Gå til innhold

Når er St.Hans??

Anbefalte innlegg

Gjest Vanity
Skrevet

Noen sier at det er torsdag 23. juni mens andre (pluss i mine kalendre) står det at det er fredag 24. juni??

Hva stemmer? Og varierer datoen til St.Hans fra år til år??

Skrevet

23. juni er St.Hans-aften, 24. er St.Hans-dagen.

Datoene er faste, og det er kvelden 23. som det er vanlig å feire, så vidt jeg vet.

Gjest Vanity
Skrevet

23. juni er St.Hans-aften, 24. er St.Hans-dagen.

Datoene er faste, og det er kvelden 23. som det er vanlig å feire, så vidt jeg vet.

Ok, tusen takk! :-)

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Du fester den 23 og sover den 24. Dette er ikke en beveglig "helligdag".

Skrevet

Ok, tusen takk! :-)

Værsågod.

Og ingen av dagene er helligdag/fridag.

Skrevet

Værsågod.

Og ingen av dagene er helligdag/fridag.

Er ikke 24. juni fridag i Vestfold, tro?

Synes jeg husker det, men er ikke skråsikker.

Skrevet

Det vet jeg ikke noe om. Jeg trodde det var vanlig arbeidsdag.

fei1365380229
Skrevet

Nei, det er ikke fridag lenger. Noen tar fortsatt fra og barnehagen stenger kl. 12 den 23.juni og er stengt den 24.juni - og dette er kommunal barnehage :(

Gjest josefine 1
Skrevet

Jeg er enig med deg "mettewa", tror de sørligste fylkene våre har fri St.Hans-dagen ja.

Skrevet

Jeg er enig med deg "mettewa", tror de sørligste fylkene våre har fri St.Hans-dagen ja.

Atså at butikker og kontorer og alt er stengt?

fei1365380229
Skrevet

De fleste butikkene er åpne, alle private kontorer er åpne, en del kommunale kontorer og barnehager er stengt.

Irriterer meg grenseløst, enten får alle ha fri eller så får det være en arbeidsdag. Var fri inntil for 3 år siden, men så startet det største kjøpesenteret her i byen å holde åpent og så fulgte de fleste andre etter :(

thuva1365380402
Skrevet

Nei, det er ikke fridag lenger. Noen tar fortsatt fra og barnehagen stenger kl. 12 den 23.juni og er stengt den 24.juni - og dette er kommunal barnehage :(

Jo, i Sandefjord er det fremdeles fri 24. juni for de fleste bedrifter og butikker. Dette har vært veldig diskutert ettersom Sandefjord har prøvd å flytte St. Hansfeiringen til nærmeste lørdag (som de gjør i Sverige). Men det ble et skikkelig ramaskrik, for de som har fri 24. juni vil ikke miste denne fridagen sin. Så feiringa er fremdeles 23. juni også i Sandefjord.

Gjest josefine 1
Skrevet

Jepp

Skrevet

Vi (vestlandet) har aldri hatt fri 24.06., iallfall ikke de siste 30 årene. I Finland feirer de forresten i weekenden hvert år.

fei1365380229
Skrevet

Jo, i Sandefjord er det fremdeles fri 24. juni for de fleste bedrifter og butikker. Dette har vært veldig diskutert ettersom Sandefjord har prøvd å flytte St. Hansfeiringen til nærmeste lørdag (som de gjør i Sverige). Men det ble et skikkelig ramaskrik, for de som har fri 24. juni vil ikke miste denne fridagen sin. Så feiringa er fremdeles 23. juni også i Sandefjord.

Heldige dere. Her feires det 23.juni og så er det på jobben dagen etter.

Det er den f...... Sten & Strøm som begynte med å holde åpent 24.juni og så følte mange at de måtte følge opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...