Gå til innhold

Leier hus og lurer på om vi skal leie kjellerleilighet...

Anbefalte innlegg

Gjest takk for råd
Skrevet

Vi leier altså et hus, men det leier vi av familien min. De bor også tett på oss. Nå lurer jeg på om vi heller skulle leid en leilighet (det ville blitt likt i utgifter, men med mye mindre plass inne og ute). Mannen min begynner å få nok av å bo så tett på familien min. Jeg irriterer meg også ofte men føler en tilknytning til stedet. Vi ønsker å kjøpe eget hus, men det har vi ikke råd til enda. Vi har barn, så vi må i så fall leie en leilighet med to soverom. Hva ville dere gjort?

Gjest takk for råd
Skrevet

Hvorfor kjellerleilighet?

Eller annen leilighet.. Men det er helst kjellerleiligheter som blir leid ut her.

mil1365380270
Skrevet

Skjønner mannen din godt. Men det blir stooor overgang å presse seg inn i en leilighet, når man er vant til hus. Også får dere naboer å ta hensyn til. Har bodd i kjellerleilighet en gang, og det vil jeg ikke mer. Føles fort litt innstengt.

Gjest takk for råd
Skrevet

Skjønner mannen din godt. Men det blir stooor overgang å presse seg inn i en leilighet, når man er vant til hus. Også får dere naboer å ta hensyn til. Har bodd i kjellerleilighet en gang, og det vil jeg ikke mer. Føles fort litt innstengt.

Ja, det var det... Jeg er vant til å ha god plass, og jeg trenger også ro (pga migrene). Jeg er veldig var for lyder, så da kan det være vanskelig om vi bor i et hus der man hører naboene. Men mannen min snakket plutselig en dag om å flytte til en annen kant av landet, og det ønsker ikke jeg! Han ønsker å kjøpe hus, men det har vi ikke råd til her.

Gjest hva med å kjøpe hus selv
Skrevet

Da kan det jo hende at dere som bor i denne kjellerleiligheten går hverandre på nervene ....når det blir mye mindre plass å tumle på.

Har dere tenkt å leie i all fremtid ? Kanskje dere heller skal se dere om etter noe eget, betale inn på et lån istedenfor å betale på noe dere aldri vil eie ?

Går det ikke an å snakke med disse slektningene dine om problemet da ?

mil1365380270
Skrevet

Ja, det var det... Jeg er vant til å ha god plass, og jeg trenger også ro (pga migrene). Jeg er veldig var for lyder, så da kan det være vanskelig om vi bor i et hus der man hører naboene. Men mannen min snakket plutselig en dag om å flytte til en annen kant av landet, og det ønsker ikke jeg! Han ønsker å kjøpe hus, men det har vi ikke råd til her.

Kanskje han bare vil presse deg litt, så dere kommer dere bort fra familien din? Jeg ville ikke bodd oppi svigers, synes det er greit å bo en biltur unna mine også :-)

Det er jo flere måter å bo på. Dere kan se etter tomannbolig f.eks. Eller noe annet, der naboen ikke er utleier. Jeg synes i alle fall det blir litt klamt å bo "hjemme" hos noen. Og blokk er jeg ferdig med, håper jeg.

Du skal se om ikke mannen din livner opp når dere begynner å titte litt seriøst etter et nytt sted å bo? Da er det kanskje greit at dere bruker tid på å finne noe bra, for da vet han at en forandring er på trappene :-)

Gjest takk for råd
Skrevet

Da kan det jo hende at dere som bor i denne kjellerleiligheten går hverandre på nervene ....når det blir mye mindre plass å tumle på.

Har dere tenkt å leie i all fremtid ? Kanskje dere heller skal se dere om etter noe eget, betale inn på et lån istedenfor å betale på noe dere aldri vil eie ?

Går det ikke an å snakke med disse slektningene dine om problemet da ?

Vi har ikke råd til å kjøpe hus nå, og vi vil ikke få lån siden jeg ikke jobber så mye. Prisene er veldig høye nå. Vi håper at vi snart kan kjøpe, så vi kommer ikke til å leie i all evighet. Her har vi god tumleplass som du sier. Jeg har ikke tenkt over det....

Gjest takk for råd
Skrevet

Kanskje han bare vil presse deg litt, så dere kommer dere bort fra familien din? Jeg ville ikke bodd oppi svigers, synes det er greit å bo en biltur unna mine også :-)

Det er jo flere måter å bo på. Dere kan se etter tomannbolig f.eks. Eller noe annet, der naboen ikke er utleier. Jeg synes i alle fall det blir litt klamt å bo "hjemme" hos noen. Og blokk er jeg ferdig med, håper jeg.

Du skal se om ikke mannen din livner opp når dere begynner å titte litt seriøst etter et nytt sted å bo? Da er det kanskje greit at dere bruker tid på å finne noe bra, for da vet han at en forandring er på trappene :-)

Han er veldig utålmodig.... Og jeg forstår ham også. Men jeg ønsker ikke å kjøpe noe vi så vidt har råd til, når vi strever med å få betalt regningene nå.

mil1365380270
Skrevet

Han er veldig utålmodig.... Og jeg forstår ham også. Men jeg ønsker ikke å kjøpe noe vi så vidt har råd til, når vi strever med å få betalt regningene nå.

Nei, det med kjøp er jeg helt enig i. Man skal ikke føle at man tar seg vann over hodet, begge må være komfortable med å sette seg i gjeld.

Men du kan ikke tvinge mannen din til å bo et sted han ikke trives heller, så da er vel leie det dere må gå for :-)

Gjest takk for råd
Skrevet

Nei, det med kjøp er jeg helt enig i. Man skal ikke føle at man tar seg vann over hodet, begge må være komfortable med å sette seg i gjeld.

Men du kan ikke tvinge mannen din til å bo et sted han ikke trives heller, så da er vel leie det dere må gå for :-)

Ja, det må kanskje bli slik... Selv om jeg trives her.

mil1365380270
Skrevet

Ja, det må kanskje bli slik... Selv om jeg trives her.

Han mener det tydeligvis, siden han truer med flytting til en annen landsdel, så du må nok finne på noe, ja ;-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg vil iallfall fraråde å leie i kjeller.

* Lydnivået: Man hører de oppe MYE bedre enn å bo i etasje over

* Ofte få vinduer og mørkt --> deprimerende i lengden

* Lettere at det oppstår fuktskader, får inn ekle innsekter.

* Kaldt, får heller ikke varme fra leilighet under

Dette er bare min mening da =)

Men hadde jeg vært dere hadde jeg nok vurdert å flytte. Mange andre familier som bor i leilighet og klarer seg helt fint. =)

Gjest Lykke til ;)
Skrevet

Eller annen leilighet.. Men det er helst kjellerleiligheter som blir leid ut her.

Ikke lei kjellerleiglighet. Det er som regel masse fukt i slike, og du kan få problemer med muskler senere i livet, eller hodetpine. Det anbefalles heller ikke for barn å bo i slike leiligheter, MEN det finnes unntakk. Hvis dere skal se etter kjellerleilighet, så se etter fukt, NØYE, i hver enste krok i hver eneste rom....

Gjest Aldri-mer-sokkel
Skrevet

Ligg så langt unna sokkel-/kjellerleilighet som du bare kan.

Gjest mange bra leiligheter!
Skrevet

Ærlig talt så blir jeg litt provosert når jeg leser en del svar du har fått om kjellerleiligheter!

Det er da absolutt mange flotte av dem også.

Du må bare se at huset ikke er for gammelt!

Vi har leilighet i underetasjen, men som ligger på bakkenivå. Den har lyse vegger og store vinduer. Varmekabler i kjøkken, stue,gang og bad. Egen inngang med uteplass. Huset er 10 år gammelt. Fritt for fukt garantert!!

Dette må da være "bra" nok for folk flest?

Sunn fornuft må brukes og man må stole på magefølelsen.

Lykke til med husjakt.

Skrevet

Vi har ikke råd til å kjøpe hus nå, og vi vil ikke få lån siden jeg ikke jobber så mye. Prisene er veldig høye nå. Vi håper at vi snart kan kjøpe, så vi kommer ikke til å leie i all evighet. Her har vi god tumleplass som du sier. Jeg har ikke tenkt over det....

Kan dere ikke kjøpe en leilighet først da? Dere trenger da vel ikke kjøpe hus som det første? En leilighet vil jo øke i verdi, til dere senere vil kjøpe hus.

Gjest Mom33
Skrevet

Ærlig talt så blir jeg litt provosert når jeg leser en del svar du har fått om kjellerleiligheter!

Det er da absolutt mange flotte av dem også.

Du må bare se at huset ikke er for gammelt!

Vi har leilighet i underetasjen, men som ligger på bakkenivå. Den har lyse vegger og store vinduer. Varmekabler i kjøkken, stue,gang og bad. Egen inngang med uteplass. Huset er 10 år gammelt. Fritt for fukt garantert!!

Dette må da være "bra" nok for folk flest?

Sunn fornuft må brukes og man må stole på magefølelsen.

Lykke til med husjakt.

Skriver under på det, gitt! Vi leier ut en sokkel med store vinduer i stue, på kjøkken og på det ene soverommet, det er lyse vegger og tak over hele leiligheten, det blir pusset opp litt og litt slik at det ikke forfaller noe sted - og det er slettes ikke fukt, råte og kaldt!

At de nede hører oss litt bedre enn vi hører dem er naturlig, men man kan da virkelig ikke forvente å få det fullstendig stille når man bor i samme hus!

Til trådstarter: Flytt vekk fra familien, det vil dere tjene på uansett! I lengden er ikke slike tette familiære greier så bra, verken for den som er direkte i familie eller den som er "inngifta".

Gjest takk for råd
Skrevet

Kan dere ikke kjøpe en leilighet først da? Dere trenger da vel ikke kjøpe hus som det første? En leilighet vil jo øke i verdi, til dere senere vil kjøpe hus.

Leilighetene her er også for dyre for oss.

Skrevet

Hvis boforholdene sliter på dere så flytt. Dere vil jo aldri få det bra der dere er, så dere har vel ikke rare valget.

Det endre med at dere ikke orker mer og flytter, sliter dette såpass som du beskriver, så vil det ikke gå i lengden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...