bananas Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Jeg er en jente på 35 år som har lidd av sykdomsangst en god stund. Hjernen tror at det feiler hjerte noe. Det hopper og "fusker", bare når jeg tenker på det. Bare i ro aldri i anstrengelser. Er dette snakk om ekstraslag ? jeg vil tro dette er mer "nervøst" hjerte. Jeg har blitt undersøkt av 7-8 leger (alle med stetoskop)hvile- EKG 3 ganger ,spirometer og blodprøver. Blodtrykket kan være veldig varierene hos legen. Alt fra 126/76-140/100. Sist 130/80. Har hatt datastyrt blodtrykksmåler i ett døgn to ganger. Det har vært 91/60 og 106/67 på natta. 124/84 og 117/78 gjennomsnitt i døgnet. Har jeg noe å frykte ? legene sier jeg er frisk. Hjertehoppingen har vart mer eller mindre i 11 måneder. Er engstelig av natur. Er født sånn. Er på rosa skyer fra legen. Etter noen timer er angsten der igjen og hjerte er urolig. Hjelp meg og berolig med leger. Dette tar hardt på, denne angsten. Jeg går på sobril (en om dagen). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 11. februar 2001 Del Skrevet 11. februar 2001 Kjære bananas Kjenner meg helt igjen, i tillegg er jeg også kvinne og 35 år. Tenker på hjertet hele tiden, og har en forferdelig sykdomsangst. Hjertet hopper, ekstraslag og hurtig puls. Sjekket grundig uten å finne sykdom. Likevel er redselen der.Av og til skikkelige panikkanfall som tar helt knekken på meg. Når jeg er rolig og ikke tenker på hjertet, og bare koser meg er alt helt bra. Ønsker gode råd. Vil bli bra igjen. Fikk dette for 5 mnd siden etter langvarig stress. Er begynt å isolere meg, veldig trasig det da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-83740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 11. februar 2001 Del Skrevet 11. februar 2001 Kjære bananas Kjenner meg helt igjen, i tillegg er jeg også kvinne og 35 år. Tenker på hjertet hele tiden, og har en forferdelig sykdomsangst. Hjertet hopper, ekstraslag og hurtig puls. Sjekket grundig uten å finne sykdom. Likevel er redselen der.Av og til skikkelige panikkanfall som tar helt knekken på meg. Når jeg er rolig og ikke tenker på hjertet, og bare koser meg er alt helt bra. Ønsker gode råd. Vil bli bra igjen. Fikk dette for 5 mnd siden etter langvarig stress. Er begynt å isolere meg, veldig trasig det da. Hei Kan mye halsbrann og luft i magen gi ekstraslag og hurtig puls. Føler av og til det bobler i brystet (press) Masse sure oppstøt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-83780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Kjære bananas Kjenner meg helt igjen, i tillegg er jeg også kvinne og 35 år. Tenker på hjertet hele tiden, og har en forferdelig sykdomsangst. Hjertet hopper, ekstraslag og hurtig puls. Sjekket grundig uten å finne sykdom. Likevel er redselen der.Av og til skikkelige panikkanfall som tar helt knekken på meg. Når jeg er rolig og ikke tenker på hjertet, og bare koser meg er alt helt bra. Ønsker gode råd. Vil bli bra igjen. Fikk dette for 5 mnd siden etter langvarig stress. Er begynt å isolere meg, veldig trasig det da. Se annet svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-86568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Svar til Bananas. Se annet svar. Dette høres ut som klassisk ekstraslagaktivitet, en hyppig forekommende plage, men helt uskyldig. Etter undersøkelsesresultatene å dømme er du somatisk frisk og uten noen reell hjertesykdom. Imidlertid kan du ha endel psykiske problemer som du projiserer på hjertet, med både ekstraslag og angst som følge. Har du hatt kontakt med en psykolog/psykiater ? Du vil muligens kunne få hjelp til lettere å kunne bearbeide slike plager. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-86575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. februar 2001 Del Skrevet 18. februar 2001 Hei Kan mye halsbrann og luft i magen gi ekstraslag og hurtig puls. Føler av og til det bobler i brystet (press) Masse sure oppstøt Svar til Anonymous. Øket syreproduksjon, og evt. tilbakestrøm av syre til spiserøret / spiserørsbrokk, vil ofte affisere hjertet via endel nervereflekser. Slike refleksmekanismer vil kunne gi ekstraslag. Hurtig puls er nok mer en reaksjon som oppstår p.g.a. den psykiske reaksjon på de andre symptomene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-86588 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bananas Skrevet 19. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2001 Svar til Bananas. Se annet svar. Dette høres ut som klassisk ekstraslagaktivitet, en hyppig forekommende plage, men helt uskyldig. Etter undersøkelsesresultatene å dømme er du somatisk frisk og uten noen reell hjertesykdom. Imidlertid kan du ha endel psykiske problemer som du projiserer på hjertet, med både ekstraslag og angst som følge. Har du hatt kontakt med en psykolog/psykiater ? Du vil muligens kunne få hjelp til lettere å kunne bearbeide slike plager. Tusen takk for beroligende innlegg fra deg Dr.Søyland. Nei jeg har ikke vært i kontakt med psykolog eller psykiater. Er ikke det veldig dyrt? Jeg har et godt nettverk rundt meg som jeg "tømmer" meg for. Men fortsetter det slik så er jeg klar over at jeg trenger profesjonell hjelp. Hva mener du om blodtrykket mitt som er registrert med 24-timers B.T. måler ? Tilslutt vil jeg si at i skrivende stund er puls og hjerte helt normal og rolige jevne slag etter ditt svar. Jeg får vel skrive til deg oftere da? Vennlig hilsen "litt roligere" 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-86725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 20. februar 2001 Del Skrevet 20. februar 2001 Tusen takk for beroligende innlegg fra deg Dr.Søyland. Nei jeg har ikke vært i kontakt med psykolog eller psykiater. Er ikke det veldig dyrt? Jeg har et godt nettverk rundt meg som jeg "tømmer" meg for. Men fortsetter det slik så er jeg klar over at jeg trenger profesjonell hjelp. Hva mener du om blodtrykket mitt som er registrert med 24-timers B.T. måler ? Tilslutt vil jeg si at i skrivende stund er puls og hjerte helt normal og rolige jevne slag etter ditt svar. Jeg får vel skrive til deg oftere da? Vennlig hilsen "litt roligere" Svar til Bananas. Ditt "nettverk" er meget verdifullt. Ta vare på det. Imidlertid er det ofte nyttig å presentere sine problem for fagpersoner som hverken har et personlig forhold til deg, eller som kjenner deg fra før. Bare det at du må verbalisere (sette navn på) dine plager overfor en fagperson vil kunne gi deg endel aha-opplevelser Be din lege om en henvisning til psykolog eller psykiater. Endel av konsultasjonene må du betale, men det meste blir dekket av trygden. Du har sannsynligvis alt å vinne på en slik kartlegging. Ditt blodtrykk over 24 timer syntes helt tilfredsstillende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-87431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bananas Skrevet 21. februar 2001 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2001 Svar til Bananas. Ditt "nettverk" er meget verdifullt. Ta vare på det. Imidlertid er det ofte nyttig å presentere sine problem for fagpersoner som hverken har et personlig forhold til deg, eller som kjenner deg fra før. Bare det at du må verbalisere (sette navn på) dine plager overfor en fagperson vil kunne gi deg endel aha-opplevelser Be din lege om en henvisning til psykolog eller psykiater. Endel av konsultasjonene må du betale, men det meste blir dekket av trygden. Du har sannsynligvis alt å vinne på en slik kartlegging. Ditt blodtrykk over 24 timer syntes helt tilfredsstillende. Takk for svar igjen. Jeg må bry deg om en problem til: Jeg sitter mye ved PC på jobben. Og hvis jeg strekker på meg sittende eller står opp, så kan jeg en sjelden gang kjenne et kortvarig stikkende smerte midt i brystet (sekunder). Dette sjedde idag bl.a. (ps. etter å lest om hjerteinfarkt). Som du vet så er tankene mine i hjerte for tiden. Jeg sitter vel nokså anspendt. Jeg bor i fjerde etasje og løper som regel opp uten problemer. Kan bære flere kilo opp uten å bli andpusten. Fint hvis du svarer meg igjen. UNNSKYLD MASET ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-87687 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 22. februar 2001 Del Skrevet 22. februar 2001 Takk for svar igjen. Jeg må bry deg om en problem til: Jeg sitter mye ved PC på jobben. Og hvis jeg strekker på meg sittende eller står opp, så kan jeg en sjelden gang kjenne et kortvarig stikkende smerte midt i brystet (sekunder). Dette sjedde idag bl.a. (ps. etter å lest om hjerteinfarkt). Som du vet så er tankene mine i hjerte for tiden. Jeg sitter vel nokså anspendt. Jeg bor i fjerde etasje og løper som regel opp uten problemer. Kan bære flere kilo opp uten å bli andpusten. Fint hvis du svarer meg igjen. UNNSKYLD MASET ! Svar til Bananas. Det du beskriver her er temmelig opplagt muskulært betinget, og således helt uskyldig. Sett igang og bli kvitt din tendens til å projisere alt du kjenner på hjertet. Søk evt. hjelp for å komme igang med slik bearbeiding, hvis du ikke klarer det på egen hånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18731-hjerteblodtrykk/#findComment-88224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.