EKG med neg resultet.Det var noen ST-forandringer, men ble fortalt at det var normalt for kvinner på min alder. Jeg klarer ikke slå meg med til ro med at det ikke er noe galt, føler at symtomene ikke er normalvariasjoner. Jeg vet at disse kvinnehjertene ikke er så lett å finne ut av, samtidig som at jeg føler at jeg blir oppfattet som noe "hysterisk" av legen min. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18722-arvelig-hyperlipidemi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Svar til Sykepleier. For å gjøre et potensielt omfattende svar kort : du har en risikoprofil for utvikling av koronar hjertesykdom som kan virke betenkelig, med stor familiær belastning og hyperlipidaemi. Dine rel. små plager med rytmeforstyrrelser kan være symptom på det samme, men kan med letthet relateres til det faktum at du har fått utført ablasjon (x 2). Ta kontakt med Lipidklinikken ved RH eller Klinikk for ofrebyggende medisin ved Ullevål sykehus og be om opplegg for behandling og kontroll av dine blodlipider. Tester på myocardial blodforsyning hos kvinner er ikke lett, og har en sensitivitet i beste fall på 75-80 %, ofte mindre. Det gjelder såvel scintigrafi som vanlig arbeids-EKG. Det betyr at et ikke lite antall tester er falsk negative. Det press og trykk du av og til kjenneropp mot halsen vil man kunne mistenke for å være koronart utløst, og jeg vil anbefale deg å få situasjonen revurdert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18722-arvelig-hyperlipidemi/#findComment-86573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.