Gå til innhold

Leier hus og lurer på om vi skal leie kjellerleilighet...

Anbefalte innlegg

Gjest takk for råd
Skrevet

Hvis boforholdene sliter på dere så flytt. Dere vil jo aldri få det bra der dere er, så dere har vel ikke rare valget.

Det endre med at dere ikke orker mer og flytter, sliter dette såpass som du beskriver, så vil det ikke gå i lengden.

Jeg er jo herfra, så for meg går det i grunnen greit. Jeg lurer på hvordan jeg skal klare å bo helt "oppi" folk? (I samme hus og naboer tett på.) Men for å være ærlig vil nok forholdet vårt også ha bedre av at vi flytter. Nå har vi en stue på 50 kvadrat og nok av rom. Det blir en stor overgang til mindre. For tre år siden bodde vi i en fuktig kjeller, så det har vært godt å bo et sted med store vinduer og ikke så mange edderkopper.... Vet du forresten hvor mye man må ut med i leie om man tar et lån på ca. 1,2-1,3 mill.? Vi har en egenkapital på ca. 100.000. Takk for svar.

Skrevet

Jeg er jo herfra, så for meg går det i grunnen greit. Jeg lurer på hvordan jeg skal klare å bo helt "oppi" folk? (I samme hus og naboer tett på.) Men for å være ærlig vil nok forholdet vårt også ha bedre av at vi flytter. Nå har vi en stue på 50 kvadrat og nok av rom. Det blir en stor overgang til mindre. For tre år siden bodde vi i en fuktig kjeller, så det har vært godt å bo et sted med store vinduer og ikke så mange edderkopper.... Vet du forresten hvor mye man må ut med i leie om man tar et lån på ca. 1,2-1,3 mill.? Vi har en egenkapital på ca. 100.000. Takk for svar.

Låner du 1,3 mill. kr. til f.eks 4,5 % rente så blir den månedlige utgiften ca. 8200 kroner.

Renter utgjør ca. 3300 og du kan skrive av 28% av dette på skatten din. Det vil utgjøre 925 kr. måneden. Det betyr at reelle utgifter utgjør 7225 kr. pr. måned.

Hvis du ikke leier utrolig billig, vil det alltid lønne seg å kjøpe. Tenk på verdistigningen dere har i huset etter hvert. I alle fall hvis dere bor i et strøk som er normalt atraktivt.

Leier du så sitter dere ikke med noe som helst igjen når dere flytter. Kjøper du har dere ganske stor egenkapital etter relativt kort tid, som sagt hvis dere ikke kjøper et sted langt ute i ødemarken hvor ingen vil bo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...