Gå til innhold

Uttale

Anbefalte innlegg

Gjest engel 49+
Skrevet

Adidas - hvor legger du trykket?

Det er visstnok tysk.

Heter det 'A-didas

Eller a-'DI-das?

Skrevet

Jeg sier : a-DI-das,vet ikke om det er det korrekte..

Skrevet

Jeg legger trykket på A'en.. vet ikke om det er riktig. :-)

Gjest Ramina
Skrevet

Aner ikke hva som er riktig.

Jeg sier "A-didas".

:)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Jeg sier a-DI-das.

Om det er riktig vet jeg ikke.

Husker også at jeg sa

A-didas i yngre år.

Skrevet

Det kjennes mest riktig ut å legge trykket på A'en om det er tysk, og på ID om det er amerikansk uttale.

Selv sier jeg A-didas.

Skrevet

jeg sier addidass

Me too. Trykket på dass.

Ørkenvandreren
Skrevet

Jeg benytter den første, men tror den andre er den korrekte....

Gjest rekker opp hånden
Skrevet

Jeg ringte nemlig nettopp Adidas og spurte!

Hun sa at det antakelig er valgfritt. Noen sier trykk på A, andre på DI. Selv sa hun trykk på A. Engelskmenn sier trykk på DI. Hun virket faktisk ikke sikker på hva de sier på fabrikken i Tyskland.

Hun sa at Adidas er et tysk merke, og egentlig en forkortelse for grunnleggeren Adi Dassler. Navnet har jo to trykk, nemlig på A og DA!

For meg hørtes det derfor nesten riktigst ut at man har to trykk, nemlig først og sist: A-di-DASS.

Gjest rekker opp hånden
Skrevet

Jeg ringte nemlig nettopp Adidas og spurte!

Hun sa at det antakelig er valgfritt. Noen sier trykk på A, andre på DI. Selv sa hun trykk på A. Engelskmenn sier trykk på DI. Hun virket faktisk ikke sikker på hva de sier på fabrikken i Tyskland.

Hun sa at Adidas er et tysk merke, og egentlig en forkortelse for grunnleggeren Adi Dassler. Navnet har jo to trykk, nemlig på A og DA!

For meg hørtes det derfor nesten riktigst ut at man har to trykk, nemlig først og sist: A-di-DASS.

Hun jeg snakket med var altså sentralborddamen.

Hun fortalte meg for øvrig at også Nike kan uttales på to ulike måter:

"naik" eller "NAIKi", altså med i på slutten. Sistnevnte har jeg aldri hørt, jeg bruker bare førstnevnte.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

jeg sier addidass

jupp. Trønder her også. Trykk på dass ;O)

Skrevet

"naik" eller "NAIKi", altså med i på slutten. Sistnevnte har jeg aldri hørt, jeg bruker bare førstnevnte.

Jeg sier NaikI

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Sistnevnte er engelsk uttale. De skjønte lite da jeg etterlyste Naik-sko i Unaiten. Men så er det ikke alle som er utsyrt med enorme porsjoner fantasi heller, da...

Skrevet

Her i Trøndelag heter det ADDIdas, bortsett fra på Øvre Singsaker. Der sier fruene ADIIIIIdas

Skrevet

Sistnevnte er engelsk uttale. De skjønte lite da jeg etterlyste Naik-sko i Unaiten. Men så er det ikke alle som er utsyrt med enorme porsjoner fantasi heller, da...

Har du prøvd å uttale engelske egennavn på engelsk i Frankrike? *he he*

Husker da jeg full av gangsår gikk innom et apotek i Paris og spurte etter Compeed ("kåmm-piiid), hvorpå damen (som kunne snakke engelsk) så MEGET uforstpende ut.

Jeg måtte faktisk skrive ned ordet, og da sa hun belærende: "Ah, kåm-pee-døh"

Ja ja

Mrs. Wallace
Skrevet

Har du prøvd å uttale engelske egennavn på engelsk i Frankrike? *he he*

Husker da jeg full av gangsår gikk innom et apotek i Paris og spurte etter Compeed ("kåmm-piiid), hvorpå damen (som kunne snakke engelsk) så MEGET uforstpende ut.

Jeg måtte faktisk skrive ned ordet, og da sa hun belærende: "Ah, kåm-pee-døh"

Ja ja

Hehe!

Men det er ikke nødvendigvis bedre stilt den andre veien.

Jeg hadde med meg en norsktalende franskmann på restaurant i Oslo. Han bestilte bouillabaisse med korrekt fransk uttale - og ble rettet på av en nedlatende norsk kelner som uttalte det helt borti staur og vegger.

*humre*

Skrevet

Jeg spurte like godt en ekte tysker. Han sier at det er ganske jevnt trykk på alle stavelsene, med bittelitt mer vekt på "di"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...