Gjest HIlsen aldri utvilt Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Jeg har søvnproblemer. Jeg kan ligge våken i flere timer uten å få sove, og det er så irriterende. Jo mer klokken blir jo mer stressa blir jeg. Har også merka meg hvis jeg skal noe spesielt dagen etter, feks ny jobb, til lege, reise, ha eksamen er det totalt umulig å sove. Jeg kn feks sovne en halvtime for så å våkne, slik blir det resten av natta. Tro hvorfor? Hvis jeg står opp kl syv hver dag og er på jobb, samt at jeg er sliten kan det gå greit å sove. Er jeg så uheldig å sover til 8-9 er alt ødelagt igjen. Men aller verst er det når jeg skal noe dager etter, som er viktig. Jeg blir så utslitt av dette med søvnen at det tærer skikkelig på kropp og sinn. Må legge til at jeg har et bra gosthold, og går tur nesten hver dag. Ikke røyker jeg og svært lite alkohol. Blir jeg å ha det slik resten av mitt liv blir jeg å dø av for lite søvn til stadighet. Medisiner vil jeg absolutt unnvære. Jeg har prøvd urtemedisin (Valerina natt) uten resultat. Merket ingenting. Er det flere som har det slik som meg? Hva skal vi gjøre? 0 Siter
Gjest nynneli Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Jeg tar ikke noe for det de nettene jeg er våken. Hadde jeg derimot slitt med søvnløshet over tid ville jeg kanskje vurdert et lett innsovningsmiddel. Men de nettene jeg ikke får sove prøver jeg å fokusere positivt på, betrakte dem som "ekstratid" og ser på tv. leser bok, hører på radio, rydder, strikker hva som helst. Så prøver jeg å si til meg selv at det er like viktig å hvile som å sove. Å være søvnløs en og annen natt er stort sett ikke farlig. Nen ganger sovner jeg av hvilingen, andre ganger ikke. Merker at jeg er ekstra sliten da, men sånn er det bare. Men gode gamle triks er varmt bad- varme i det store og hele ganske positiv hva angår søvn. varm drikke (ikke te/ kaffe),pakke seg litt inn. Men det viktigste er å legge seg så fort man kjenner tegn til trøtthet. Og hvis ikke man får sovne- stå opp igjen og ikke ligge og telle ned timer til du skal stå opp. løkke te 0 Siter
Hønemoren Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Sliter omtrent som deg. For min del regner med at det kommer av lidelsen min: kronisk muskelsmertesyndrom (fibromyalgi). Hørt at det følger diagnosen det med dårlig søvn. Skjønner det ikke helt da for kjenner nødvendigvis ikke noe til muskelsmertene fordi om jeg våkner. Våkner vel i snitt annenhver time og ligger der og glaner, alt fra 10-15 min. til en times tid. Kommer også fort ut av rytme om jeg sover til 8-9 en morgen eller to. Da har jeg også problemer med å sovne, ellers sovner jeg stort sett ganske fort, men tidlig oppvåking, fra ca. kl. 2 og utover. Prøver å legge meg til å sove i 23tiden, skal stort sett opp i 7tiden. Løser det med at er det noe jeg skal og må være godt uthvilt og i form så tar jeg noe å sove på. Likeledes etter flere netter med veldig lite søvn hender det jeg må ta meg inn med en sovetablett. Holdt på i mange år slik, blir ikke avhengig av den grunn. Liker ikke å ta for mye piller! 0 Siter
Gjest Hilsen aldri utvilt Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Sliter omtrent som deg. For min del regner med at det kommer av lidelsen min: kronisk muskelsmertesyndrom (fibromyalgi). Hørt at det følger diagnosen det med dårlig søvn. Skjønner det ikke helt da for kjenner nødvendigvis ikke noe til muskelsmertene fordi om jeg våkner. Våkner vel i snitt annenhver time og ligger der og glaner, alt fra 10-15 min. til en times tid. Kommer også fort ut av rytme om jeg sover til 8-9 en morgen eller to. Da har jeg også problemer med å sovne, ellers sovner jeg stort sett ganske fort, men tidlig oppvåking, fra ca. kl. 2 og utover. Prøver å legge meg til å sove i 23tiden, skal stort sett opp i 7tiden. Løser det med at er det noe jeg skal og må være godt uthvilt og i form så tar jeg noe å sove på. Likeledes etter flere netter med veldig lite søvn hender det jeg må ta meg inn med en sovetablett. Holdt på i mange år slik, blir ikke avhengig av den grunn. Liker ikke å ta for mye piller! Pussig det du nevner og fibromyalgi. Har|aldri tenkt på det selv og ingen lege har sagt noe om det. Jeg har faktisk nylig vært hos revmatolog som mener mange av de aktuelle punktene ga ett viss utsalg som kunne tilsi fibromyalgi. Mere sa han ikke. Men kanskje det er en sammenheng her. Takk for du ga meg den ideen. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Pussig det du nevner og fibromyalgi. Har|aldri tenkt på det selv og ingen lege har sagt noe om det. Jeg har faktisk nylig vært hos revmatolog som mener mange av de aktuelle punktene ga ett viss utsalg som kunne tilsi fibromyalgi. Mere sa han ikke. Men kanskje det er en sammenheng her. Takk for du ga meg den ideen. Helt klart det der. Jeg har hatt diagnosen i over 10 år og har en del erfaring både fra andre og meg selv. Var for to år siden på et lærings og opplæringsopphold (meget interessant og lærerikt) på et revmatismesykehus. Der var nesten 30 firbromyalgipasienter samlet i 5 dager og alle slet med søvnproblemer. Alle følte seg også mere eller mindre utbrent for å si det med "ett" ord. Det er godt når vi kan finne sammenhenger, det er jeg helt enig i. Imovane som jeg bruker innimellom fungerer bra og jeg får ikke hang over. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Jeg har vært slik hele mitt liv. De siste 10 årene har jeg bare lagt meg når jeg er trøtt. Jeg orker ikke å ligge i senga uten å få sove. Tenker ikke over hva jeg skal dagen etter eller om jeg skal opp eller ikke. Men jeg legger meg å sover når som helst på døgnet hvis det er mulighet og sover til jeg våkner igjen eller til klokka ringer. Nå jobber jeg ikke men jeg praktiserte det samme når jeg jobbet og måtte opp klokka 7. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Sliter omtrent som deg. For min del regner med at det kommer av lidelsen min: kronisk muskelsmertesyndrom (fibromyalgi). Hørt at det følger diagnosen det med dårlig søvn. Skjønner det ikke helt da for kjenner nødvendigvis ikke noe til muskelsmertene fordi om jeg våkner. Våkner vel i snitt annenhver time og ligger der og glaner, alt fra 10-15 min. til en times tid. Kommer også fort ut av rytme om jeg sover til 8-9 en morgen eller to. Da har jeg også problemer med å sovne, ellers sovner jeg stort sett ganske fort, men tidlig oppvåking, fra ca. kl. 2 og utover. Prøver å legge meg til å sove i 23tiden, skal stort sett opp i 7tiden. Løser det med at er det noe jeg skal og må være godt uthvilt og i form så tar jeg noe å sove på. Likeledes etter flere netter med veldig lite søvn hender det jeg må ta meg inn med en sovetablett. Holdt på i mange år slik, blir ikke avhengig av den grunn. Liker ikke å ta for mye piller! Jeg lurer noen ganger på om det egentlig er omvendt enn det man tror. Jeg har ikke fibro men merker at jeg får mye smerter når jeg ikke sover tilstrekkelig. Så kanskje det er smertene som kommer av for lite søvn og ikke omvendt. Og jeg har fått anbefalt å avlaste i hvert fall to timer hver dag. Man behøver ikke sove men ligge i senga og slappe av. 0 Siter
Gjest gjesp bårdsen Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Her i gården virker ikke noen kjerringråd. Legger jeg meg, spinner det rundt i hodet med noe intens ubestemmelig hjerneaktivitet, som å se inn i en vaskemaskin? Ingen tanker, bare en grøt av øresus, hjertebank, blaff av ulike inntrykk. Noen ganger sover jeg et par timer. Det kan gjentas hver dag i en uke, og for hver dag blir jeg mer og mer sliten. Til slutt gjør jeg dumme ting, velter noe, skaller eller sparker til noe fordi jeg feibedømmer avstander, glemmer selv de mest opplagte ting og tida. Synsforstyrrelser og følelser av uvirkelighet. Jeg kan lett ta meg sammen en kort stund, men ikke lenge. 7,5 mg Zopiclon, 5 er for lite. Da sover jeg et rimelig stort antall timer og blir helt fin, og sover neste natt uten medisin, og kanskje en natt eller to til. Da er syklusen sluttet, så må Zopiclonen til igjen osv. Dette holder vi på å utrede, men medisinen virker fint, og det ser ikke ut som noen har noen andre ideer. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Jeg lurer noen ganger på om det egentlig er omvendt enn det man tror. Jeg har ikke fibro men merker at jeg får mye smerter når jeg ikke sover tilstrekkelig. Så kanskje det er smertene som kommer av for lite søvn og ikke omvendt. Og jeg har fått anbefalt å avlaste i hvert fall to timer hver dag. Man behøver ikke sove men ligge i senga og slappe av. Ja, det er nok mange sammenhenger. Ikke lett å vite hva som kommer av hva. Tenker på det i flere sammenhenger jeg. Helt enig med deg, det å legge seg nedpå å hvile gjør godt det også selv om vi ikke sover. Det samme gjelder om morgenen hvis jeg våkner veldig tidlig, prøver å slappe av litt og fordi om jeg ikke sover så tror jeg det har noe for seg. 0 Siter
Gjest gjesp bårdsen Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Her i gården virker ikke noen kjerringråd. Legger jeg meg, spinner det rundt i hodet med noe intens ubestemmelig hjerneaktivitet, som å se inn i en vaskemaskin? Ingen tanker, bare en grøt av øresus, hjertebank, blaff av ulike inntrykk. Noen ganger sover jeg et par timer. Det kan gjentas hver dag i en uke, og for hver dag blir jeg mer og mer sliten. Til slutt gjør jeg dumme ting, velter noe, skaller eller sparker til noe fordi jeg feibedømmer avstander, glemmer selv de mest opplagte ting og tida. Synsforstyrrelser og følelser av uvirkelighet. Jeg kan lett ta meg sammen en kort stund, men ikke lenge. 7,5 mg Zopiclon, 5 er for lite. Da sover jeg et rimelig stort antall timer og blir helt fin, og sover neste natt uten medisin, og kanskje en natt eller to til. Da er syklusen sluttet, så må Zopiclonen til igjen osv. Dette holder vi på å utrede, men medisinen virker fint, og det ser ikke ut som noen har noen andre ideer. Zopiclonen gjør at jeg må være forsiktig for ikke å gå på trynet når den virker, eller prøve å skrive innlegg på DOL :-) Ellers gir den en helt grusom bitter smak i munnen når den virker og dagen etter. 0 Siter
Dorthe Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 Ja, det er nok mange sammenhenger. Ikke lett å vite hva som kommer av hva. Tenker på det i flere sammenhenger jeg. Helt enig med deg, det å legge seg nedpå å hvile gjør godt det også selv om vi ikke sover. Det samme gjelder om morgenen hvis jeg våkner veldig tidlig, prøver å slappe av litt og fordi om jeg ikke sover så tror jeg det har noe for seg. jeg synes ofte det er slik at har man en diagnose får den skylda for alt. Det ser ikke ut til at legene skjønner at man kan feile mer enn en ting. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 8. juni 2005 Skrevet 8. juni 2005 jeg synes ofte det er slik at har man en diagnose får den skylda for alt. Det ser ikke ut til at legene skjønner at man kan feile mer enn en ting. Nettopp, og dette er ikke bra mener jeg. Man kan jo tro at alle plager etterhvert har noe med den diagnosen vi har fått. Ved fibromyalgi har man jo så mange forskjellige "vondter" som også kan komme av andre ting så ikke lett. Får prøve å ikke tenke så mye og å nyte dagen idag, det er viktig, men ikke alltid like lett...! 0 Siter
flowy Skrevet 9. juni 2005 Skrevet 9. juni 2005 Hvis jeg skal noe som jeg gruer meg til eller er spent for, så prøver jeg med forskjellige avslappningsteknikker. Jeg prøver å hviske ut alt som er i hjernen og forestiller meg at alt er hvitt. Deretter sier jeg til meg selv: "Slapp av, du er trygt hjemme i din egen seng. Det du skal i morgen, er i morgen. Nå skal du bare slappe av her hjemme hos deg selv". Etter at jeg har tenkt dette, så tenker jeg at jeg er på en strand og hører på bølgene. Hvis andre tanker kommer prøver jeg å skyve dem vekk. For meg hjalp det også betraktelig etter at jeg fikk ny seng;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.